Nincs félelmetesebb annál, mikor valaki a személyes terünket dúlja fel.
Van a thrillereknek egy alműfaja, ami egy pofonegyszerű ötleten alapul, ami azért ijesztő, mert igazából bármikor bárkivel megtörténhet: ez az úgynevezett „home invasion” thriller, amiben valaki betör egy másik személy otthonába, így a legbiztonságosabbnak hitt, legintimebb térben válik áldozattá az ember. Ha fenyegetést érzünk a külvilágban, akkor haza menekülünk, de mi van, ha épp otthon nem vagyunk biztonságban? Következzen hét hátborzongató thriller, amiben gazemberek az otthon békéjét dúlják fel.
Cape Fear – A rettegés foka (1991)
Martin Scorsese filmje az iskolapéldája a home invasion thrillereknek, mindjárt ki is fejtem, miért. De előbb meg kell említeni, hogy a film azon ritka esetek közé tartozik, amikor a remake jobb, mint az eredeti: a Cape Fear ugyanis a Gregory Peck főszereplésével készült 1962-es Rettegés foka újrája. A sztori egy Max Cady (Robert De Niro) nevű volt fegyencet állít középpontba, aki elégedetlen az ügyvédjével, mivel szerinte átverte őt. Miután szabadul, felkeresi az ügyvédjét (Nick Nolte) és módszeresen zaklatni kezdi őt és a családját, kezdetben még csak a törvényes keretek közt, aztán már az otthonukba is betör. A rettegés fokának egyik ravasz húzása, hogy megválaszolja a bevezetőben feltett kérdést: „mi van, ha épp otthon nem vagyunk biztonságban?” A család a hajójukra menekül Cady elől, ami egyfajta második otthon, de még veszélyesebb, hiszen a nyílt vízen már sehová se lehet menekülni. Annak ellenére, hogy ez az egyik legjobb és legzsigeribb home invasion thriller, Scorsese életművén belül jócskán alulértékelik, valószínűleg azért, mert hangvétele eltér a rendező többi munkájától.
A kéz, amely a bölcsőt ringatja (1992)
Talán sosem jegyeztük volna meg Rebecca De Mornay nevét, ha nincs ez a film a kilencvenes évek elején, ami jó alapot adott arra, hogy a bébiszitterek legyenek a későbbi thrillerek és horrorok gonosztevői (az 1978-as Halloweenben a Jamie Lee Curtis által alakított bébiszitter még áldozat szerepben van). A sztori kifejezetten összetett, és több fontos, személyes témát is felvet, igaz, a legtöbbet csak érintőlegesen: egy sikeres szülészorvost szexuális zaklatással vádolnak, ezért öngyilkos lesz. Mikor a felesége (Rebecca De Mornay) megtudja, elvetél, később mindezért bosszút akar állni azon a nőn, aki kirobbantotta a zaklatási ügyet. Évekkel később, álnéven bébiszitternek szegődik a nő családjához. A kéz, amely a bölcsőt ringatja egy sajátos esete a „betörésnek”, hiszen itt nem a klasszikus értelemben, erőszakkal történik meg a birtokviszonyok átlépése, hanem rafinált hazugsággal. Persze van benne egy tényleges betörés is, de már csak jóval azután, hogy az ellenség beépült a családba, és elkezdte belülről szétzilálni. Mornay remekel a filmben, nem véletlen, hogy az MTV Movie Awards-on elnyerte a legjobb gonosz karakter megformálásáért járó díjat.
Rettegés (1996)
Természetesen a klasszikus fenyegetettség sem maradhat ki a listánkról, amikor a szerelmespár egyik tagjáról derül ki, hogy valami nem stimmel vele. Az 1996-os Rettegés nem egy kimagasló film, viszont van egy, sőt két érvem is amellett, hogy miért ez került a listára: az egyik Reese Witherspoon, a másik pedig Mark Wahlberg. Witherspoon alakítja Nicole Walkert, aki beleszeret Davidbe (Wahlberg), ám a lány apja nem igazán szimpatizál a fickóval (az apát az a William Petersen alakítja, aki sokaknak A helyszínelőkből lehet ismerős). Ám David nem komázza, ha nem úgy történnek a dolgok, ahogy ő szeretné, ezért mindent megtesz, hogy övé legyen a lány, még az apját is képes kiiktatni ezért. Van itt látványos betörés a végjátékban, és Wahlberg pillanatok alatt lényegül át rosszfiúból elvetemült szörnyeteggé.
