10 pofonegyszerű kézműves trükk méregdrága filmekben

Van, amikor egy blockbuster forgatásánál is sufnituningos módszerekhez nyúlnak.

A CGI (computer-generált képalkotás) már évtizedek óta létezik, játékfilmben először a Szédülés (1958) nyitójelenetében használtak számítógépes animációt, és az 1995-ös Toy Story volt az első, amely teljes egészében CGI-jal készült. A számítógépes effektek előtörése azonban nem jelentette a gyakorlati effektek alkalmazásának végét a filmekben, költségvetési és praktikus okokból még mindig vannak rendezők és producerek, akik egyszerűbb technikát akarnak használni.

Íme néhány eset, amikor nagy költségvetésű filmekben sufnituningos módszerekhez nyúltak.

 

Az elveszett frigyláda fosztogatói – Frigyláda kartonból

Forrás: Lucasfilm

 

Spielberg 1981-ben bemutatott legendás kalandfilmje, amelyben Harrison Ford alakítja az ikonikus régészt, 18 millió dolláros költségvetésből készült, és egyaránt használt speciális effekteket (amelyeket George Lucas cége, az Industrial Light & Magic felügyelt), és hagyományos, kézműves trükköket. Steven Spielberg rendező az utóbbit azért szerette, mert forgatás közben ellenőrizhette a felvételeket, nem kellett megvárnia az elkészült kompozit effekteket.

Egy olcsó gyakorlati effektust használtak abban a jelenetben is, ahol a frigyláda árnyékát látjuk, miközben szállítják. Az árnyék létrehozásához - és hogy a színészek könnyebben manőverezzenek - a frigyláda kartonból kivágott képét használták.


Jurassic Park – Dinódübörgés gitárhúrral

Spielberg másik klasszikusa nemcsak a történelem egyik legsikeresebb filmje (63 millió dolláros büdzséből több mint 1,1 milliárd dolláros bevétel), hanem a vizuális effektek szempontjából is az egyik legnagyobb hatású filmnek számít. A vizuális effektekkel foglalkozó csapata a CGI-t, az animatronikát és a hatalmas, épített modelleket vegyítette, hogy a dinoszauruszok és az általuk lakott világ valósághűnek tűnjön.

A film egyik legpraktikusabb és legolcsóbb effektjét azonban az Earth, Wind & Fire ihlette. Abban a félelmetes jelenetben, ahol a T. rex egyre közelebbről és közelebbről hallható, az autóban zörgő tükör és a műszerfalon remegő vizespoharak árulkodnak a lény jelenlétéről.

Ahogy Michael Lantieri, a dinoszauruszos effektekért felelős szakember később elmesélte, Spielberg hívta fel azzal, hogy "A kocsiban vagyok. Earth, Wind & Fire szól, és a tükröm remeg! Ezt kell megcsinálnunk!”

A tükörrázás egyszerű volt, egy kis vibráló motorral rázták meg, de a vizes effekt nehezen született meg. Miután többekkel konzultált, és nem talált megoldást, Lantieri úgy döntött, hogy a gitárjával kísérletezik.

Beállítottam egy poharat, és elkezdtem hangokat játszani a gitáron, és eljutottam egy megfelelő frekvenciához... egy megfelelő hanghoz... és pontosan az lett a végeredmény, amit akartam.”

Hogy ezt a hatást megismételjék, egy gitárhúrt vezettek át az autón, le a földre, aztán egy stábtag az autó alá feküdt, és megpengette a húrt.


A kém, aki szeretett engem – Festett Bond

Forrás: MGM

 

Az 1977-es Bond-filmben Roger Moore harmadszor alakította őfelsége titkos ügynökét. A körülbelül 13,5 millió dolláros költségvetésű filmet öt hónapon át forgatták többek között Londonban, Skóciában, Svájcban, a Bahamákon és Egyiptomban.

