Hans Zimmer zenéjét másolta AI-val a Star Wars-rendező, majd megmutatta Hans Zimmernek

No de mit szólt a mesterséges intelligencia muzsikájához a többszörös Oscar-díjas, hús-vér komponista? Cikkünkből kiderül!

Amikor Gareth Edwards, a Zsivány Egyes rendezője a mesterséges intelligenciáról szóló készülő új sci-fije, Az Alkotó zenéjén gondolkodott, úgy döntött, hogy megpróbál ő maga mesterséges intelligenciával komponálni valamit – és a saját bevallása szerint „rohadt jó” eredményt ért el.

A szemtelenebbik felem úgy gondolta, hogy még jobb lenne, ha nem mondanánk el senkinek – megcsinálnánk a soundtracket, és titokban tartanánk, kitalálunk hozzá egy [nem létező] embert vagy ilyesmi, és aztán amikor végeztünk, [bevalljuk, hogy] »haha, ezt valójában egy AI csinálta«.

 

Gareth Edwards a Zsivány Egyes 2016-os londoni díszbemutatóján n (forrás: C. Wilson/Getty Images for Disney)

 

Edwards egy közelebbről meg nem nevezett, mesterséges intelligenciát is használó zenei céget kért fel arra, hogy a technológia segítségével készítsen egy filmzenét az Oscar-díjas zeneszerző, Hans Zimmer stílusában. Az AI olyan zenét generált, ami Edwards szerint „7/10-es” volt, de ő „10/10-est” akart, ezért a mesterséges intelligencia által Hans Zimmer-stílusában generált zeneszámot lejátszotta magának Hans Zimmernek is, aki mindezt igen mulatságosnak találta.

Edwards kísérlete egy olyan kérdéssel foglalkozik, amely ma Hollywoodban a leghevesebb viták középpontjában áll. A művészek és az alkotók ugyanis lázonganak a mesterséges intelligencia használata miatt – legutóbb épp a Trónok harca atyja, George R. R. Martin perelte be a ChatGPT-t.

A Trónok harca írója beperelte a ChatGPT fejlesztőit

George R. R. Martin, valamint a bestseller író John Grisham és még sokan mások azt állítják, az OpenAI a mesterséges intelligencia tanításához az ő regényeiket is felhasználta, ám az engedélyük nélkül.

Tovább

 

Hollywoodban ráadásul jelenleg is tart a színészek és írók sztrájkja, amely egyebek között pont a tisztességesebb munkafeltételekért zajlik, valamint azért, hogy a mesterséges intelligencia filmiparban való alkalmazását tegyék végre tisztába. Az alkotók szerint ugyanis a tech cégek ellopják szellemi tulajdonukat azzal, hogy válogatás nélkül képeket és szövegeket keresnek a világhálón.

Henry Ajder AI-szakértő szerint a zenét generáló mesterséges intelligencia még gyerekcipőben jár, így egy hosszabb, Hans Zimmer-stílusú darabot lényegesen összetettebb generálni, mint egy egyszerű zongoradallamot.

Hasonló véleményen van egyébként maga Gareth Edwards is, aki szerint a mesterséges intelligenciából hiányzik a színvonalas művészeti alkotások létrehozásához elengedhetetlenül fontos képesség: a jó ízlés. Ugyanakkor a rendező azt vallja, az alkotóknak nem rettegnie kellene a mesterséges intelligenciától, hanem inkább használni. Rámutatott arra is, hogy annak idején a Photoshop képszerkesztő szoftvert is sokan „szentségtörésnek” tartották, ma viszont már a mindennapok része a kreatív iparban. Edwards szerint azonban

a mesterséges intelligencia előbb vagy utóbb ugyanúgy földindulásszerűen meg fogja változtatni Holywoodot, ahogy a Jurassic Park is máig fontos mérföldkőnek számít a vizuális effektek terén.