Lebukott a Rotten Tomatoes, így csalnak vele!

Eddig is tudtuk, hogy valami bűzlik a legnagyobb kritikagyűjtő portállal, de most már bizonyíték is van rá.

Forrás: Rotten Tomatoes


Augusztus 28-án volt 25 éves a Rotten Tomatoes (RT) nevű kritikagyűjtő portál, amelyet 1998-ban azért hozott létre három egyetemista, hogy legyen egy oldal, ahol összegyűjtik Jackie Chan filmjeinek angol nyelvű kritikáit. Azóta a „Rohadt Paradicsomok” megkerülhetetlen tényező lett Hollywoodban, és szerte a világon. Az amerikai felnőttek egyharmada állítja, hogy megnézi a Rotten Tomatoest, mielőtt elmegy a multiplexbe, és míg a filmreklámok régebben a konkrét kritikákra hivatkozva hirdették magukat, ma már inkább azzal dicsekednek, hogy egy film "Certified Fresh", azaz „friss” a RT ítélete szerint.

Sőt: ma már a filmek megítélését, forgalmazását és sőt még azt is befolyásolhatja, hogy zöld utat kaphat-e egy projekt.

A Tomatometer talán a legfontosabb mérőszám a szórakoztatóiparban, ugyanakkor kiszámíthatatlan, reduktív és könnyen feltörhető.

A Vulture magazin annak járt utána, hogyan lehet kijátszani a rendszert

Megfordítani a széljárást

2018-ban mutatták be az Opheliát, a Hamlet feminista újragondolását Daisy Ridley főszereplésével. A premier előtti vetítéseken részt vett kritikusok 13 kritikát publikáltak róla, ebből hét negatív lett, ami 46 százalékos pontszámot jelentett a Rotten Tomatoes-on. Kiábrándító eredmény ez egy olyan, presztízsprodukciónak szánt filmtől, amelynek még nincs forgalmazója.

Forrás: Covert Media

 

Ekkor lépett munkába a Bunker 15 nevű filmes reklámcég, amely főleg a VOD-ra készülő kisebb filmek promócióját segíti, de dolgoztak már olyan közepes méretű produkciókon is, mint a 2022-es Wildflower Kiernan Shipkával és Alexandra Daddarióval, a 2023-as Burt Reynolds: The Last Interview, valamint a Bruce Willis-féle Kerozin Köz. Míg a legtöbb filmes PR-cég célja, hogy felkeltse a vezető kiadványok kritikusainak figyelmét, a Bunker 15 alulról építkező megközelítést alkalmaz, és olyan ismeretlen, gyakran önjelölt kritikusokat toboroz, akik mégis részei a Rotten Tomatoes által nyomon követett adatbázisnak. És állítólag a cég a szokásos gyakorlattól eltérően 50 dollárt vagy annál is többet fizet nekik minden egyes kritikáért. (Ezeket a kifizetéseket általában nem hozzák nyilvánosságra, és a Rotten Tomatoes hivatalos álláspontja szerint nem ad helyet a "pénzügyi ösztönzésen alapuló kritikáknak".)

Az Ophelia esetében a kritikustoborzás úgy működött, hogy a kiválasztott ítészek emailt kaptak a cégtől ilyen szöveggel:

"Ez egy Sundance-film, és az az érzésünk, hogy néhány kritikus kissé keményen bánt vele (biztos vagyok benne, hogy az égbe szökő elvárások miatt), ezért az érintettek úgy érzik, hogy jót tenne a filmnek, ha más kritikusoktól is kapna még imputot."

A "több input más kritikusoktól" elég egyértelmű utalás arra, hogy mit vártak el, de az egyik címzett a helyzetet tisztázandó visszaírt, és megkérdezte, hogy mi lesz, ha utálja a filmet. A Bunker 15 munkatársa azt válaszolta, hogy természetesen az újságírók szabadon írhatnak, amit akarnak, de "a szuper kedvesek (és több ilyen kritikus van, mint vártam)" gyakran beleegyeznek, hogy a rossz kritikákat nem teszik közzé a szokásos honlapjukon, hanem karanténba zárják őket "egy kisebb blogon, amit az RT nem lát". Szerintem ez egy nagyon klassz dolog". Vagyis ennek a módszernek hála a Rotten Tomatoes a pozitív kritikákat naplózza, a negatívakat viszont nem.