Pánikszoba (2002)
David Fincher mindig képes meglepni a nézőt, így természetesen az ő home invasion thrillere is eléggé különleges. A frissen elvált anya (Jodie Foster) és lánya (Kristen Stewart) épp most költöztek be új lakásukba, amikor egy csapat betörő érkezik az éjszaka közepén, hogy elvigyenek valamit, amit még az előző lakó hagyott ott. A lakásnak van egy pánikszobája is, ahová az anya és a lány elrejtőznek, ám mint kiderül, a tolvajoknak épp onnan kell valami. Bár nem szokták Fincher legjobb filmjei közt emelgetni, de a Pánikszoba igenis egy remek alkotás, ami úgy tud fordulatos lenni, hogy végig egyetlen helyszínen játszódik.
még több thriller
Jöhet egy kis borzongás? Listába szedtük az elmúlt bő 90 év legizgalmasabb thrillereit, hiszen ezt a műfajt rengetegen szeretik. Nem olyan véres, mint a horror, de ugyanúgy lehet rettegni rajta, és gyakran nem kevés társadalmi mondanivalóval is bír.
Tovább
Funny Games U.S. (2007)
Bár még nem értünk a lista végére – mivel kronológiai sorrendben haladunk –, de kijelenthetjük, hogy talán ez a film a legmegrázóbb a tárgyalt alműfajban. Michael Haneke kétszer is leforgatta a lélekgyilkos filmjét, amiben két szadista fiatal puszta heccből terrorizál egy családot. Az 1997-es osztrák és a tíz évvel későbbi amerikai verzió sok ponton megegyezik, így most az utóbbit választottuk, amiben Naomi Watts és Tim Roth élik meg a poklok poklát. De Michael Pittnek is nagy szerepe van abban, hogy ez a film annyira kiborító, hogy a legtöbben egyszer (vagy egyszer sem) nézik életükben – és a tojásra mindenki emlékezni fog! A Funny Games remake-jén érződik, hogy magasabb gyártási költésből készült, de Haneke egy pillanatra sem áldozta be az eredeti baljós hangulatát, brutalitását és cinizmusát.
Hívatlanok (2008)
Nomen est omen, ez a film tényleg arról szól, hogy valakik hívatlanul állítanak be: a Liv Tyler és Scott Speedman által alakított fiatal párt három maszkos idegen (ez meg az film eredeti címe: The Strangers) terrorizálja a nyaralójukban. A Hívatlanok írója és rendezője, Bryan Bertino azt mondta, hogy a sztorit két valós bűneset ihlette: egy betöréssorozat, ami még a gyerekkorában történt, és a Manson család borzalmas gyilkosságai. A film viszont a realisztikus ábrázolásmódja miatt lesz igazán sokkoló. Meg attól, hogy miként a Funny Games esetében, úgy itt sincs valódi indoka a zaklatóknak, mindössze annyit válaszolnak a miért?-re, hogy:
„Mert te voltál otthon.”
A filmhez 2018-ban készült egy folytatás is Hívatlanok 2 - Éjjeli préda címmel, ám mivel ennek nem sok köze van az első részhez, hamar feledésbe merült. Hamarosan viszont rebootot kap a sztori egy új trilógia formájában, aminek első részét, a The Strangers: Chapter 1-t idén május 17-én mutatják be az amerikai mozikban.
Hush (2016)
Aki szereti a Netflix horror-sorozatait, annak ismerős lehet Mike Flanagan neve, hiszen ő készítette többek közt A Hill-ház szellemét, Az éjféli klubot, legutóbb pedig Az Usher-ház bukását. Még jóval ezek előtt készült a Hush című film, amiben felesége, Kate Siegel egy egyedül élő, süketnéma lányt alakít, akinek az otthonába betör egy álarcos idegen, majd kezdetét veszi egy idegőrlő macska-egér játék. A film legerősebb vonása, hogy a csendből és a zajból épít feszült jeleneteket, valamint rafináltan kihasználja azt, hogy a főhősnő nem hall, így teremtve számtalan suspense helyzetet.
(via Movieweb)