Kérdés: szerencsejátékfüggő nagypapa és amnéziás unokája tandembicklivel kerekeznek édeskettesben Németországból Bulgáriába, mi az? Válasz: kelet-európai összprodukció, amely sok tekintetben követendő példaként szolgálhat a magyar film számára is.
Káeurópa ruleZ
A szinte kimondhatatlanul hosszú, ámde szellemes címmel rendelkező "A világ nagy és a megváltás a sarkon ólálkodik" nem amiatt lehet követendő példa a magyar filmesek számára, mert annyira jó film. Nem rossz film, sőt jó film, ha vannak is gyengéi, de ez most egy másik kérdés. A megvalósítás módja és a témaválasztása az, ami ezen vonatkozásban figyelemreméltó: össz-közép-európai együttműködéssel készült el (bolgár-német-szlovák-magyar koprodukcióban) és olyan történetet dolgoz fel, amely ugyanúgy érvényes és ugyanúgy érthető Kelet-Európa mindegyik országában ? ezáltal pedig ugyanúgy számíthat mindegyik ország mozinézőire. Az elérhető források és a felvevő piac szűkösségétől állandóan szenvedő magyar filmipar számára egy lehetséges megoldás az, amelyben az Inforg Stúdió és Muhi András producer most részt vett: olyan közös témákat találni, amelyek felül emelkednek a nemzeti korlátokon (de ugyanakkor a sajátjaink) és ehhez sok országból pénzt, színészeket és közönséget szerez.
Bulgária-Németország
A film cselekménye lényegében két párhuzamos utazás (és azok előzményeinek) története: az egyik Bulgáriából Németországba tart, a másik Németországból Bulgáriába. Emellett zajlik két párhuzamos utazás az időben is: az egyik visszafelé az egyre inkább feltáruló múltba, a másik előre a jelenben. Hogy konkrétabbak legyünk: a sztori egy csúnya közlekedési balesettel kezdődik, amelyben életét veszti egy középkorú, Németországban élő bolgár házaspár. A fiúk, Alex túléli a balesetet, de teljesen elveszti az emlékezetét. Az eseményekről értesülve a nagyapja, Bai Dan elutazik hozzá Bulgáriából a német kórházba és elkezdi gondját viselni az unokának. Sőt, terápiás céllal ráveszi egy utazásra: ketten biciklivel tekerjenek le a fiú gyerekkorának helyszínére, a nagypapa kisvárosába. A jelenbeli eseményekkel párhuzamosan pedig flashbackek sorozatán át megismerhetjük a múltat: hogyan disszidált húsz évvel korábban a kis bolgár család és milyen viszontagságokat kellett átélniük, mire eljutottak ? ha nem is a boldogságba, de a jólétbe. A jelenbeli utazás közben, ahogyan mi magunk nézőként egyre jobban megismerjük a múltat, úgy tárul fel Alex előtt is a saját emlékezete, amely végül visszavezeti őt a gyökereihez, ahol ha jólét nem is, de egy nagypapa által már megvalósított boldog élet biztosan várja.
Summa
Kezdjük a negatívumokkal: azokkal a bizonyos flashbackekkel időnként akadnak problémák. Akad közöttük egy-egy, amelynek a hangvétele annyira nosztalgikus, hogy már kissé bárgyúra sikeredett. Emellett pedig annak ellenére, hogy az első és utolsó visszaemlékezést Alex hangja narrálja, azaz a film azt állítja, hogy ezek az ő emlékei ? nos, ennek ellenére láthatunk jó néhány olyan jelenetet is a múltból, ahol a kis Alex nemhogy nem volt jelen, de tudomása sem lehetett róla.
Mindez azonban nem zavaró, mert közben kapunk egy érzelmekben és szépségekben (Alex szerelmének szerepében Gryllus Dorka!) gazdag történetet identitáskeresésről, a hagyományhoz való viszonyulás problémájáról, a kelet-európai sorsról (nem a szó negatív értelmében). Mindezek a problémák pedig nem ?mondanivalóként? ordítanak az arcunkba, hanem egyszerűen részesei egy történetnek. Amely történet ráadásul abszolút aktuális is, hiszen az eltűnő határok és a kultúrák találkozásain keresztül fut a cselekmény szála. És ezt az egészet, mint valami bölcs Atyaisten, egy sokat látott és még többet tudó Nagyapa irányítja (Miki Manojlovic zseniális alakításában), aki képes az imádott ostábla-játék segítségével az egész világot megmagyarázni és akivel bármiről el lehet beszélgetni a csillagok alatt.
Kiknek ajánljuk:
- a kelet-európai történelem iránt érdeklődőknek
- a családtörténetek kedvelőinek
- akik legalább egyszer elhatározták már, hogy egy fogkefével a zsebükben világgá mennek
Kiknek nem:
- akik nem akarnak olyat nézni még a moziban is, aminek köze van az életükhöz
- akik nem hisznek a szeretet gyógyító erejében
- akik csak bőröndökkel, megtervezett útvonalon hajlandóak utazni
7/10