A trükk bevált. 2018 októbere és 2019 januárja között a Rotten Tomatoes nyolc kritikát adott hozzá az Ophelia pontszámához. Hét volt kedvező, és a legtöbb olyan kritikusoktól érkezett, akik már legalább egy másik Bunker 15 filmet is véleményeztek. Egy negatív kritika írója szerint a Bunker 15 lobbizott náluk, hogy változtassák meg a szöveget. A cég egyik munkatársa azt írta neki, hogy ha „összességében (alig) pozitívra akarná értékelni a filmet, akkor el tudom érni, hogy kicseréljék, mert ismerem a Rotten Tomatoes szerkesztőit”.

Az Ophelia 62 százalékra emelkedett a Tomatométeren, a „rotten” („rothadó”) értékelésből „fresh”-re ("frissre") változva. A következő hónapban az IFC Films nevű forgalmazó bejelentette, hogy megvásárolta az Opheliát, hogy az Egyesült Államokban is bemutassák.

Miután a Vulture szerzője kérdezősködni kezdett a Bunker 15-ről a Rotten Tomatoes-nál, a portál a cég számos filmjét törölte a listáról, és figyelmeztetést küldött az ezeket véleményező kritikusoknak. Az RT a közleményében ezt írta:

Komolyan vesszük a pontszámok integritását, és nem tűrjük a manipulációra irányuló kísérleteket. Van egy külön csapatunk, amely rendszeresen ellenőrzi a platformjainkat, és alaposan kivizsgál és megold minden gyanús tevékenységet.


A Rotten Tomatoes fő bűnei

A Bunker 15 alapítója tagadja, hogy manipulálni akarnák a Rotten Tomatoes-t, de még ha igazuk lenne, akkor is számos probléma van az oldallal.

"Nem a stúdiók találták ki a Rotten Tomatoest, és a legtöbbjüknek nem is tetszik. De az egész rendszer korrupt, a közönség pedig egyre butább. Az átlagemberek nem nézik végig úgy a kritikákat, mint régen. A Rotten Tomatoes olyasmi, amivel a stúdiók játszhatnak. Így hát meg is teszik"

– nyilatkozta a témáról Paul Schrader filmrendező.

Paul Schrader (Forrás: Getty Images)

 

1. Az egyéni kritikákat eljelentékteleníti

Ellentmondásnak tűnhet, hogy a RT hatalma egyre nagyobb, rettegnek tőle a stúdiók, és közben egyre kisebb a konkrét kritikák súlya, de ez a helyzet.

Quentin Tarantino, akinek a következő filmje állítólag A filmkritikus címet viseli, egy nemrég adott interjúban bevallotta, hogy már nem olvassa a kritikusok munkáit.

"Ma már nem ismerek senkit. Szokták nekem mondani, hogy Manohla Dargis például kiváló. De amikor megkérdezem, hogy mi az a három film, amit szeretett, és mi az a három, amit utált az elmúlt években, senki sem tud nekem válaszolni. Mert nem érdekli őket!"

Ez valószínűleg azért van így, mert a Rotten Tomatoes és a többi kritika-aggregátor érzéketlenné tett minket az egyes kritikusok véleményével szemben. Gene Siskel és Roger Ebert kritikusok ítélete anno annyit számított, hogy a Kosaras álmok című no-budget dokumentumfilm nekik köszönhetően került be a köztudatba. Mára az ehhez hasonló kritikai hatalmat felváltotta a tömegek kollektív hangja. Nem az számít, mi áll a kritikában, csak az, hogy miként lehet számszerűsíteni a véleményt, és hozzáadni a többi kritikusi véleményhez.

Martin Scorsese sem rajong a Rotten Tomatoesért, szerinte a rendezőt "tartalomgyártóvá, a nézőt pedig kockázatkerülő fogyasztóvá degradálja", Brett Ratner pedig "az üzletágunk tönkretételének" nevezte. De a rendszer ettől még megkerülhetetlen. A Vulture-nek nyilatkozó publicisták azt mondják, hogy a munkájuk az oldal körül forog, mondván: „az elmúlt tíz évben sokkal fontosabbá vált, mivel a legmegbízhatóbb kritikusok közül sokan nyugdíjba mentek, és nem lettek utódaik."

A stúdiók annyira félnek attól, hogy mit mond a Tomatometer, hogy néhányan a Screen Engine/ASI nevű céggel dolgoznak együtt, amely megpróbálja megjósolni a pontszámokat. Egy független filmeket forgalmazó cég vezetője pedig az eredeti üzleti tervükbe is beleírta, hogy nem szabad 80-nál kevesebb pontszámot elérő filmekkel foglalkozniuk.

