5 film, ami minden újranézéssel egyre jobb és jobb lesz

  • PORT

Vannak filmek, amiket akárhányszor meg tudunk nézni, és ugyanazt az élményt kapjuk tőle. És vannak olyan filmek, amiket akárhányszor megnézünk, valami újat fedezünk fel benne.

Legtöbbször a nosztalgia hajt akkor, amikor egy sokszor látott filmet újra előszedünk. Ám vannak azok az alkotások, amikben miden újranézéssel felfedezünk valamit, ami korábban elkerülte a figyelmünket. Ebből szedtünk most össze ötöt.

 

Kincsvadászok (1985)

Gyerekkorunk egyik nagy klasszikusa, aminek premierjekor ugyan még csak kétéves voltam, így én csak később találkoztam vele a tévében. Richard Donner nyolcvanas években készült filmje mindent magába olvaszt, ami miatt szerethető egy ifjúsági kalandfilm: van benne kincs utáni hajsza, kalózok és rejtekhelyek. Ráadásul mindez nem egy történelmi korban, hanem az akkori jelenben játszódik, ami nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az ifjú néző azonosulni tudjon a gyerekszereplőkkel. Mai fejjel megnézve a Kincsvadászok 

remek fiatal színészeket vonultat fel, és úgy képes a barátságról, összetartásról és elfogadásról szólni, hogy cseppet sem szájbarágós.

Nem mellesleg ez a film volt az egyik nagy alapja a Stranger Things-nek.

 

Cherbourg-i esernyők (1964)

Ha már ihletforrások: Damien Chazelle ezt a filmet nevezte meg az Oscar-díjas Kaliforniai álom (2016) előképének. A francia Cherbourg városában játszódó romantikus dráma egy szerelmespárt mutat be, akik nem maradhatnak együtt, mert az élet szétszakítja őket. Végül mindketten más oldalán kötnek ki, és épp a legrosszabbkor tudnának ismét együtt lenni: mindketten úgy élik le életüket, hogy ott serceg bennük a régi láng, ami sosem alszik ki, de sosem tud igazán izzani. Ahogy a Csaknekedkislány zenekar énekli:

„Senki, senki, nem azzal van, akivel szeretne lenni.”

De a Cherbourg-i esernyők zenéje is emlékezetes, ahogy a harsány színek és a táncjelenetek Cherbourg macskaköves utcáin – az teszi ezt a filmet keserűvé, hogy mindezzel azt mutatja meg, milyen lett volna a szerelmesek világa, ha egymás mellett maradnak.

Ez egy igazán bájos film, kijózanító végkifejlettel,

ami kegyetlenül mesél a csalódásról és a be nem teljesült szerelemről.

 

10 dolog, amit utálok benned (1999)

Ez bizony már attól különleges, hogy egy Shakespeare-darab, A makrancos hölgy egyedi adaptációja. Aztán ott van még Heath Ledger és Julia Stiles is. Kevés olyan romantikus komédia van, ami akkora hatással volt a filmművészetre és a popkultúrára, mint a 10 dolog, amit utálok benned. A film tele van emlékezetes pillanatokkal, és amellett, hogy két kívülálló szerelmét meséli el,

egy olyan korszakban játszódik, amikor a randik még nem a neten zajlottak,

hanem szerenádot adtak a fiúk a futball pályán. És ez nem boomer duma, hiszen a fiatalok is panaszkodnak arra, hogy már szinte csak a neten lehet ismerkedni.

Még több Shakespeare-adaptáció

8 film, amiről talán nem is gondoltad, hogy Shakespeare-adaptáció

Musical, tinivígjáték, sőt még animációs film is akad a listán.

Lássuk!

 

Carol (2015)

Van, aki a Reszkessetek, betörőket! (1990) veszi elő az ünnepi időszakban, van, aki a Holidayt (2006), és van, aki ezt a Cate Blanchett főszereplésével készült csendesen reménytelen és gyöngéd filmet nézi meg sokadjára.

Bár ez egy romantikus dráma, de mellőzi a széles gesztusokat, amiket a műfajhoz szoktunk társítani, és inkább a finom mozzanatokban van az erőssége.

A Carol a ki nem mondott érzések filmje, a terhelt pillantásoké, és egy olyan szerelmi viszony története, amit nem szabad vállalni a nyilvánosság előtt, mégis izzik tőle a levegő. A Carol minden képkockájában van valami reszketeg óvatosság, ami a szereplők belső világát jeleníti meg: a kétségbeesett szabadságvágyat. Ez a gyönyörű történet minden újranézéssel egyre megrendítőbb lesz.

 

Kaliforniai rémálom (2018)

David Robert Mitchell, a Valami követ (2014) írója és rendezője ebben a filmben sem hazudtolta meg magát: a Kaliforniai rémálom olyan,

mintha David Lynch forgatta volna le a Kínai negyedet.

A sztori egy Sam nevű fickóról szól (Andrew Garfield szokásosan zavarba ejtő alakításában), aki egy szürreális neo-noirba csöppen, mikor elindul, hogy megkeresse a szomszédját és feltérképezze Los Angeles ismeretlen oldalát. A kaliforniai celebvilág és befolyásos közeg egyszerre megrázó és gúnyos módon jelenik meg, miközben a film görbetükröt állt a a szépség iránti megszállottságnak és a modern világ felszínességének. A társadalomkritika és a krimiszál bőven tartogat meglepetéseket még a sokadik újranézéskor is.

 

(via FarOut)