Amikor néhány jelenetet újra kellett forgatni, a filmkészítők nem kérték meg Moore-t arra, hogy térjen vissza. Ehelyett egy sokkal olcsóbb megoldáshoz folyamodtak - a színész helyettesítésére egy róla készített festményt használtak. És ez csak 40 évvel a film bemutatása után derült ki széles körben.


Terminátor 2 – Az ősrégi ikertrükk

A Terminátor 2 a forradalmi vizuális effektjeiről ismert, de az alkotók néhány emlékezetes jelenethez praktikus effekteket is használtak, például amikor a T-1000-es felveszi Sarah Connor (Linda Hamilton) alakját.

James Cameron rendező ahelyett, hogy bonyolult vizuális trükkökkel mutatta volna be a két "Sarah" egymásnak feszülését, organikusabb megoldással próbálkozott: a második "Sarah"-t Hamilton valódi, egypetéjű ikertestvére, Leslie alakította.

Ez volt a színész nővérének, a 2020-ban elhunyt ápolónőnek az egyetlen filmes szerepe.


Démonok között 3 - Az ördög kényszerített – Akcióban a gumilány

Forrás: InterCom

 

A 2013-as horrorfilm, amely 39 millió dollárból készült és világszerte több mint 200 millió dollárt hozott a kasszáknál, egy démon által megszállt kisfiú ördögűzési kísérletével indít. A fiú feláll egy asztalról, és fájdalmasnak tűnő módon eltorzítja a testét, sőt, teljesen hátrahajol. Michael Chaves rendező elmondta, hogy a mozdulatokat nem vizuális effektek, drótok vagy bábok segítségével hozták létre, hanem egy 12 éves „gumilány”, Emerald Wulf hajtotta végre a produkciót, aki a színész testdublőreként működött közre.

A mozgás 100%-ban valódi, nem is gyorsították fel, nincs drótozás, a CGI-t csak az arcot kicserélésére használták. A terv az volt, hogy lassan felemelkedik, és ezt fel is vették párszor, majd a rendező megkérdezte, hogy meg tudná-e másképp is csinálni. „Mondta, hogy meg tudja csinálni egy nagyon gyors verzióban is, és megcsinálta,

és hallani lehetett, ahogy a stábtagok próbálják nem kidobni a taccsot, mert annyira felkavaró volt a látvány.”

A forrás – Űr curryporból

Forrás: Warner Bros.

 

A 2006-os romantikus fanatasy dráma három történetszálból áll, amelyek 1000 évet ölelnek fel, és a halhatatlanságot és az elveszett szerelmet járják körül, miközben a történelem, a fantázia, a spiritualitás és a sci-fi is szerepet kap. Darren Aronofsky rendező-forgatókönyvíró eposzának költségvetése eredetileg 70 millió dollár volt, de a költségtúllépés és Brad Pitt kiszállása a projektből azt eredményezte, hogy a Warner Bros. leállította a gyártást. Aronofsky később újra fel tudta támasztani a filmet, de jóval kisebb (35 millió dolláros) költségvetéssel, és Pitt helyett Hugh Jackmannel a férfi főszerepben.

A csökkentett költségvetés miatt a vizuális effekteknél nem használtak CGI-t. Ehelyett Aronofsky inkább az organikusabb effektekhez nyúlt, hogy a film jobban hasonlítson a korábbi sci-fi eposzokhoz, például a 2001: Űrodüsszeiához.

A rendező felbérelte az Imagequest 3D cégtől Peter Parksot, hogy az űrben játszódó jelenetekhez speciális vizuális effektusokat készítsen a Petri-csészében lejátszódó kémiai folyamatok mikrofotózásával. Jeremy Dawson, a film egyik VFX-felelőse így emlékezett vissza a munkára:

„Peterrel különböző kémiai elemeket vettünk fel, amelyek [csillagmezőkként] lebegnek, és több méret- és sűrűségváltozást kaptunk, mint amit általában az űrfilmekben látni szoktunk. Peter élesztőt és curryport használt, de hogy még mi mást, azt nem árulta el... Tetszett nekünk, hogy ilyen apróságot használunk valami hatalmas dolog illusztrálására, és az is, hogy mivel a film az élet és a halál ciklikusságáról szól, ez a módszer metafizikailag is működik.”

