Kiflibe virsli, vonaglás a Hallelujah-ra, mozdulatlan fásultság, szóval sokféleképpen el lehet k*rni egy szexjelenetet a filmekben.
Legyen szó akciófilmről, sci-firől, thrillerről, képregényfilmről vagy drámáról, a dramaturgia fontos pontja, amikor szexre kerül a sor. Ezt lehet csak érzékeltetni, vagy teljes egészében, ízlésesen megmutatni, amire számtalan pozitív példát tudunk hozni a filmtörténetből. De mi van, ha a rendező nem tud mit kezdeni a feladattal, és
nincs meg a megfelelő ritmus, a hajtóerő, vagy olyan suta, hogy ízléstelenségbe fut át az erotika.
Hét olyan jelenetet szedtünk össze, amit sikerült kínosan elügyetlenkedni.
Mátrix – Újratöltve (2003)
Amikor 1998-ban bemutatták a Mátrixot, világos volt, hogy a Wachowski testvérek egyik legnagyobb erőssége, hogy jó érzékkel használják az modern technikákat az akciójelenetek komponáláshoz és rögzítéséhez. Ezt azonban már kevésbé sikerül átvinniük a folytatásokba, sőt, a trilógia középső darabja, a Mátrix – Újratöltve épp az egyik csúcspontján pukkad ki. Ez az, amikor Trinity (Carrie-Anne Moss) és Neo (Keanu Reeves) szeretkeznek, vagy legalábbis valami hasonlót művelnek. Mindez akkor történik, amikor eljutunk a sokat emlegetett Zionba, az emberiség utolsó reménységét jelentő helyre, ami, mint kederül, egy szexuálisan túlfűtött rave party. Nem csoda, hogy Trinity és Neo is beindul, de az egész szeretkezés-jelenet közhelyes, önismétlő, elnyújtott (közel 6 perc!), és indokolatlanul megszakítja a partyn vonagló testek látványa.
Star Wars II. rész - A klónok támadása (2002)
Már az is zavarba ejtő, hogy Padmé Amidala (Natalie Portman) és Anakin Skywalker (Hayden Christensen) közt öt év a korkülönbség, és amikor először találkoznak, a lány 14, a srác pedig 9 éves. Az igazán kínos viszont az, amikor az “új trilógia” (persze, azóta már van még újabb) második részében beteljesül a szerelmük, és megfogan a Star Wars-univerzum két legfontosabb karaktere. Szóval egyértelműen ez a dramaturgiai csúcspont, mégis mindkét színész úgy viselkedik, mint akik a felvétel előtt pár pillanattal kapták meg a forgatókönyvet, és sután, érzelemmentesen tolják le a jelenetet.
Hóember (2017)
A Jo Nesbø remek regényéből készült elhibázott filmadaptáció egy kellőképp érzelemmentes szexjelentet mutat be, igaz, itt lenne valamiféle dramaturgiai funkciója ennek, amit mégsem sikerül átadni. A fásul, szkeptikus, alkoholista nyomozó, Harry Hole (Michael Fassbender) egy ponton összegabalyodik volt barátnőjével, Rakellel (Charlotte Gainsbourg). A jelenetben a lány van felül az ágyban, miközben a férfi minden beleélés nélkül fekszik, akár egy játékbaba, amiből kihullott minden. Persze, az világos, hogy ezzel az érzelmi sérüléseket akarta demonstrálni a rendező (Tomas Alfredson), de jócskán túlzásba esett.
Watchmen: Az őrzők (2009)
Zack Snyder levitézlett szuperhősökről szóló filmjében (melyet Alan Moore képregényéből adaptált) Selyem Kísértet (Malin Akerman) és Éji Bagoly (Patrick Wilson) visszatérnek a bűnüldöző életformához, és az első akciójuk annyira feltüzeli őket, hogy ott helyben, a Bagolyhajóban egymásnak esnek. Már a latexruhák (pardon: szuperhősjelmezek) levetése se valami csábító, de a hajó turbináinak szimbolikus beizzításától már tényleg kibillen a hangulat. Mindeközben ráadásul Leonard Cohen korántsem szexi dala, a Hallelujah szól. (A mellékelt videóban csak az “előjáték” látható, de jobb is ez így.)
Holtodiglan (2014)
Ezzel a jelenetsorral az a legnagyobb baj, hogy előre ellövi a poént, aztán meg kifejezetten gagyi. Arról van szó, amikor Amy (Rosamund Pike) az aktus közben elnyesi Desi (Neil Patrick Harris) torkát. Abba most nem menjünk bele, hogy miként jutott hozzá a borotvához, mert az biztos, hogy nem terem csak úgy minden párna alatt, de azt érdemes megemlíteni, hogy a jelenetsor egy pillanatra se próbál szexi lenni, illetve ügyetlenek az arányok. A megvilágítás ugyanis behozza a bordélyház hangulatot, ám a zene már az elején baljós és előrevetíti, hogy itt valami nagy csibészség van készülőben. Ezután nem is meglepő, hogy minden csurom vér lesz, ám az, hogy Amy épp akkor vágja át Desi torkát, amikor a férfi ejakulál, elég direkt. Az utána következő, tördezett vágásokkal bemutatott haláltusa meg egyenesen nevetséges.
Golyózápor (2007)
Első ránézésre ez egy eléggé vagány jelenet: Smith (Clive Owen) és Donna (Monica Bellucci) úgy esnek egymásnak a lerobbant motelszobában, hogy közben egy osztagnyi zsoldos is nekik esik. Smith egyszerre tüzel minden irányba: kielégíti a nőt, és leszedi az ellent. Az egész egy ritmusos akciófilm-komédia része, és működne is, ha nem tolták volna túl, ugyanis mindez úgy, hogy a szobában egy bömbölő csecsemő is van, elég ízléstelen.
Virsliparti (2016)
Na, ez tényleg a legalja, ez még a fingós-fikás vicceknél is kínosabb. Az életre kelt áruházi élelmiszerek mindennapjait megéneklő animációs film olyan, mint A kis kedvencek titkos élete, csak hétköznapi kajákkal. Ebbe álmodták bele alkotók a szerelmespárt: a virslit és a hotdogkiflit. Természetesen az előbbi a fiú, az utóbbi a lány – hű, milyen eredeti! Arra viszont szerintem senki sem számított, hogy nem elég, hogy a végén egymáséi lesznek (igen, pont úgy, ahogy Móricka elképzeli), de még egy grandiózus élelmiszerorgiába is torkollik az egész, ami az ÁNTSZ-nek igazi kincsesbánya.
(via Grunge, ScreenCrush, Looper)