Így lett Bruce Willis a Zs-kategória sztárja

Hogyan jutott el a 90-es évek egyik legnagyobb húzóneve a videóra készülő fércművekig?

A hét egyik legszomorúbb filmes híre, hogy visszavonul Bruce Willis, miután afáziás betegsége miatt már nem képes megtanulni a szövegeit. A 90-es évek akciósztárja azonban már azelőtt belevetette magát a videóra készülő fércművek világába, hogy elhatalmasodott volna rajta a betegség. A Looper szerzője végigvette, milyen stációi voltak a lejtőnek.

A csúcson

Armageddon. Forrás: InterCom


A 90-es években még Willis volt az az A-listás sztár, akinek a neve garanciát jelentett a sikerre. 1994 és 2000 között például hat olyan filmben szerepelt, amelyek egyenként 200 millió dolláros bevétel felett teljesítettek. A rajongói hajlandóak voltak minden olyan produkcióra beülni, amihez köze volt. Népszerűsége még az új évezredben is kitartott, hála többek közt a Die Hard felmelegítésének, sőt a 2010-es évekre is jutott kritikai és közönségsikere (Looper, Red).

Eddigre filmjei már összesen több mint 6,7 milliárd dollárt gyűjtöttek össze, amivel megelőzi mások mellett Liam Neesont, Hugh Jackmant és Jennifer Lawrence-t is.


Baljós előjelek


A színésznek korábban is voltak buktái, lásd a Világgá mentemet, de ahhoz mindig ragaszkodott, hogy csak moziba szánt filmben szerepeljen. 2009-ben mégis feltűnt egy videón debütáló produkcióban (Merénylet a suligóré ellen), de ez a film még mozis forgalmazásba készült, csak közben csődbe ment a stúdió.

2011-ben viszont már nem tévedésből adta a nevét egy kisképernyős filmhez,

a Felültetve című akcióthrillerhez, amit későbbi állandó partnere, az Emmet/Furla Films nevű produkciós cég gyártott. Ráadásul még ugyanebben az évben leforgatta a hasonlóan színvonaltalan Dupla csapdát.

Mozis kudarcok


Willisnek a 90-es években is volt veszteséges filmje (lásd: Hudson Hawk), de 2013-ban két buktát is el kellett könyvelnie. A Red 2. és a Die Hard – Drágább, mint az életed is rosszul teljesített, bár utóbbi így is összeszedett 300 milliót, ami viszont a Die Hard-széria legrosszabb eredménye volt. Ekkora nyilvánvalóvá vált, hogy

Willis többé már nem az a nézőmágnes, aki addig volt,

amit már a 2010-es Két kopper hűvös fogadtatása is megelőlegezett.

A középkategória eltűnése


Willis a Die Hard- és az Armageddon-féle blockbustereknek köszönhetően lett szupersztár, de később sikeresen át tudta menteni magát az olyan középkategóriás filmekbe, mint a 16 utca. A 2010-es évektől azonban ezeknek a produkcióknak leáldozott, mert a Warner és a többi stúdió is

egyre inkább franchise-okban és mozis univerzumokban kezdett gondolkodni, ezekben pedig Willisnek már nem osztottak lapot.

Egyre messzebb a fősodortól

The Expendables 2. Forrás: Pro Video.


Úgy tűnt, hogy 2015-ben összejön egy nagy dobás a színésznek, hiszen becastingolták Woody Allen új filmjébe, a Café Societybe, amelyben Jesse Eisenberg és Kristen Stewart partnere lett volna. A forgatás megkezdése után azonban elköszöntek Willistől, hivatalosan azért, mert ütköztek a munkálatok egy másik projekttel, de már ekkor arról pletykáltak, hogy

a színész nem tudta megtanulni a szövegét,

és azért kellett távoznia. Ekkoriban veszett össze Stallonéval is, így a The Expendables – A feláldozhatók-franchise-ból is kiírták a karakterét.

Fejjel a Zs-be


Amikor 2014-ben bemutatták a Sin City: Ölni tudnál érte című filmet, kevesen gondolhatták, hogy az Afgán csillag-beli cameóját és az Üveget leszámítva Willis négy évre eltűnik a mozikból. 2015-ben leforgatta a Vice-t és a Mentőakciót,

a következő években pedig kizárólag ilyen filléres akciókat és thrillereket készített – míg 2016-ban csak három ilyet filmet gyártott, 2020-ban már hetet.

A trükk ezekben a produkciókban sok esetben az, hogy bár Willis főszereplőként van feltüntetve a plakáton, sokszor csak pár perces játékideje van. Helyette egy másik ismert név (Megan Fox, Machine Gun Kelly, Hayden Christensen, Frank Grillo, Michael Chiklis) a valódi főszereplő, amivel a gyártó (többnyire az Emmett/Furla cég) és Willis is jól jár. A nézők ugranak a színész nevére, neki pedig csak pár napot kell forgatnia – sőt, arra is volt precedens, hogy mindössze egy délután alatt letudta a munkát.

Előfordult az is, hogy sztárstátuszát kihasználva Willis a kreatív folyamatokba is bele tudott szólni, amire a mozis blockbusterek esetében nem volt lehetősége. Edward Blake rendező állítása szerint például

a Kozmikus bűn kizárólag annak köszönheti a létezését, hogy Willis szerepelni akart egy sci-fiben.

Szerződések szorításában

Willis nemcsak azért gyártotta futószalagon a filmnek látszó mozgóképeket, mert annyira kellett neki a pénz, vagy mert annyira tetszettek neki a forgatókönyvek, hanem mert a produkciós cégekkel több filmre szóló szerződéseket kötött,

így nem is volt más választása.

Először 2018-ban kötött egy ilyen megállapodást az Emmett/Furla céggel, amit 2020-ban meg is újítottak. Nincs kizárva, hogy ezért sem tudott igényesebb produkciókban szerepet vállalni.

Visszatérés?


2018-ban a színész ismét feltűnt a vásznon az Eli Roth-féle Bosszúvágy-remake-ben, amit a stúdió egy nagy visszatérésként próbált eladni: még a plakátokra is ráírták, hogy „Bruce is back.” A 48,5 milliós bevétel azonban nem nagyon adott okot az ünneplésre. Willis emellett újra eljátszhatta A sebezhetetlen-beli karakterét az Üvegben, és Edward Norton rendezésében, az Árva Brooklynban is fontos szerepet kapott, illetve cameózott A Lego-kaland 2-ben.

Hamarosan azonban sajnos kiderült, hogy Willis nem tudott megkapaszkodni a mainstreamben, és most, hogy visszavonult, már nem is fogjuk újra moziban látni. IMDb-s adatlapja szerint azonban még van nyolc leforgatott, bemutatás előtt álló, videóra készített produkciója, amelyekben többek közt Michael Rookerrel és John Travoltával szerepel együtt. Willisre elsősorban a Drágán add az életed, Az utolsó cserkész, a Hatodik érzék és az Armageddon színészeként emlékezünk majd, de tetszik vagy sem,

örökségének a Zs-kategóriás kitérő is örökre a része marad.

 

Via: Looper