A felbontott frigy régóta kedvenc témája a mozgóképnek.
Abban az időben, amikor nem volt még törvényes válás, furcsa dolgokra késztette az embereket, ha el akarták hagyni a feleségüket vagy a férjüket. A leghíresebb, és talán történelmileg legjelentősebb példa VIII. Henrik, aki a válás érdekében egy egészen új egyházat alapított, aminek ő lett a feje. Az egész azzal indult, hogy a király aggódni kezdett, hogy fennmarad-e a Tudor-dinasztia, hiszen felesége, Aragóniai Katalin nem szült fiú utódot (egyetlen gyermekük egy lány volt, Mária akinek utódlása bár nem feltétlenül volt megalapozott Angliában, végül mégis trónra került Véres Mária néven).
Henrik egyre inkább úgy érezte, Isten nem áldotta meg a frigyüket, nem mellesleg közben beleszeretett a felesége udvarhölgyébe, Boleyn Annába, és kérte a pápát, VII. Kelement, hogy bontsa fel a Katalinnal kötött házasságát. A pápa azonban nem volt hajlandó erre, és érdekes módon elsősorban nem vallási, hanem politikai okokból. Hosszú hercehurca után – amit most nem részletezek – 1531-ben az angol papság az uralkodó nyomására kijelentette, hogy az angol egyház feje a király: “egyetlen védelmezője, egyedüli és legmagasabb ura és, amennyire Krisztus törvénye engedi, legfelsőbb feje”. Ekkor már Boleyn Anna gyermeket várt Henriktől, és titokban össze is házasodtak, bár a válás még nem történt meg, arra még két évet kellett várni, amikor a canterbury érsek érvénytelennek nyilvánította Henrik és Katalin házasságát. Ez tehát az anglikán egyház megalakulásának rövid története, és minden idők talán legbonyolultabb válásának sztorija.
Mikszáth Kálmán 1900-ban megjelent regényének, a Különös házasságnak hőse, gróf Buttler János egészen más utat választott: ő egész egyszerűen megrendezte a saját halálát, hogy megszabaduljon feleségétől, Dőry Mariskától, akit ráerőltettek. A regény az 1800-as évek elején játszódik, amikor még szinte lehetetlen volt felbontani a házasságot. Magyarországon először II. József 1786-ban életbe lépett rendelete engedélyezte a válást, de csak protestáns és zsidó felekezetű személyek számára. 1919-tól viszont egyoldalúan is lehetségessé vált válást kezdeményezni.
Korábban már összeszedtük a legmegalázóbb oltárnál hagyásokat, de mi van, ha megköttetik a frigy, ám valahogy mégsem működik a dolog? Akkor jön az ásó, kapa, nagyharang, és szétválasztja a házaspárt. Hogy ezt hányféleképpen lehet, és hányféle következménnyel járhat, arra íme itt van 9 film, ami a válásról szól.
Jelenetek egy házasságból (1973)
Ingmar Bergman hatrészes minisorozata, amit a tévés premier után a moziban is bemutattak, megrázó részletességgel követi végig a Liv Ullmann és Erland Josephson által alakított házaspár hétköznapjait, aminek a válás és az újbóli házasság is része. Maga Bergman kifejezetten könnyed alkotásként jellemezte a filmjét:
“Az Istenről való beszélgetéseket a minimumra szorítottam vissza, a halál pedig szinte alig jelenik meg a képernyőn. Az élet mély kérdéseit az élet azonnali kérdései váltják fel: ki mondja el a szülőknek a szakítást?; ki fizeti a közös gyerek iskolai kirándulását?; a férfi egész éjszakára marad, vagy csak vacsorára?”
Mégis, ezeknek a beszélgetéseknek és vitáknák komoly súlyuk van, bemutatva, hogy milyen gazdag drámaiság rejlik egy-egy hétköznapi helyzetben.
Kramer kontra Kramer (1979)
Roger Ebert filmkritikus a bemutató évében a következőket írta: “A Kramer kontra Kramer feleannyira se lenne érdekfeszítő és magával ragadó, ha valamelyik oldalra állt volna”. Robert Benton rendező és forgatókönyvíró Avery Corman 1977-es regényét alapul véve mindkét elvált felet és szülőt a középpontba állítja. Tednek (Dustin Hoffman) nem csak az apaságról kell rengeteget tanulni, hanem arról is, miként legyen egyedülálló szülő (ezt remekül szemlélteti a három étkezési jelenet bundáskenyérrel és fagylalttal). Joanna (Meryl Streep) fejlődése inkább a képernyőn kívül zajlik, de egyértelműen neki is dolgoznia kell magán, és ezt meg is teszi. A film egyik karaktert sem teszi szimpatikusabbá a másiknál, és mindkettőjüket meg lehet érteni: egy olyan, zátonyra futott házasságot látunk, melyben a felek még nem voltak felkészülve az elköteleződésre és a kötelezettségekre.
Féltékenység (1986)
Nora Ephron 1983-ban megírta a válásának történetét, a könyv a Mark Foreman politikai rovatvezetővel kötött házasságának végnapjait dolgozza fel.
“Egy nap, mikor az írógépem előtt ültem, és valami egészen máson dolgoztam, azon kaptam magam, hogy épp regényt írok a házasságom végéről. Alapvetően nem érdekelnek a nők mint áldozatok, ezért az egyik dolog, amit szeretek a regényemben, hogy azt mutatja meg, mi történt velem, és végül én nevettem utoljára”
– mondta Ephron egy interjúban. A Féltékenységben Meryl Streep és Jack Nicholson alakítja a házaspárt, s ez utóbbiról kiderül, hogy viszonya van.
