Mindhalálig zene, drog és nők – Fosse/Verdon

Mit érdemes streamelni koronavírus idején? A port.hu mai ajánlata egy lenyűgöző életrajzi sorozat két lenyűgöző művészről, két lenyűgöző művész, Sam Rockwell és Michelle Williams alakításában. Egyszerűen varázslatos!

A nyolcrészes Fosse/Verdon (ami eredetileg az FX szériája, de nálunk az HBO GO-n érhető el) Bob Fosse koreográfus-rendező és Gwen Verdon táncos-színész életéről, elsősorban közös életéről mesél. Fosse-t a magyar közönség is jól ismeri olyan műveiről, mint az Édes Charity, a Kabaré, a Lenny és az önéletrajzi ihletésű Mindhalálig zene (bónuszként a sorozathoz szintén streamelhető az HBO GO-n!). A magyar nézőnek Gwen Verdon neve minden bizonnyal kevésbé ismerős, mert ő inkább a Broadwayen volt sztár, de az arcát megjegyezhettük, hiszen – főleg idősebb korában – több filmben és sorozatban is szerepelt; köztük a Gengszterek klubjában, a Selyemgubóban, a Magnumban, az Alice-ben vagy a Marvin szobájában.

Fosse és Verdon az Átkozott jenkik című 1955-ös Broadway musicalben találkoztak először, aminek a férfi a koreográfusa, a nő pedig a főszereplője volt, és öt évvel később össze is házasodtak. Az első együttműködést számos további követte (lásd a Redhead, az Édes Charity és a Chicago című színpadi musicaleket), s habár Fosse és Verdon a hetvenes évek elején különváltak, művészi-szakmai kooperációjuk és barátságuk sosem szűnt meg. Nemcsak lányukat, Nicole-t nevelték közösen, de nagyon szorosan részt vettek egymás életében, és Verdon kisebb-nagyobb mértékben szinte minden Fosse produkciónak a társalkotója volt (még akkor is, ha a stáblistán nem volt feltüntetve a neve, lásd az Édes Charity filmverziójában és a Kabaréban adott tanácsait), mert annyira bízott az ítéletében Fosse, és annyira szüksége volt rá.

Forrás: HBO

 

Ennek az egymáshoz ezer szállal kötődő embernek a közös történetét a sorozat a végéről indítja: az idős Fosse-t és Verdont láthatjuk, ahogy kiöltözve elindulnak egy premierre. Innentől kezdve pedig megindul a visszaszámlálás, és minden, ezután bemutatott eseménynél kiírják, hány év van még hátra – Bob Fosse életéből. Mindez nagyon szép szimbóluma a száz fokon égő, a gyertyát két végéről égető művész sorsának, hiszen a folyamatosan pörgő-ivó-drogozó-nőző-öngyilkossággal kacérkodó-szívrohamra fittyet hányó férfi életét csak így lehet elmesélni, mert ez a legjellemzőbb rá.

A rövid nyitány után flashbackek egész sora következik, amit Fosse és Verdon egyik első közös munkája, az Édes Charity filmváltozatának forgatásától indítanak. Ahogy azt fentebb olvashattuk, nem ez volt az első együttműködés a két ember között, de jó döntés volt ezzel kezdeni, mivel itt nagyon pontosan megfigyelhetjük kettejük kapcsolatát. A filmnek Fosse a rendezője, de a színpadi verziótól eltérően nem Verdon a főszereplője (hanem Shirley MacLaine), viszont nagyon jellemző módon végig segítette a férjét – az időskori prológust követő első jelenetben azt láthatjuk, ahogy közösen koreografálják a híres Big Spender című számot.

Ezt követően a nyolc rész során még sok közös munkába beleshetünk, és nem is kell ahhoz Bob Fosse és Gwen Verdon munkássága nagy ismerőjének lenni, elég egyszerű filmrajongónak, hogy azt érezzük: mindebbe (egy film, egy jelenet, egy koreográfia, akár egy jó mozdulatsor megszületésébe) bepillantani egyszerűen varázslatos érzés. De a sorozat persze sokkal összetettebb annál, mint hogy egyszerűen egymás mögé pakolná a Fosse/Verdon produkciókat. A fentebb már leírt flashbackeken belül is kapunk ugyanis flashbackeket – így ismerjük meg például azt az időszakot, amikor legelőször találkoztak, illetve a két főhős gyerek- és ifjúkorát.

Ezek a flashbackeken belüli flashbackek van, hogy külön inzerttel beillesztett komplett szekvenciák, de olyan is van, hogy – mint egy emlékbetörésként – valamilyen aktuális történés hívja elő a visszaemlékezést (például amikor Fosse felelőtlen módon magára hagyja lányukat, Nicole-t egy felnőtt férfival, Verdonnak pedig előjönnek azok az emlékei, amikor fiatal lányként kihasználták, és hogy hova vezetett mindez).

És ezenkívül is vannak történetmesélési és vizuális sziporkák a filmben: például annál a résznél, amikor Fosse az egy stand-up komikus életéről szóló Lennyt forgatja, illetve vágja, ő maga is stand-up komikusként meséli el életének egy szakaszát, csakúgy, mint a filmbeli, Dustin Hoffman által alakított Lenny Bruce. De az is gyakori, hogy egyetlen mozdulattal, például egy nyíló ajtóval vagy egy egymás felé nyújtott kézzel ugrunk hirtelen előre a múltból a jövőbe.

De ezek a truvájok persze mit sem érnének a Fosse-t és Verdont életre keltő két színész, Sam Rockwell és Michelle Williams jelenléte nélkül. Egyértelműen ők ketten viszik el a hátukon a sorozatot, ráadásul executive producerként még a kreatív folyamatokban is részt vettek (a Fosse–Verdon páros lányával, Nicole-lal együtt egyébként). Habár Rockwellnek van egy Oscar-díja, ezzel együtt is valahogy kicsit alulértékelt: nem igazán szoktuk a nagy színészek között emlegetni, pedig elképesztően zseniális – és ezt itt is bizonyítja. Williamsről minimum a Brokeback Mountain – Túl a barátságon óta tudjuk, hogy hatalmas színésznő, és ezúttal is magához öleli Gwen Verdon egész valóját. Csodálatosan játssza a szerepet, pedig számos alkalommal elripacskodhatná, de mindig tudja, hogy mikor elég. Sajnos ezt Bob Fosse-ról nem lehet elmondani – és ennek tragédiáját egyszerre szomorú és katartikus élmény végignézni.

Ha ön is úgy érzi, segítségre lenne szüksége, hívja a krízishelyzetben lévőknek rendszeresített, ingyenesen hívható 116-123, vagy 06 80 820 111 telefonszámot! Kérjük, olvassa el ezt az oldalt! Amennyiben másért aggódik, ezt az oldalt ajánljuk figyelmébe.