Összebalhéztak a pénz és az AI miatt a hollywoodi színészek és a producerek

Megszakadtak a SAG-AFTRA és az AMPTP közötti tárgyalások, mert nem sikerült dűlőre jutni sem a színészi minimálbér, sem a streaming platformokra felkerülő alkotások után járó részesedés, sem a szórakoztatóiparban használt mesterséges intelligencia ügyében.

Alighanem kissé elhamarkodottan írtuk meg szeptember végén itt a PORT.hu hasábjain, hogy vége a hollywoodi sztrájkoknak, mert az amerikai forgatókönyvírók szakszervezete sikerrel járt, és egy előzetes megállapodást kötött a stúdiókat és a streamingszolgáltatókat tömörítő érdekképviseleti szervvel, mert a tárgyalások időközben megfeneklettek. A producerek érdekvédelmi szervezete ugyansi váratlanul megszakította az egyeztéseket a színészek szakszervezetével.

Végre vége a hollywoodi írósztrájknak?

Az amerikai forgatókönyvírók szakszervezete előzetes megállapodást kötött a stúdiókat és a streamingszolgáltatókat tömörítő érdekképviseleti szervvel, az AMTPT-vel – de még a tagoknak is áldásukat kell adni rá egy szavazáson.

Tovább

 

Bár Duncan Crabtree-Ireland a színészszakszervezet (SAG-AFTRA: Screen Actors Guild-American Federation of Television and Radio Artists) főtárgyalója folytatni akarta az új szerződésről szóló tárgyalásokat a négy nagy filmstúdió vezetőivel, ezen a héten azonban felhívták a Film- és Televíziós Producerek Szövetségétől (AMPTP: Alliance of Motion Picture and Television Producers), és közölték vele, hogy a tárgyalásoknak vége, az egyeztetéseket pedig felfüggesztik, mert „a felek közötti különbségek túl nagyok”, és „a beszélgetések már nem viszik a résztvevőket produktív irányba”.

Crabtree-Ireland szerint a stúdiók határozottan elutasították a szakszervezet streaming-bevételekből való 2%-os részesedésre irányuló követelését. Ezért szerdán egy új javaslat készült, amelynek értelmében a streaming szolgáltató az előfizetők számát figyelembe véve egy meghatározott összeget adna a színészeknek. A két fél azonban nem értett egyet a piszkos anyagiakban. A SAG-AFTRA szerint ez évente körülbelül 500 millió dollárba, azaz előfizetőnként 57 centbe kerülne, a stúdiók nevében tárgyaló AMPTP viszont több mint 800 millió dollárra, azaz előfizetőnként 1,08 dollárra becsülte a költségeket. Az AMPTP felajánlott a SAG-AFTRA-nak egy nézőszám-alapú bónuszt, amely a WGA-val (Writers Guild of America, a hollywoodi írók szakszervezete, amely korábban együtt sztrájkolt a színészekkel) múlt hónapban kötött megállapodás mintájára készült.

Ezért szívás Hollywoodban forgatókönyvírónak, statisztának lenni

Közel 150 nap után véget ért a hollywoodi írók 2023-as sztrájkja, ám a színészek még mindig nem folytatják a munkát. Utánanéztünk, hogy a megállapodás mennyit segít az alapvetően vacak helyzetben lévő forgatókönyvírókon, és miért becsülik annyira alá a statisztákat.

Tovább

 

Ez azonban a SAG-AFTRA esetében nem volt elég az üdvösséghez. A színészek ugyanis azt szeretnék, ha nemcsak a streaming platformoknak gyártott produkciókért járna pénz, hanem minden olyan korábbi műsorért kompenzációt kapnának, amely a streaming platformokra felkerül, ideértve a már korábban leforgatott mozifilmeket, sorozatokat és tévéműsorokat is. Duncan Crabtree-Ireland így fogalmazott nemrég:

Az írókat és a színészeket teljesen másképp kompenzálják. A filozófia rendben van, de a struktúra nem felel meg a tagjainknak. Ez egy nagyon szerény részesedést jelent abból a hatalmas pénzből, amelyet a tagjaink munkájából szereznek. Előfizetőnként kevesebbre jön ki, mint egy postai bélyeg. Tényleg olyan nagy kérés ez? Ők [a stúdióvezetők és producerek] voltak azok, akik elsétáltak a tárgyalóasztaltól – nem mi.

Az AMPTP-ben ülő stúdióvezetők viszont úgy vélik, hogy amikor a WGA szeptember végén visszatért a tárgyalásokhoz, az írók küldöttségvezetői „komolyan gondolták, hogy megállapodást kötnek, a SAG-AFTRA viszont még nem tart itt”.