Forrás: Rotten Tomatoes

 

2. Nem jó a matek

Ahhoz képest, hogy mekkora hatalma van, a Rotten Tomatoes számítási rendszere meglehetősen primitív. A pontszámokat úgy kalkulálják ki, hogy minden egyes kritikát pozitív vagy negatív kategóriába sorolnak, majd a pozitív kritikák számát elosztják az összpontszámmal. Ennyi az egész. Minden értékelésnek ugyanolyan súlya van, függetlenül attól, hogy a New York Times-ban vagy egy pár tucat ember által olvasott blogon jelenik meg.

Ha egy kritika nem egyértelműen pozitív, és nem egyértelműen negatív, azzal a rendszer nem tud mit kezdeni. Schrader így magyarázza el, hogy ezzel mi a gond:

"Olvastam olyan kritikát a saját filmemről, amelyben a kritikus azt írja, hogy szerinte nem tudtam megcsinálni, amit akartam, de ’milyen érdekes az, ahogy nem sikerült’. Számomra ez egy jó kritika, de a Rotten Tomatoeson negatívnak számítana.”

A lelkesedést sem tudja az RT számszerűsíteni. Nem próbálnak különbséget tenni a rendkívül pozitív és a csak kicsit pozitív (vagy negatív) kritikák között. Ez azt jelenti, hogy egy film megkaphatja a tökéletes 100 pontos értékelést úgy is, ha egyik kritikus se adna rá egyénileg többet hármasnál egy ötös skálán.

"A régi időkben, ha egy független film csak háromcsillagos kritikákat kapott, az olyan volt, mint a halál csókja. De a Rotten Tomatoes esetében, ha az összes háromcsillagos kritikát megkapod, nyert ügyed van"

- mondja egy névtelenséget kérő PR-munkás.

3. Csalóka számok

Egy másik probléma (és a trükközés gyakran itt kezdődik), hogy a Rotten Tomatoes-pontszámokat már akkor közzé teszik, amikor egy filmről még csak néhány kritika futott be, vagyis szó sincs reprezentatív mintáról. Ez kábé olyan, mintha egy hírcsatorna a választások éjszakáján győztest hirdetne egyetlen állam szavazatainak beérkezése után.

A stúdiók ezt a kiskaput természetesen kihasználják arra, hogy elhitessék az emberekkel, hogy egy film jobb, mint amilyen valójában. A legkedveltebb módszerük, hogy a filmet előzetesen levetítik a kritikusoknak, és a PR-munkatársak azokat az ítészeket hívják meg, akik szerintük a legpozitívabban fognak reagálni. Ezt kövezően kritikai embargót hirdetnek, vagyis nem lehet írni a filmről egy bizonyos határidőig. A cél az, hogy a film kezdeti Tomatometer-pontszáma a lehető legmagasabb legyen abban a periódusban, amikor a szájpropaganda és a korai jegyeladások szempontjából a lehető legnagyobb előnyökkel járhat a magas RT-szám.

Forrás: Fórum Hungary

 

A stratégia meglepően hatékony lehet a blockbusterek esetében, amelyeknél a stúdiók kihasználhatják a rajongói weboldalak egyre növekvő univerzumát. Az ottani „kritikusok” általában megengedőbbek a képregényfilmekkel szemben, mint mondjuk a nyomtatott lapok munkatársai. Februárban például A Hangya és a Darázs: Kvantumánia 79 százalékon debütált az első kritikák alapján. Napokkal később, miután még több kritika került be a rendszerbe, a nézettség a negyvenes tartományba süllyedt. De a trükk bevált: a Kvantumánia a legjobb nyitóhétvégét produkálta a Hangya-sorozat összes filmje közül, 106 millió dollárral. A második hétvégén, amikor a film pontszáma lesüllyedt a „rotten” szint alá, a bevétel 69 százalékkal esett vissza, ami a Marvel történetének legmeredekebb visszaesése.

Pont emiatt vissza is nyalhat a fagyi, ha a stúdiók nem vigyáznak. Ez történt idén májusban, amikor a Disney stratégiai baklövésként a világ leghíresebb filmfesztiválján, Cannes-ban tartotta az Indiana Jones és a sors tárcsája első vetítését, amelyből az első 12 kritika 33 százalékos kezdeti pontszámot eredményezett. A jó döntés az lett volna a Vulture által megkérdezett PR-szakértő szerint, ha a cannes-i premierrel egyidejűleg vetítést tartanak az Államokban is a kritikusoknak, akik talán barátságosabbak lettek volna. Ehelyett a premiert megelőzően hat hétig ott virított a 33 százalékos értékelés a Rotten Tomatoes-on. A sors tárcsája végül meg is bukott a mozikban, hiába kúszott fel utána az értékelése 69 százalékra.

