A héten került mozikba az ötödik Sikoly, ennek örömére megnéztük, melyek a legfélelmetesebb maszkok a filmtörténelemben.
A slasher a horrorfilmnek az az alműfaja, ahol a gyilkos (majdnem mindig) hús-vér ember, kedveli a szúró-vágó fegyvereket, és általában maszkban terrorizálja az áldozatait. Vagy azért, hogy titkolja az identitását, vagy hogy elrejtse a testi torzulásait – vagy mert a filmesek szerint menőbb úgy a külseje.
Azon lehet vitatkozni, hogy melyik volt az első slasher (sokan az 1960-as Peeping Tomra szavaznak, a Sikoly 4.-ben is ez a jó megfejtés), de hogy a maszk ötlete honnan származik, ahhoz nem férhet kétség. John Carpenter 1978-as klasszikusában, a Halloweenben a gyilkos fizimiskáját nem is láthatjuk, mert végig maszkot visel. A film sikerének hála, a slasherekben azóta kötelező eltakarni a sötétben leselkedő rém arcát.
De mi van a különféle maszkdivatok mögött, mitől függ, hogy az aktuális gyilkos melyik irányzatot követi? Íme, a főbb maszktípusok.
1. Amikor a kevesebb több
A Halloween előtt is léteztek maszkos gyilkosok, de korábban inkább a minimalizmus volt a divat. A Mario Bava-féle Hat nő és a gyilkosban a főgonosz egy szűk, fehér, fejre húzott szövetben jelenik meg, és az összeállítást egy keménykalappal is feldobja. Hasonló outfitet választott Sergio Martino klasszikus giallójának (Torso), és a Clive Barker-féle Nightbreednek a gyilkosa is. A Paradicsom fantomjában Brian De Palma ezzel szemben egy ezüstös, műanyag félmaszkot adott a gonoszra, amelynek madárszerű orra és nagy szemnyílásai vannak.
A Fekete Karácsony legutóbbi, 2019-es felújításában a simára polírozott fekete maszk a nőgyűlölő gonosz szimbóluma. Hasonlóan a fehér vagy ezüstös maszkokhoz,
a dizájn letisztultsága és „üressége” miatt tökéletesen alkalmas arra, hogy az áldozatok, illetve a nézők beleprojektálják a félelmeiket.
2. Zsákban hozzák
A minimalista maszkokhoz hasonlóan a lazább, zsákvászon verzióknak is a személytelenség a fő jellemzője, de a felhasznált anyag miatt nyersebbnek, durvábbnak hatnak – mintha életre kelt volna egy madárijesztő. Ráadásul az a sorozatgyilkos, aki egy sima zsákot húz a fejére, azt sugallja, hogy a divatnál számára fontosabb a praktikum és a gyorsaság. Nem akar semennyi időt elvesztegetni, a lényeg, hogy minél hamarabb elkezdhesse a mészárlást.
Az első zsákfejű gyilkos Charles B. Pierce filléres B-horrorjában, az 1976-os The Town That Dreaded Sundownban tűnt fel, amely félig megtörtént eseményen alapul. Legutóbb a 2008-as Hívatlanokban és folytatásában, a Hívatlanok 2 - Éjjeli prédában választották ezt a maszktípust, de hasonlót visel a Sam nevű gyerek is az amúgy kiváló Adsz vagy kapszban. És 2014-ben elkészült a The Town That Dreaded Sundown folytatása is.
3. A boltban is kapható
Még a legnagyobb horrorrajongók is hajlamosak elfelejteni, hogy Jason Voorhees teljesen ártatlan volt a Péntek 13 első részében (SPOILER: az anyja gyilkolt helyette), és még az 1981-es folytatásban sem visel hokimaszkot (egy zsák volt a fején), csak az 1983-as harmadik résztől. Azóta nem hajlandó megválni tőle, az egymást követő epizódok csak annyiban különböznek, hogy a maszk néha vadiújnak, néha pedig elég viseletesnek tűnik.
Az 1981-es My Bloody Valentine-ban és a 2009-es remake-jében se nagyon válogatott a gyilkos, egy gázmaszkot viselt. Ennek a „hétköznapi” maszkválasztásnak a lényege, hogy előbb zavart kelt a leendő áldozatban és csak aztán félelmet. Önmagában ugyanis nincs miért rettegni egy gáz- vagy hokimaszkos fickótól, pláne, ha egy bányában vagy egy sportpályán találkozunk vele. De ha egy parkolóban vagy egy erdőben jön szembe velünk, már egészen más a helyzet. Nem kezdünk el egyből menekülni, mert arra gondolunk, hogy talán csak egy jelmezbálba tart, amikor pedig rájövünk, hogy tévedtünk, már késő elrohanni.
