Peter Weir meglepő filmmel rukkol elő, a Kapitány és katona nem a tőle megszokott stílust hozza, bár szűk, önmagukba zárt világot teremt ebben a filmjében is - hasonlóan a Truman showhoz, vagy a Holt költők társaságához.
Patrick O'Briannek - a főszereplőiről elnevezett Aubrey / Maturin-regények - történetét dolgozza fel filmjében, a Kapitány és katona című könyvben ábrázolt főszereplőkre épít, de a húsz rész közül a tizedik, A világ túlsó oldalán című regény sztoriját használja, mondván e regény történetének struktúrája, sokkal áttekinthetőbb, filmszerűbb, s így jobban adaptálható.
Erős felütéssel kezd, a néző már az első percben egy hatalmas tengeri csata közepén találja magát. Elképesztő hanghatások jellemzőek végig a filmben, a hajógerendák folyamatos - egész film alatt hallható - nyikorgása a tengeren hánykódó vitorlás semmihez sem hasonlítható hangjai. A látvány sem utolsó, a díszlettervezőknek olyannyira sikerült megteremteniük a bezártság atmoszféráját, hogy a mozi tágas terében mégis szorongunk, mintha minket is melléjük zártak volna erre a szűk, börtönszerű helyre. A történet egy rövid rész leszámítva végig ebben a bezárt világban, egy földtől távol lebegő mini-társadalomban játszódik.
A micro-társadalom feje a Kapitány, Jack Aubrey (Lucky) bátor tengerész, jó kapitány, Russel Crowe pedig képes mindezt elhitetni velünk. Rá nem érvényes a hatalom megrontó hatása - Jack bölcsen bánik a hatalmával, de a rögeszméjévé váló ellenséges Acheron elfogása még saját és emberei életét is veszélyeztetheti. Ellenpontja a Dr. Stephen Maturin-t alakító Paul Bettany, a tudósember archetípusa, kettőjük különböző vérmérséklete és hivatástudata a konfliktus alapja. Barátságuk a film központi témája.
A történet Nelson admirális korabeli flottájának egyik hajófedélzetén játszódik. Weir hősei is ebből a korból való figurák, abból az időből, amikor még léteztek hősök. Nem heroizálja szereplőit, a történet végére akaratlanul válnak azokká. Attól válnak hősökké, hogy megőrzi emberi mivoltukat, esendőségük és kötelességtudatuk avatja azokká őket. Nem világmegváltó emberek, az életben maradásért küzdenek csupán.
Látványos elemekkel, profi jelmezekkel és körültekintő hanghasználattal eladhatóvá tett szép emberi történet Peter Weir új filmje. Üdítő a jól megírt forgatókönyv és a látvány valós egyensúlya, valódi meglepetés. Szubjektív látomás egy már letűnt világról, múltbeli, valóságban gyökerező történettel, ahol hőseink nem galaktikus csatákat vívnak a világ megmentéséért, hanem emberek küzdenek az életben maradásért, becsületért, barátságért, önmagukért és önmaguk legyőzéséért.