Az Indiana Jones buktája feladja a leckét a filmszakmának

Lassan könnyebb megbukni egy blockbusterrel, mint sikert aratni. Ideje feltenni a kérdést: lehet, hogy a közönség megunta a nagy költségvetésű megaprodukciókat?

Tovább

 

A kisebb filmek esetében a filmfesztiválokon inkább az ellenkezője a jellemző, ahol a kritikusokat jobban megszédítheti a csillogás, és lelkesebb kritikákat írnak, mint az itthoni kollégáik.

"Mindig ez történik. Egy film 90 százalék feletti Rotten Tomatoes-pontszámmal jön ki a fesztiválról, aztán amikor a piacra kerül, 60 százalékra esik vissza"

- mondja az egyik függetlenfilmes forgalmazó, és ezt támasztja alá a Brendan Fraser főszereplésével készült A bálna vagy a Netflix Marilyn Monroe-filmje, a Szöszi is. A tavalyi Velencei Filmfesztiválon debütált mindkettő, a kritikusok áradoztak róluk, és 84, illetve 86 százalékot kapott a két film. Később, a premierek idején 64-re és 42-re estek vissza ezek a pontszámok.

Forrás: ADS Service

 

A stúdiók természetesen megtanulták kihasználni ezt a dinamikát. A Vulture-nak nyilatkozó PR-szakember emlékszik egy 2022-es filmre, amelyet néhány hónappal a bemutató előtt nagy sikerrel mutattak be egy fesztiválon:

"Szélesebb körben akartam vetíteni, de a film 100-as értékelést kapott, és a stúdió nem akarta ezt tönkretenni, mert a marketingben a "100 százalékos" grafikát akarták használni. Hiába akartam, hogy szülessen még néhány kritika, az volt a válasz, hogy 'nekünk csak a 100-as kell'.  A film Oscar-díjat nyert.”

4. Összeférhetetlenség

Ha a stúdiók rettegnek a Rotten Tomatoestól, akkor azt gondolhatnánk, hogy függetlenek tőlük, de ez nem így van. Az oldal 2010-ben került a Flixster tulajdonába, amelyet 2011-ben megvásárolt a Warner Bros., majd a stúdió 2016-ban eladta a nagy részét a Fandangónak, amelynek anyavállalata a Universal Picturesszel közös. Így most papíron 75 százalékban az NBCUniversal, 25 százalékban a Warner Bros. Discovery a tulajdonos.

Ha érdekellentétnek tűnik, hogy egy filmkritikákat gyűjtő oldal két olyan vállalat tulajdonában van, amelyek filmeket készítenek, és egy másiknak (a Fandangónak), amely mozijegyeket árul, akkor valószínűleg az is.

A felvásárlás előtt a Fandango saját ötcsillagos értékelési skálával rendelkezett az alkalmazásán és a weboldalán, ahol szinte lehetetlen volt, hogy egy film háromnál kevesebb csillagot kapjon. Azóta a Rotten Tomatoes látszólag jó szándékú változtatásai is a pontszámnövelés irányába mutatnak.

Forrás: Getty Images (Alberto E. Rodriguez)

 

A portál lehetővé teszi, hogy a kritikusok mellett a felhasználók is értékeljék a filmeket, de három évvel azután, hogy eladták a Fandangónak, megváltoztatta a "közönségpontszámok" kiszámításának módját. Miután a trollok elkezdték a női fókuszú filmeket, például a Marvel kapitányt csoportosan lepontozni még a bemutató előtt, az RT-nél azt a megoldást találták ki, hogy csak azoknak a felhasználóknak az értékelései számítanak, akik igazolni tudják, hogy látták a filmet - amit a legegyszerűbben a Fandangón keresztül történő jegyvásárlással tehettek meg.

Az új szabályok értelmében a blockbusterek nézettségi pontszámai a kezdeti periódusban megugrottak, mivel az első hétvégi látogatók nagy része olyan rajongókból áll, akik már elővételben megveszik a jegyüket. (Júniusban a The Flash – A villám reklámjai így nyugodtan henceghettek a 95 százalékos közönségpontszámmal, ami mostanra 83-ra esett vissza).

5. A mezőny felhígítása

Nagyobb változás 2018-ban történt, amikor a Rotten Tomatoes kibővítette az általuk monitorozott kritikusok körét. Korábban kritérium volt, hogy az adott kritikus olyan kiadványokba írjon, amelyek jelentős internetes forgalommal vagy nyomtatott példányszámmal rendelkeznek. 2018-tól már több szabadúszó és önállóan publikáló kritikus is csatlakozhatott, valamint olyanok is, akik a YouTube-on vagy podcastokon keresztül véleményeznek filmeket.

