Na de hová tűnt Görög Zita?!

  • (efes) / PORT.hu

A gonosz király szende lánya szerelmes lesz a szegény ember legkisebb fiába. A legkisebb fiú okos, szép és erős, egy lopott éjszakán egybe is kel a királylánnyal. A gonosz király éktelen haragra gerjed, és elpusztítja a szerelmeseket. A legkisebb fiú azonban csodás módon túléli az atyai dühöt és a szegények élére állva szörnyű bosszút áll. Az Underworld - A vérfarkasok lázadása e népmesei panel kékesszürke-feketére hangolt vámpírváltozata, stílusosan sok-sok vérrel, szakadó hússal és reccsenő csontokkal és Görög Zita nélkül.

A harmadik rész tulajdonképpen az első
Sorozattá fejlődött filmeknél már nem újság, hogy a sorozatszámok nem feltétlenül a cselekmény időrendjét követik. Így az Underworld harmadik része is tulajdonképpen az első rész, az eddigi első két rész előzménye. A 2003-as első Underworldből megtudhattuk, hogy már ősidők óta zajlik a véres háború a vámpírok és a farkasemberek között, a csaták akkor már egészen a budapesti Eötvös utcáig is elhúzódtak, a szegény BRFK-s járőrök legnagyobb rémületére. Viszont Görög Zita is jól mutatott a Neóék által épp a szekrénybe akasztott hosszú kabátokban, valamint a szexeszközboltok kirakataiban látható szadomazo-bőrökben. A vérzivataros családi dráma második részében (Underworld - Evolution, 2006) tovább zajlik a csetepaté a vérszívók és vérfarkasok között, még mindig Zitával (és a főszerepben ismét Kate Beckinsale-lel), földig érő felleghajtó köpenyek, bakancsok. A felületes szemlélő mintha egy darkos szadomazo divatbemutatóra tévedt volna, a leszakított végtagok és a szakadatlan ömlő vér csupán ennek kellékei. E mostani harmadik eljövetelből megtudhatjuk, hogyan is kezdődött ez az egész vérfétisiszta szappanopera.

Vérfarkas Rómeó és Vámpír Júlia
Ahol két hatalom viszályban áll, ott előbb-utóbb bimbózik a szerelem is, hogy ha már tragédia, akkor legyen nagyon az. A vámpír Selena-Beckinsale már az előző részben is összeszűrte testnedveit a farkas-hibrid Michaellal, mely aktus vicces lepedőakrobatikájának imitációját azóta is gyakorolják a normál szeretkezésbe beleunt sportos (ember)párok. Ám mivel e mostani rész annak előzménye, akár csodálkozhatunk is, hogy a vámpírhercegnő belement e románcba, hiszen itt kiderül, hogy farkasember-vámpír leosztásból semmi jó nem sül ki. Az ügy emberekre szabott "gyenge" modellálását megtalálhatjuk bizonyos William Shakespeare-nél. Úgy tűnik, a vámpírok sem jobbak az embernél: semmit nem tanulnak őseik hibájából. Viktor, a gonosz vámpírkirály egyszem lánya naná, hogy a vérfarkashibrid Luciánba habarodik bele, aki azért mellesleg Viktor lieblingje is, míg be nem csúnyázik egyszer, szabadságvágyból kifolyólag, az öreg üvegszeműnél. Erre pakol még rá a vérbő románc (pici akrobatika itt is van, de közel sem olyan extrém, mint eggyel elébb), nem csoda hát a vérfürdő.

Régebben más volt a divat
Az első két részt meghatározó Mátrixos-S/M-s stíl a múltban (tehát itt, A vérfarkasok lázadásában) még sehol sem volt. Itt a vámpírok decens sötét lovagi páncélzatban feszítenek, míves kardokat forgatnak és meglepően hightech sorozatvető nyilakkal szórják a farkasokat. A farkasok saját szőrmentéjükben szerepelnek, nevetséges is lenne bármilyen más kosztüm számukra. Emberek nincsenek itt sem. Viktor már ismert állandó hupikék üvegszeme már itt is megvan, de a többieké csak akkor válik kékké, ha dühösek vagy izgatottak. (Vagy amikor a kellékes nem felejti el a felvétel előtt feltenni nekik...) Egyszóval, e részben a korábbi felnőttesebb extrém-szexis dizájn helyett itt inkább a kamaszosabb fantasy dominál. A vámpírok leginkább Elrond, a tündekirály íjászaira emlékeztetnek, csak éppen fényes feketére festve. A vérfarkasok is mintha a Gyűrűk Urából lennének exportálva, talán a film alkotói is épp azt az animációs szoftvert használták, amellyel Vasudvard farkaslovasait is mozgatták: ördögi a hasonlóság.

Szumma szummárum
Az alvilági szappanopera harmadik felvonása a megszokott és elvárt vériszamos kaszabolásokon túl a darkos, sátánista, enyhén erotikus felhangokat elhagyva most inkább a fantasy felé tendál. A kékesszürke-sötét látvány marad, ez nem meglepetés, hiszen e filmet a múlt rész díszlettervezője rendezte: Patrick Tatopoulos. Némi változás van szereplők motivációjában is, e részben a farkasemberek alárendelt viszonyukat is megváltoztatják Lucian vezetésével. A melodramatikus családi viszály helyett heroikus szabadságharc, persze csak idézőjelekben. A film alapvetően látványközpontú, a vámpír-vérfarkas mitológia vélt/valós vonzerejére épít, a harmatgyenge, minimális bonyodalmat ragozó sztori csupán apropó a csatajelenetekhez, valamint a főszereplők olykor bizony nevetséges pózaihoz. Bill Nighy (Viktor) vámpírkirálya már-már önmaga karikatúrája a szája sarkából csurgó vérrel és meredt üvegszemeivel, Rhona Mitra (Sonja, a vámpírkirálylány) tökéletes alteregója a Beckinsale által alakított Selenának, olyan, amilyen. Michael Sheen (Lucian) azonban mindent visz. Pengére szálkásított testével és népvezér hős karakterével anakronisztikus ellentétben állnak óriási, nedves és szomorú bociszemei. Kiválasztása óriási tévedés.

Kinek ajánljuk?
- Akinek az első két rész bejött.
- Aki szeret leszakadó végtagokat látni, nagy számban.
- Aki talál még valami érdekeset a vámpír-vérfarkas történetekben.

Kinek nem?
- Aki nem szeret véresen leszakadó végtagokat nézni.
- Akit nem villanyoz fel a nyaki ütőérbe mélyedő vámpírfog nyomán serkenő vér.
- Aki a fentieknél többet vár egy filmtől.


3/10