Második kedvenc dánunk - Nikolaj Lie Kaas

Az első kedvencünk az utánozhatatlan Mads Mikkelsen, de szorosan a nyomában ott van a busafejű Nikolaj, aki hol bohémokat, hol bűnözőket, hol bűnüldözőt alakít, mint most a Palackpostában.

A Palackposta című dán thrillerben visszatér Carl Morck nyomozó a koppenhágai rendőrség döglött aktákkal foglalkozó Q-ügyosztályának kiégett, mégis szenvedélyes vezetője, hogy egy újabb régi ügyre tegyen pontot, és ezt a szerep mintha ráöntették volna hősükre, az 1973-as születésű Nikolaj Lie Kaasra. Ő a dán film egyik legismertebb arca, és bizony ebben a pici, de gazdag országban úgy virul a filmgyártás, mint talán sehol máshol. A kis Nikolajnak ráadásul aligha kellett azon gondolkodnia, mi lesz, ha nagy lesz: apja, Preben Kaas és anyja, Anne Mari Lie is színész, sőt, az utóbbi íróként is ismert.

Bár mi csak Lars von Trier filmtörténeti jelentőségű Dogma filmjében, az Idiótákban (1998)  ismerhettük meg, mint Jeppe, a pofára eső hősszerelmes, Lie Kaas ekkor hazájában már ismert és népszerű volt, sőt, elnyerte a legrangosabbb dán filmes elismerést, a Bodil-díjat is Søren Kragh-Jacobsen Drengene Fra Sankt Petri (1991) című ifjúsági filmjéért, számos tévéfilmben és színházi előadásban szerepelt, miközben 1998-ban elvégezte a filmművészeti főiskolát. Az idióták persze nagy áttörést jelentett, nemcsak neki, hanem a dán film számára, ami hamar keresett „árucikké” vált. Jött a sötét humorú Gengszterek fogadója (2000), amit a legjobb dán forgatókönyvíró, Anders Thomas Jensen készített, és ahol Mads Mikkelsen és Ulrich Thomsen volt a partnere, akikkel még számtalanszor fog együtt játszani a későbbiekben is, hiszen ők hárman a dán film legmeghatározóbb alakjai.

Az Igazi ember (2001) egy furcsa mese volt, amiben egy, a tapéta mögött élő láthatatlan ember volt, míg a Susanne Bier rendezte Hogy szeretsz?-ben Mads Mikkelsen, Paprika Steen és Sonja Richter oldalán/részvételével alakított egy szerelmi négyszöget. A Zöld hentesekben (2003) ismét Anders Thomas Jensennek dolgozott, de igazán a Rekonstrukció (2003) című szokatlan szerkezetű szerelmesfilm hozta meg az újbóli sikert, ahol két különböző, de ugyanazon színésznő által játszott nő kegyeit kell elnyernie. A filmmel 2003-ban a Cannes-i Filmfesztiválon Christoffer Boe rendező elnyerte a legjobb első filmért járó Arany Kamera díjat, az Európai Filmdíjak közül pedig az Év Európai Felfedezettje kitüntetéssel jutalmazták. Nagy siker volt a szintén Susanne Bier rendezte Testvéred feleségét... (2004), ahol megint csak Ulrich Thomsen volt a partnere, és megint rosszfiút alakított, aki végül megjavul, amikor egy egész család számít rá. Ilyen szerepet előszeretettel osztanak rá, hiszen egyszerre van meg benne a jól látható vadság és kedvesség.

A Kegyelet (2005) volt az első thriller, amit elvállalt – ekkoriban indult be az azóta is népszerű skandináv krimi, míg a zseniális Ádám almáiban (2005) csak kisebb szerep jutott neki Mikkelsen és Thomsen mellett – az utóbbi régi skinhead haverját alakítottíta. A Kiságyúkban (2006) egy magától elszállt művészfilmes rendezőt alakított, a Csak egy szerelmesfilmben (2007) pedig egy pszichopata gyilkost, aki vissza akarja szerezni a nőjét. A jelölt (2008) megint csak egy thriller volt, erős politikai felhangokkal, majd jött egy nagy nemzetközi produkció, az Angyalok és démonok (2009), ahol egy vallási fanatikus volt. A Terápia (2010) könnyed vígjáték volt, a Nyomtalanul (2013) pedig Lie Kaas első „franchise-a”. Itt jelent meg Carl Morck nyomozó, a döglött aktákkal foglalkozó Q-ügyosztály vezetője, aki aztán hamarosan visszatért a Fácángyilkosokban (2014) és most a Palackpostában. A széria kicsit olyan, mint A tetovált lány utánérzése, de vállalható, tisztességes, izgalmas munka

Kevésbé volt sikeres a gonosz humora miatt kedvelt Anders Thomas Jensen új munkája, a Férfiak és csirkék (2015) – egyszerűen túl gusztustalan volt benne minden szereplő, a viccek pedig kevésbé sikerültek, mint szoktak. Az újra csak Susanne Bier rendezte Második esélyben (2015) egy piti, kábszeres bűnözőt alakított. A Palackposta után egy kisebb szerepben láthatjuk Az utolsó király című norvég viking sagában, illetve most készíti a Britannia című tévésorozatát. Lie Kaas azzal is eldicsekedhet – két gyönyörű lányán túl -, hogy összesen öt filmjének (A jelölt, Csak egy szerelmesfilm, Kegyelet, Testvéred feleségét... és Hogy szeretsz?) készült Hollywoodban remake-je.