A lépést papíron a nemi és faji sokszínűség hiánya miatt régóta fennálló panaszokkal indokolták. Egy 2017-es tanulmány szerint a Rotten Tomatoes az adott év legnagyobb bevételű filmjeiről írt kritikáinak 82 százalékát fehér kritikusok, 78 százalékát pedig férfiak írták.

A Rotten Tomatoes szerint 2018 óta több mint 1000 új kritikus került be a hivatalosan elfogadottak körébe, így összesen már mintegy 3500-an vannak. A vállalat szerint az új tagok 50 százaléka nő, 24 százaléka pedig színesbőrű. (Az LMBTQ+-ként azonosított vagy fogyatékosságot valló személyeket is figyelembe véve az új kritikusok 66 százaléka alulreprezentált csoportokból származik.)

Forrás: Fórum Hungary

 

A változtatásnak azonban lett egy mellékhatása is. 2017-ben egy sor rossz film, köztük a Baywatch (17%) és A Karib-tenger kalózai: Salazar bosszúja (30%) megbukott a mozikban. A stúdiók a Rotten Tomatoest okolták.

"A kritikaösszesítő-oldal egyre inkább lassítja a popcorn-filmek potenciális üzletét. Sokan az iparágban komolyan megkérdőjelezik, hogyan számítja ki a Rotten Tomatoes a pontszámokat, és még nagyobb probléma, hogy ezek a pontszámok a Fandangón futnak (amely az RT tulajdonosa)"

- írta akkoriban a Deadline nevű szakportál.

Lehet, hogy a Rotten Tomatoes az inkluzivitás jelszava mögé bújva abban a reményben tárta ki a kapuit, hogy az új kritikusok kedvesebbek lesznek az IP-alapú eseményfilmekkel, amelyek Hollywood pilléreit jelentik mostanában?

Ha nem is ez volt a cél, akkor is ez történt. A Global News tanulmánya szerint 2016-ban az összes széles körben bemutatott film átlagos Tomatometer-pontszáma 50 százalék alatt volt. Ez az átlag 2021-re 60 százalékra emelkedett.

Ezeket az előnyöket viszont a jelek szerint a szerzői filmek kevésbé élvezik, velük mintha keményebbek lennének a kritikusok. Az egyik Vulture által megszólaltatott PR-szakember egy független filmes rendező nemrégiben bemutatott drámáján dolgozott, "amely az összes komoly kritikustól dicsérő kritikát kapott, beleértve a Times remek kritikáját is. És mégis ez volt az eddigi legalacsonyabb Rotten Tomatoes pontszámuk. Azok a filmek, amelyeknek leginkább magas pontszámokra van szükségük, gyakran nagyobb kihívást jelentenek, és nem biztos, hogy a Rotten Tomatoes kritikusainak teljes skáláját vonzzák".

Forrás: Rotten Tomatoes

 

De sikerült?!

Nyilvánvalóan történik manipuláció, a kérdés csak az, hogy mennyit számítanak ezek az adott film sikerét vagy bukását illetően. A filmek Tomatometer-pontszámai és pénzügyi sikerük közötti összefüggés kimutatására tett kísérletek ellentmondásos eredményeket hoztak. Az USC adat- és elemzési projektjének igazgatója által készített 2017-es tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy "a Rotten Tomatoes pontszámai soha nem játszottak túl nagy szerepet a jegypénztárak teljesítményének alakulásában, sem pozitív, sem negatív értelemben". A Ringer 2020-as vizsgálata viszont megállapította, hogy a Tomatometer-pontszámok valóban korrelálnak a kasszasikerekkel, különösen a vígjátékok és a horrorfilmek esetében, de a szerzők elismerik, hogy a világjárvány olyan módon alakíthatta át a mozilátogatási szokásokat, amelyet az adatok még nem tudnak teljes mértékben figyelembe venni.

Mindebből az is következhet, hogy a nézők saját formulát alakíthattak ki a filmek kiválasztására, amelyben a Tomatometer-pontszámok csak az egyik fontos változót jelentik a több közül.

"Ha lenne egy új film, nem is tudom, Klaus Von Boringsteintől, egy háromórás középkori dráma egy háziasszonyról, biztos, hogy az emberek megnéznék, csak azért mert 90 százalékos a Rotten Tomatoeson? Nem. De ha egy alaszkai vadonban élő sorozatgyilkosról szólna a film, és 50 százalékos lenne? Azt lehet, hogy megnéznék"

- fejtegeti Paul Schrader.

A legegyszerűbb megoldás persze az lenne, ha a példában szereplő nézők elolvasnák a kritikákat.


Via: Vulture