A vizuális effektek, amiket Parker használt az űr illúziójának megteremtéséhez, végül mindössze 140 ezer dollárba kerültek.


A Grincs – Fényokádás visszafelé

A klasszikus Dr. Seuss-mese 2000-ben bemutatott élőszereplős filmadaptációja 123 millió dolláros költségvetésből készült, és ebből kijutott a spéci speciális effektusokra is, a nyitójelenetben látható 40 000 fát például számítógéppel generálták, de akadtak benne sokkal kevésbé költséges praktikus effektek is.

Az egyik leglátványosabb és legegyszerűbb trükköt abban a jelenetben láthatjuk, ahol Martha May (Christine Baranski) karácsonyi fényekkel díszíti fel háza homlokzatát egy varázslatos, ágyúnak látszó gépezet segítségével, amely kilövi a fényeket. Ron Howard rendező és stábja egy olyan gépet használt, amely képes volt lehúzni az égősorokat a ház tetejéről, majd megfordították a felvételt, hogy úgy tűnjön, mintha a fények varázslatos módon egy ágyúból jönnének ki.

2001: Űrodüsszeia - Üveg+toll

Stanley Kubrick 1968-ban, jóval a CGI korszaka előtt bemutatott filmje az úttörő effektjeiről is ismert. Keir Dullea, aki dr. David Bowmant alakította, a Far Out Magazine-nak elmondta, hogy a film 0%-a készült számítógépes speciális effektekkel, minden, ami benne látható fizikai vagy kémiai effektus eredménye.

Például az űrben lebegő toll ábrázolásához a filmkészítők kétoldali ragasztószalaggal rögzítették a tollat egy kör alakú üvegdarabhoz, amelyet aztán a technikusok forgattak. Ha jobban megfigyeljük, láthatjuk is, hogy Heather Downham, aki a stewardess-t alakította a jelenetben, lehúzza az üvegről a tollat.


Pókember – Festett pók

Forrás: Sony

 

Sam Raimi rendezőnek éppen a megfelelő pókra volt szüksége a 2002-es szuperhősös akciófilm kulcsjelenetéhez. Ahelyett, hogy CGI-t használt volna ahhoz az epizódhoz, amelyben Peter Parkert megharapja egy pók - ami megfizethető megoldás lett volna, tekintve, hogy a film költségvetése 139 millió dollár volt -, Raimi egy valódi pókot akart leforgatni.

Ezért Steven Kutcher, a "Hollywood rovarembere" néven ismert entomológus "castingolt" egy csomó pókot a rendezőnek. Raimi egy Steatoda grossa nevű barna pók mellett döntött. Miután a választás megszületett, a rovart egy nagyon kis hámba helyezték, és nem mérgező festékkel pirosra és kékre festették.


A Gyűrűk Ura – Csalás perspektívával

Peter Jackson is sokkal jobban szerette a praktikus trükköket, mint az ész nélküli CGI-orgiát, legalábbis A Gyűrűk Ura forgatása idején. A hobbitokat játszó színészeket is csak végső esetben zsugorították az utómunkák során, a legtöbbször helyben oldották meg a látványos méretkülönbséget. Egyszerű trükk, amikor térdeltek, míg a többi színész állt, de ennél jóval kreatívabb megoldásokat is kitaláltak Jacksonék. Általában a forced perspective (magyarul általában kényszerített látásmódnak nevezik) fényképezési trükköt használták, ami optikai csalódást idéz elő, így a valódi méreténél kisebbnek vagy nagyobbnak látjuk a fényképezett embereket, tárgyakat. Emellett rafinált díszleteket is építettek, amit a mellékelt videó be is mutat.

Via: Ranker