Cristian Nemescu a román filmtörténet tragikus sorsú zsenije. Első és utolsó nagyjátékfilmjét, a California dreamin'-t be sem fejezhette, az utómunkálatok alatt a vágóval együtt autóbalesetben meghalt. Filmje mégsem torzó, teljes értékű alkotás, amely befejezetlensége ellenére is egy nagyformátumú alkotó tehetségének a lenyomata.
Az új román film lendületben van. A fiatal alkotók friss szemlélete és a feldolgozásért kiáltó nemzeti traumák, illetve küzdelmes hétköznapok ritka szerencsés módon termékenyítették meg egymást. A manapság legelismertebb kelet-európai filmgyártás olyan kiváló alkotásokat mutatott fel az elmúlt években, mint a cannes-i aranypálmás 4 hónap, 3 hét, 2 nap, a Fipresci- és Európai Filmdíjas Porumbiou első két filmje, a Volt-e vagy sem és a Rendőr, melléknév, de a szintén cannes-i díjnyertes Lazarescu úr halála és a Hogyan éltem túl a világvégét is mindenképpen említést érdemel. A diadalmenethez további más filmek is kapcsolhatók a legváltozatosabb témában és megközelítésmóddal, egy valamiben azonban közösek: az összes díjnyertes alkotás rendezője szemtelenül fiatal, alig pár filmmel rendelkező alkotó. Ebben a csapatban pedig Nemescu korai halálával és egy hátrahagyott remekművel máris legendává vált.
A film megtörtént eset alapján készült, de a legtöbb szereplő és cselekményszál kitalált. Történt ugyanis 1999-ben, a balkáni háborúk idején, hogy egy rendkívül fontos katonai radart szállító NATO szerelvény gurult be egy kicsiny romániai falu vasútállomására, hogy onnan rögtön továbbindulva a szerb határ környékén célba juttassa értékes szállítmányát. Az elhivatott állomásfőnök azonban nem talált mindent rendben a vámpapírokkal, ezért az amerikai katonákat szállító vonat vesztegelni kényszerült a pár száz lelkes település mellett. A méregdrága harci eszköz végül célba ért, de hasznosítani már alig tudták a hatalmas késedelem miatt, amit egy egyszerű román bakternek köszönhettek.
Nemescu jó érzékkel csak a szigorúan vett alapszituációt tartotta meg, amiből kibontotta azt a rendkívül gazdag mini univerzumot, amelyben a jól felépített karakterek és szituációk miatt lassan háttérbe is szorul a tíz évvel ezelőtt nemzetközi botrányt kavaró eset. Ugyanis egyszerre indul el az állomásfőnök, az amerikai parancsnok és a falu fiataljainak sorsa egyetlen sajnálatos incidens miatt, de az ügybuzgó polgármester és a folyton elégedetlen helyi gyárvezető céljai, motivációi is kibontakoznak a szemünk láttára. Az alapos forgatókönyvnek köszönhetően ritkán látható ilyen szerteágazó, ám ennek ellenére szigorúan kézben tartott történet, ahol mindenkinek megvan a maga igaza, mégsem oldható fel az érdekek robbanásig feszülő ütközése.
Nemescu szerencsére elkövette az elsőfilmesek legnagyobb hibáját: sokat markolt és rengeteget fogott. A három cselekményszál és még több mellékvonal két és fél órára duzzasztotta a California dreamin?-t, amelyben benne van egész Románia, az Egyesült Államok, de legfőképpen a mindenkori emberi butaság. Sajnos nem lehet tudni, hogy a vágás befejeztével mennyi maradt volna meg ebből a töménytelen anyagból, de megnézve a félkész művet nyugodtan kijelenthetjük: kár lett volna akármit is kihagyni a filmből, mind a 150 percnek helye van benne.
Ebből a hatalmas kavalkádból mégis legfőképp két szereplő emelkedik ki: a mindenért felelős állomásfőnök, Doiaru (Răzvan Vasilescu) és az ő szertelen kamaszlánya, Monica (Maria Dinulescu). A film arra tesz kísérletet, hogy a fikció segítségével megmagyarázza, mi vitt arra egy egyszerű román közembert, hogy egy amerikai NATO-szerelvényt önkényesen megállítson és napokig egy kicsiny falu állomásán tartson. A számtalan érdekkel szembemenő Doiaru döntése a kezdetekkor még rendkívül indokolatlannak, sőt gonoszkodónak hat. Úgy tűnik, hogy csak kedvtelésből, erőfitogtatásból akar kiszúrni az amerikaiakkal, ám a film végére világossá válik, hogy személyén keresztül egy megtört és kiszolgáltatott kelet-európai sors kér egy kicsiny elégtételt: a szemtelen és korrupt Doiaru tragikus hőssé magasztosul. Ahogy a cím is sugallja, az abszolút főszereplő viszont a fiatal Monica, aki az amerikai katonák segítségével végre ki szeretne mászni a romániai falu kilátástalanságából, és új életet kezdeni bárhol, csak elmehessen a szülőföldjéről. A "nagyok játéka", az amerikai parancsnok, az állomásfőnök, a polgármester és a gyárvezető egymásnak feszülése ellenében Nemescu határozottan a fiatalok mellett teszi le a voksát. A film legszebb jelenetei azok, ahol az egyszerű román diákok szőnek romantikus álmokat Amerikáról, ahová természetesen az ott vesztegelő katonák segítségével fognak eljutni.
A Californai dreamin' vicces, megrázó, romantikus. A romániai mélyszegénység és az amerikai pökhendiség, a tragikus történelmi múlt és a reményteljes jövő kerül egymás mellé Nemescu besorolhatatlan műfajú, ám mindenképpen közönségbarát szerzői kiteljesedésben. A feltörő román újhullám 2007-ben a California dreamin'-nel sokkal magasabbra szökött, mint azt korábban gondolhattuk volna.