Még az olyan klasszikusok is tartogatnak meglepetéseket, akár rajongóknak is, mint a Szárnyas fejvadász vagy a Csillagok háborúja.
Rosszul indult a Szárnyas fejvadász útja
Habár ma már instant klasszikusnak számít Ridley Scott 1982-es sci-fije, annak idején egyáltalán nem indult jól a pályafutása. Az egész ott kezdődött, hogy Philip K. Dick – akinek Álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkal? című elbeszélésén a film alapul – gyűlölte a forgatókönyv első vázlatát: úgy vélte, minden szubtilis mondanivalótól megfosztották a művét. Szerencsére Dick megbékélt, amikor A Jedi visszatér forgatókönyvírója, David W. Peoples átdolgozta a scriptet. Ekkor azonban kiderült, hogy a főszerepet alakító Harrison Ford utálja, hogy karaktere, a replikánsvadász Deckard SPOILER! nem tud róla, hogy maga is replikáns.
A rendező persze nyilván ragaszkodott ehhez az elképzeléshez, hiszen ez adja a film lényegét; az első tesztközönség azonban nem értette a Szárnyas fejvadászt, így Scottnak néhány jelenetet ki kellett vágni, több helyen pedig magyarázó belső monológgal látták el a filmet – amelyeket Ford állítólag olyan fahangon mondott fel, hogy a stúdió inkább letiltotta az alkotót a használatától. A sok kavarás miatt a dolog végül majdnem odáig fajult, hogy a Warner Bros. át akarta venni a kreatív kontrollt a produkció fölött – főleg, amikor a látványos vizuális megoldások miatt a költségek is elszabadultak.
Még több érdekesség a Szárnyas fejvadászról
Amikor a filmtörténelem legnagyszerűbb mozzanataira gondolunk, szinte látjuk a lelki szemeink előtt, ahogy papírra vetik a zseniális forgatókönyvírók. Hát egy nagy túróst – ezeket a halhatatlan képsorokat legalábbis nem nekik köszönhetjük. SPOILERek előfordulhatnak!
Tovább
A Terminátor 2. csapata elterelt egy folyót
1991-es bemutatásakor James Cameron sci-fije 100 millió dolláros büdzséjével az addigi legdrágább filmnek számított – köszönhetően például az olyan nagyszabású jeleneteknek, mint amikor az Arnold Schwarzenegger által alakított T-800-as az általa védelmezett John Connorral együtt egy Los Angeles-i csatornában menekül motorral, miközben a T-1000-es modell egy nagy teherautóval üldözi őket. Ennek a szekvenciának azért sem volt könnyű a felvétele, mivel először is gondoskodni kellett róla, hogy a szóban forgó kanális teljesen száraz legyen. Ennek érdekében a stáb először is jó pár homokzsák segítségével elterelt egy közeli folyót, amelynek a vize eredetileg oda folyt, majd építettek egy álfalat a kanális felüljárójaként.
Ezt kellett a szóban forgó lopóautónak áttörnie, hogy az alatta lévő csatornában landoljon. A csapat azonban csakhamar rádöbbent, hogy a jármű túl magas ahhoz, hogy átférjen a kanális hídjai alatt, ezért kitaláltak egy olyan jelenetet, amelyben az egyik híd leborotválja a kocsi tetejét. További pénzégetést jelentett ezenkívül az a rész is, amikor Schwarzeneggernek egy tízméteres ugratást kellett végrehajtania a motorral, mivel ehhez két, a járművet a kanális egy-egy oldaláról drótokkal rögzítő darura volt szükség. A mutatványt ráadásul 20 alkalommal kellett végrehajtani, hogy sikerüljön a tökéletes felvétel.
És akkor még csak a film egyetlen jelenetének költségeiről beszéltünk...
A 12 majom rendezője nem volt odáig Bruce Willistől
1995-ös filmjének megvalósításakor Terry Gilliam számára a gyártó stúdió egy rakás nagy nevet ajánlott a 12 majom főszereplőjének, köztük olyan sztárokat, mint Tom Cruise vagy Nicolas Cage. Annak ellenére, hogy a szerep végül Bruce Willisé lett, Gilliamnek voltak fenntartásai: a városi legenda szerint állítólag adott is egy listát a színészének, hogy milyen „Bruce Willis-es manírokat” kerüljön a forgatás során.
