Természetesen a Büszkeség és balítélet és a Moulin Rouge! nem hiányozhat egy ilyen listáról. De vajon mik kerültek még be a TOP5-be?
Moulin Rouge! (2001)
A sztárparádét felvonultató zenés drámák nagymestere, Baz Luhrmann (Rómeó és Júlia, A nagy Gatsby, Elvis) bámulatos virtuozitással keltette életre ebben a kosztümös filmben az 1890-es évek nyüzsgő és bohém Párizsát, ahol Christian (Ewan McGregor), a ragyogóan tehetséges, fiatal író őrülten beleszeret a város leghírhedtebb mulatójának ünnepelt csillagába, Satine-ba (Nicole Kidman).
A film kiválóan megidézi a XIX. században igencsak botrányosnak számító extravagáns lokál hangulatát, nem csoda, hogy a legjobb jelmez és a legjobb díszlet kategóriákban is Oscar-díjat nyert.
Büszkeség és balítélet (2005)
Ha valaki meghallja azt a szót, hogy „kosztümös film”, valószínűleg legelőször a Büszkeség és balítélet jut eszébe, hiszen Jane Austen 1813-as regényének számtalan feldolgozása készült az elmúlt évtizedekben. A legfontosabb ezek közül (a Colin Firth-féle BBC-sorozat mellett) a 2005-ös változtat, amelyben Keira Knightley játszotta Elizabeth Bennetet. Joe Wright filmje hű maradt a regényhez, amely öt nővérről szólt, akik igyekeztek jól házasodni, hogy elkerüljék a nincstelenséget. Bár egyesek Elizabeth és a távolságtartó Mr. Darcy (Matthew Macfadyen) románcát tipikus „ellenségekből szerelmesek”-klisének tekintik, ez a film óriási hatással volt az utána következő kosztümös drámákra (amelyekről még szó lesz jelen cikkünkben), és nagyban hozzájárult a műfaj 2000-es években megnövekedett népszerűségéhez.
Egyesek szerint ez a film mentette meg Keira Knightley karrierjét,
mivel A Karib-tenger kalózai franchise kissé megtépázta a színésznő hírnevét (a 2007-es harmadik rész után nem is vállalt főszerepet a többiben), de a Büszkeség és balítéletben nyújtott emlékezetes alakítása miatt sikeresen tudott a blockbusterekről a komolyabb drámákra átváltani.
A kedvenc (2018)
A neves görög rendező, Yorgos Lanthimos filmje a 18. században élt brit királynő, Anna (Olivia Colman) történetét meséli el, akinek a trónra lépése idején Anglia épp háborúban áll a franciákkal, ezért a megbízható barátnője, a kevély Lady Sarah (Rachel Weisz) kormányozza a nevében a birodalmat – aki azonban a színfalak mögött könyörtelen harcolt vív a királynő címbéli kedvence, Abigail (Emma Stone) ellen. Mivel a politika és a háború egyre inkább lefoglalja Sarah-t, Abigail szép lassan elfoglalja a helyét Anna mellett.
Szárba szökkenő barátsága a királynővel lehetőséget kínál számára, hogy megvalósítsa céljait, és ebben se nő, se férfi nem akadályozhatja meg.
Az biztos, hogy a lenyűgöző jelmeztervezés és operatőri munka, no meg a gyönyörű látványvilág miatt Yorgos Lanthimos filmjének is bérelt helye van minden „legjobb kosztümös drámák”-típusú listás cikkben.
Kisasszonyok (2019)
Greta Gerwig már a kasszarobbantó Barbie előtt is megmutatta, mennyire sokoldalú rendező, és hogy az ő kezei közt a XIX. századi amerikai irodalom egyik legismertebb remeke, Louisa May Alcott 1868-ban kiadott Kisasszonyokja is tud friss és új lenni.
Gerwig ráadásul egy igazi all star szereplőgárdát trombitált össze az adaptációjához.
Az amerikai polgárháborúban elesett apjuk után árván és özvegyen maradt March család hölgytagjait ugyanis olyan sztárok alakították a filmben, mint Saoirse Ronan, Florence Pugh, Emma Watson, Laura Dern és Meryl Streep. A négy leány és az anyjuk nem hajlandóak elfogadni azt, amit a világ kínál nekik, ők szabadabbak, önállóbbak és bátrabbak akarnak lenni a kortársaiknál.
Portré a lángoló fiatal lányról (2019)
Céline Sciamma kosztümös drámája nagy sikert aratott a bemutatója évében Cannes-ban, ahol elnyerte a Queer Pálmát és legjobb forgatókönyv díját is. A történet a 18. századi Európában játszódik. Marianne (Noémie Merlant), a fiatal festőnő felkérést kap, hogy készítse el a tökéletes portrét a házasodni készülő Héloïse-ról (Adèle Haenel), aki nemrég hagyta maga mögött az apácák iskoláját. A festőnő és a szabadságot egyre inkább megkedvelő lány között csakhamar tiltott szerelem bontakozik ki...