Miért NEM lett bukás az Alita: A harc angyala?

A szakmában úgy tartották, hogy a Robin Hood és a Ragadozó városok után ez lesz a következő nagy hollywoodi bukta, de a legyőzhetetlen kiborglányt nem olyan könnyű lenyomni!

Mindenki arra számított, hogy az Alita: A harc angyala lesz 2019 első igazán nagy filmes bukása, olyasmi, mint tavaly a Ragadozó városok vagy a Robin Hood volt, hogy a Fox akár százmillió dollárt is veszíthet a filmen, ami ráadásul a stúdió utolsó saját produkciója, mielőtt a Disney bekebelezi, de az első számok alapján nem ez fog történni. Ami azért kellemes meglepetés lehet a stúdiónak.

Volt idő, amikor az Alita elkészítése még nagyon jó ötletnek tűnt, hiszen egy hihetetlenül népszerű manga adaptációjáról van szó: alapanyagként Yukito Kishiro Gunnm című sorozata szolgált, amit amibe még a 2000-es évek elején James Cameron szeretett bele, stoppolta is a témát. És Cameron elég jó „márkanév”, bár a filmet végül Robert Rodriguez rendezte meg, jó sok pénzből, és viszonylag ismeretlen fiatal színészekkel. És mire elkezdődött a forgatás, már sokan biztos bukásról beszéltek, többek között a Páncélba zárt szellem (2017) kudarcára hivatkozva, különöse azután, hogy kiderült, hogy a költségvetés rendesen elszaladt, átlépve a 150 millió dolláros határt – egyes becslések szerint megközelítve a 200 milliót. Amikor kiderült, hogy az amerikai bemutatót a tervezett karácsonyi premier helyett 2019 február közepére tették át, már mindenki temette a filmet.

Az elemzők nagyon szerény $23 milliót jósoltak a nyitó hosszú hétvégére, ám mindenki legnagyobb meglepetésére az Alita majdnem a dupláját, több mint $43 milliót hozott ezen a első négy napon – ez a Presidents Day nevű ünnepnapot is magába foglalta. És kiderült, hogy a film nincs elátkozva, ami persze még nem jelenti azt, hogy komoly profitot fog hozni. És az is kiderült, hogy a halasztás nagyszerű húzás volt, hiszen az ünnepek alatt az Aqaamannel, az új Mary Poppins-filmmel és a Bumblebee-vel kellett volna versenyeznie, és velük szemben elbukott volna. A február azonban csendes, de problémamentes időszak, ahol az Alitának a kevésbé jól teljesítő Üveggel és a Lego kaland 2-vel kellett megmérkőznie, így jóval könnyebb volt a pálya.

Aztán kiderült, hogy a drágaság is lehet előny. Az Alita nagy erőssége a látványvilága, ami elvitte a büdzsé nagy részét is, és a legjobban IMAX formátumban élvezhető. Ehhez jött Cameron neve is, ami egyfajta valódi garancia a fantasztikus látványra, és nem véletlenül hangzott el annyiszor az Avatar neve a promóció során. Ez azt jelenti, hogy azok közül is, akik általában letöltik az új megjelenéseket, sokan gondolták úgy, hogy ez a laptopon mégsem fog mutatni, és kiperkálták a mozijegy árát, ami ugyebár az IMAX vagy a 3D esetében jóval drágább is.  

És nem volt rossz a promóció sem, de ami még fontosabb, nem volt a filmnek rossz sajtója, nem tapadt hozzá semmi negatívum. Senki sem reklamált, hogy milyen bőrszínű a főhős, mint az élőszereplős Páncélba zárt szellem esetében, egy kisebbségi csoport sem érezte magát megbántva, semmilyen korábbi ballépés nem derült ki az alkotókról, és senki sem nyilatkozott olyan szerencsétlenül, mint tette azt például Liam Neeson, Amerikában gyakorlatilag bukásra ítélve új munkáját, a Dermesztő hajszát. Merthogy mostanában mindenki olyan érzékeny. És az is segített, hogy a kritikák sem voltak feltétlenül rosszak. Persze, volt, amit nem szerettek benne a kritikusok, lehet is találni rajta fogást, de sok mindent dicsértek rajta, ahogy az tettük mi is a kritikánkban. Arra viszont nem tennénk fel a házat, hogy a film nagyon sok pénzt fog hozni a konyhára…