„Felsoroltam neki az aggályaimat vele kapcsolatban.
Nagyon utáltam például, ahogy a száját csücsörítette a korábbi filmjeiben, amit mindig bevetett, amikor egy kicsit ideges lett. Arra gondoltam, »istenem, ez valami borzalmas«. Mintha valakinek a s*gglyukába néznék” – mondta meg később az őszintét a rendező a közös munkáról.
Gilliamnek és Willisnek ráadásul nem ez volt az egyetlen összezördülése. Amikor az egyik jelenetben a színész karaktere kap egy ütést a fejére, a forgatókönyv szerint a földre esik, a sztár viszont ragaszkodott hozzá, hogy egy ekkorka sérülés nem állítaná meg.
„B*szd meg, most nem John McClane vagy!”
– igazította el kedvesen az előtte épp a Die Hard-franchise harmadik részét forgató Bruce Willist ez a bűbájos alkotó.
Ez is érdekelhet
Ezek a szokatlan filmek még most is, sokadszorra is ütnek.
Tovább
Ridley Scottot kirúgták a Szárnyas fejvadász 2049 forgatásáról
Habár az első Szárnyas fejvadászt ő rendezte, a folytatásnak már nem Scott, hanem a kanadai filmes, Denis Villeneuve volt a direktora, míg előbbi alkotó executive producerként vett részt a munkálatokban. A veterán rendező viszont egy kissé túlpörögte a dolgot, és számtalanszor feltűnt a forgatáson, ott ólálkodva Villeneuve háta mögött, amit a fiatalabb művész egy idő után nehezen viselt. „Amikor az egyik nap megint feltűnt, és már percek óta ott állt mögöttem, kezdtem elviselhetetlennek érezni a dolgot, ezért viccesen megkérdeztem tőle, hogy »hé, Ridley, ki a kedvenc rendeződ?«
Azt válaszolta, hogy nagyon szereti Ingmar Bergmant és Kubrickot. Mire én: »akkor mit szólnál, ha Bergman közvetlenül a hátad mögött állna, miközben rendezni próbálsz?«” – mesélte Villeneuve. Az ilyenformán jól kiosztott Ridley Scott számára némi elégtételt jelentett, hogy a Szárnyas fejvadász 2049 anyagilag nem lett az a nagy siker, amire számítottak – Scott sommás véleménye szerint
„azért, mert kib*szott hosszú volt”.
Az eredeti Star Wars-trilógia kifejezetten sötéten végződött volna
A Birodalom visszavágban Luke Skywalkernek van egy olyan látomása, hogy a saját arcát Darth Vader maszkja alatt látja. Később, miután Vader előadja neki a híres „én vagyok az apád”-monológot, megpróbálja átállítani a fiát a sötét oldalra. A Jedi visszatér továbbvitte ezt a problematikát, amit azzal is jeleztek, hogy Skywalker a cselekmény nagy részében sötétbe öltözve látható. Amikor a végső párbajban levágja Vader kezét, Palpatine császár meg is jegyzi, hogy
a fiút a gyűlölete tette erőssé.
Ennek megfelelően egyébként az eredeti trilógia záró fejezete nem is A Jedi visszatér, hanem A Jedi bosszúja címet viselte volna, és az egyik lehetséges lezárás szerint Luke apja nyomdokaiba lépett volna, és átállt volna a sötét oldalra. Annak ellenére, hogy ez a magától George Lucastól származó ötlet mind Lawrence Kasdan társ-forgatókönyvírónak, mind a Luke Skywalkert alakító Mark Hamillnek nagyon tetszett, Lucas végül elvetette. Harrison Ford ráadásul eközben megpróbálta elérni, hogy az általa megformált Han Solo pedig haljon meg az endori csatában. George Lucas azonban ebbe se ment bele, mert azt akarta, hogy a film a fiatalabb közönség számára is vonzó legyen.
(via Listverse)