4. Állati!
Majdnem mindegyik slasher megidézi a három kismalac és a farkas tanmeséjét, de van, amelyik sokkal nyíltabban. Patrick Brice és Mark Duplass metahorrorjában, a Creepben például a gyilkos (már ha tényleg gyilkos, és nem csak troll) farkasfejet visel. A „home invasion” típusú You’re Nextben a három rejtélyes behatoló bárány-, tigris-, illetve rókamaszkban érkezik, a Fűrész-sorozatban pedig az írók újra és újra visszahozzák a gyomorforgatóan realisztikus disznómaszkot. Említést érdemel még a Michel Soavi-féle Lámpaláza, ahol a gyilkos bagolymaszkja egyszerre gyönyörű és félelmetes.
Könnyű megfejteni, hogy miért olyan hatásosak ezek az álcák,
arra emlékeztetnek, hogy mindenkiben ott lehet az állat,
és a civilizáltságunk ellenére annyira nincs is messze tőlünk az a világ, ahol a túlélés törvénye ural mindent, és az erősebb megeszi a gyengébbet. És persze azt is jelzik, hogy vannak, akiket nem az emberi, hanem az állati ösztönök vezérelnek.
5. Ironikus
Az 1976-os Alice, édes Alice! című krimi-thrillerben több szereplő (a gyilkost is beleértve) egy kapucnis sárga esőkabátot és egy festett, pirospozsgás babamaszkot visel. Vagyis a vicces és cuki külső halálos fenyegetést rejt. Ezt a trükköt azóta is szívesen elsütik a slasherekben, például az Idétlen időkig formulájára építő Boldog halálnapot!-ban és a folytatásában (ezekben is egy túlméretezett babafejet használnak) vagy A bűn éjszakája szériában, ahol a vigyorgó maszkok úgy néznek ki, mintha egyszerre mintázták volna őket Guy Fawkes-ról és Jimmy Carterről.
A legnépszerűbb verzió persze „Ghostface”, azaz a Sikoly-filmek aktuális főgonoszainak álcája, amelyet Edvard Munch A sikoly című festménye ihletett. Érdekesség: Kevin Williamson forgatókönyve semmi instrukciót nem adott a gyilkos kinézetét illetően, csupán annyit, hogy maszkot visel, ezért a filmeseknek kellett volna kitalálniuk a dizájnt. Felfedezték a Fun World nevű kosztümcég egyik halloweeni maszkját, ami tökéletes lett volna, ezért megpróbálták lemásolni apró módosításokkal, hogy ne tudja őket beperelni a cég. Wes Craven rendező azonban elégedetlen volt a végeredménnyel, ezért rávette a stúdiót, hogy fizessék ki mégis a jogdíjat.
6. Groteszk
Ha tartanánk egy felmérést a horrorrajongók közt arról, hogy melyik maszk a legfélelmetesebb, jó eséllyel Bőrpofa diadalmaskodna A texasi láncfűrészes mészárlásból, illetve a folytatásaiból. Ebben persze szerepet játszik, hogy a pszichopata kannibál tényleg a horrortörténelem egyik legfélelmetesebb figurája, de az is, hogy már a maszk látványa is maga a horror, hiszen az áldozatokból lett összevarrva.
A későbbi slasherekben természetesen próbálták megismételni ezt a jelmeztervezési bravúrt, és a The Burning, a Behind the Mask vagy a Smiley alkotói elég közel is jutottak hozzá azzal, hogy túlméretezett szemeket és szájakat, illetve sebhelyekre emlékeztető varrásokat használtak.
És ebbe a kategóriába tartozik minden idők egyik legikonikusabb maszkja is, amit Michael Myers viselt a Halloween-filmekben is. Igaz, hogy pénzhiány miatt Tommy Lee Wallace, a film díszlettervezője, helyszínkeresője, vágója és kellékese egy jelmezboltban kapható Kirk kapitányos Star Trek-álarcot használt, de a színek megváltoztatásával és a vonások eltorzításával sikerült elérnie, hogy az emberi arc teljesen embertelenné vált. Mindezt tökéletesen bizonyítja, hogy a korabeli közönségnek fel se tűnt, hogy Michael Myers William Shatner vonásait vette kölcsön.
Röviden ez a lényege egy jó horrormaszknak: valami ismerőset és megszokottat kell úgy eltorzítania, hogy az idegenséget fejezze ki.
Ezek a maszkok és filmek, ha jól csinálják őket, csavarnak egyet a hétköznapin, és arra emlékeztetik a nézőt, hogy a valóság nincs is olyan messze a rémálomtól.
Via: Polygon / Dan of Geek
A Port.hu zenés sorozatának első évadának utolsó részében Király Attila színész és szinkronszínész ült be a dobok mögé.