Rózsák háborúja (1989)
A válás rengeteg nyűggel jár, ilyen például a vagyonelosztás. Talán meg tudnak állapodni a felek, de mi van, ha egyikük sem akar lemondani semmiről a másik javára, pláne nem a pazar házról. Akkor bizony háború lesz: Oliver (Michael Douglas) és Barbara (Kathleen Turner) a végsőkig szekálják egymást, míg már semmi sem marad a valaha volt boldog, közös életükből, még ők sem. A tragikomédiát az ügyvéd, Gavin D'Amato (Danny DeVito, aki rendezte is a filmet) meséli el, miközben elszívja azt a cigarettát, amit tizenhárom éve őrizget, mióta sikerült leszoknia.
“Jó sztori, mi?! És mi a tanulság? Azon kívül, hogy kutyás a kutyással, macskás a macskással? Nem tudom. Mondjuk, csak ennyi: az, hogy a kulturált válás önellentmondásos fogalom. Lehet, hogy a történtek miatt túl régimódi lettem. Lehet, hogy nem természetes, hogy egyvalakivel éljük le az életünket. A szüleim ezt tették, hatvanhárom évig. És volt pár jó évük. Szóval én azt mondom, vágjunk bele! Ha a feleségéről lesz szó, azt ajánlom magának, legyen nagyvonalú, és ne nézze, mit veszít, mert itt az a fontos, hogy minél hamarabb, minél simábban megússza ezt az ügyet, hogy elkezdhesse újraépíteni az életét. Rendben? Vagy eláll tőle, hazamegy és megkeresi annak a roncsait, ami valamikor az ifjúságának szerelme volt. A maga élete, gondolja meg!”
– tanácsolja egy újabb válni akarónak D'Amato.
Mrs. Doubtfire – Apa csak egy van (1993)
A karizmatikus Robin Williams egyik legemlékezetesebb szerepe, pedig szinte végig rá sem lehet ismerni. Persze a forgatókönyv szerint is ez a cél, hiszen a válás után a volt férj mindent megtesz, hogy a gyerekei közelében lehessen, így megalkotja a régimódi brit házvezetőnőt, Mrs. Doubtfire-t. A film elsősorban a gyerekekre koncentrál, és Chris Columbus könnyed kézzel vezényli le, de a rengeteg komikus helyzet mélyén ott szendereg annak a tragédiája, amikor valaki csak a bíróság által meghatározott időben láthatja a gyerekeit a válás után.
Az igazira várva (1995)
Ez Whitney Houston kevésbé ismert filmje, melyet Forest Whitaker rendezett. Az igazira várva négy nő sorsán keresztül mutatja meg a barátság fontosságát és összetartó erejét. Mindenki a boldogságot keresi, de számunkra most Angela Bassett karaktere emelkedik ki, aki minden erejével azon van, hogy összetartsa az életét, miután a férje megcsalta, és ott akarja hagyni két gyerekkel. A cserben hagyott nő szó szerint lángra lobbantja a vásznat: bezsúfolja a férje cuccait a kocsijába, majd felgyújtja azt. Ez az egyik legerősebb bosszújelenet, amit válás kapcsán láttunk, egészen addig, míg kijött listánk következő filmje.
Elvált nők klubja (1996)
A Goldie Hawn, Diane Keaton és Bette Midler főszereplésével készült vígjáték minden megcsalt és átvert feleség kedvenc bosszúfilmje. Az Elvált nők klubjában három gyerekkori jó barát szövetkezik aljas férjeik ellen. Az egész valójában végtelenül komikus, ám ott van benne annak az üzenete is, hogy mennyire fontos az összetartás és a barátok, még akkor is, ha ennyire különböznek egymástól. Ráadásul ez a film egyik legnagyobb erénye: három teljesen eltérő karaktert mutat be, akik teljesen eltérő élethelyzetben vannak, így a válás nehézségei több szinten is megmutatkoznak.
Őrült, dilis, szerelem. (2011)
Az alapvetően könnyed romantikus vígjáték nem csak azt mutatja meg, milyen nehéz a válás, de azt is, mennyire nehéz az újrakezdés. Cal (Steve Carell) miután szembesül azzal, hogy felesége, Emily (Julianne Moore) megcsalta, először kiveti magát a mozgó kocsiból, majd elválik tőle. Ezután barátságot közt a nőcsábász Jacobbal (Ryan Gosling), aki különféle tanácsokkal látja el, miként tudna újból randizni, de negyven felett ez már nem olyan egyszerű, és Cal is kiesett már a gyakorlatból. A film mindemellett arra is fektet hangsúlyt, hogy megmutassa, milyen nehéz elvált szülőként, egyedül nevelni a gyerekeket és felelősséget vállalni értük.
Házassági történet (2019)
Egy tanulságos film arról, miként tud kihűlni és rossz irányt venni egy drámaíró és színésznő kezdetben szenvedélyes és gyümölcsöző házassága. Adam Driver és Scarlett Johansson alakítása az érzelmek teljes skáláján végigrángatja a nézőt, miközben megtapasztaljuk, miként csap át a jószándék passzív agresszióba, a szeretet nyílt vádaskodásba, és az egyszerűnek tűnő válás drága ügyvédekkel folytatott háborúba. Gyász, vadság, zavar és megbánás vegyül a Házassági történetben, de azt is megmutatja, hogyan lehet egy közös élet margójára sodorni a gyermeket, miközben a felek egymással hadakoznak.
(via Múlt-kor, Vogue, Movieweb)