Raya és az utolsó sárkány – Egyre vagányabbak a Disney hercegnők

A Mickey egeres stúdió is fejlődik a korral, hercegnői már nem tüllszoknyában tipegnek, hanem szétesett királyságokat egyesítenek és sárkányokkal spanolnak.

Amióta világ a világ, vagy legalábbis amióta megismertük őket, a Disney rajzfilmek mindig egy erős hercegnőről szóltak, akinek egyedül kell megismernie a világot és megtalálnia benne a helyét, egyszerre lázadva szülei ellen és erősítve meg a hagyományokat. Amihez persze mindig szükségeltetik egy vicces társ, de néha több is, és egy sor fülbemászó dallam. A stúdió legújabb munkája, a Raya és az utolsó sárkány nagyrészt kipipálja a fenti feltételeket, de csak nagyrészt, és még tovább is lép egy kicsit.

A Raya a Disney harmadik olyan filmje a Merida, a bátor (2012) és a Vaiana (2016) után, amely nem már létező mesekarakterre épül, hanem saját kreálmány, és azon kevesek egyike, ahol a hősnő nem szerelmes senkibe – és azon még kevesebbek közé tartozik, aki nem hord szoknyát, és azon még ritkábbak közé, aki nem énekel, és ez nálam jó pontot ér. Raya harcol, mert már kislányként is a Sárkánygömb őrzője. Hogy mi az a  Sárkánygömb? Az védi az egykori hatalmas királyság, Kumandra öt darabra szakadt részeit a gonosz erők ellen. Ezeket egykor az utolsó sárkány, Sisu úgy győzte le, hogy az összes sárkány erejét egy kristálygömbbe sűrítette, de most, 500 év múltán az emberek irigysége és mohósága újra kiszabadítja a gonosz erőket, a gömb darabokra törik, és a már felnőtt Rayára vár a feladat, hogy megkeresse az utolsó sárkányt, akinek sokan a létezésében sem hisznek.

A félig elpusztult, elvadult világban amúgy sincs könnyű dolga, de a nyomában liheg legnagyobb ellenfele, egy lány, aki voltaképpen pont olyan, mint ő, csak más nevelésben részesült, más értékekben hisz. A vicces társakban pedig nincs hiány. Tudjuk, hogy némiképp spoiler – de akkor maga a cím is az -, de a sárkány létezik, bár nem olyan hatalmas, mint azt gondolhatnánk, és akit a mostanában oly népszerű komikusról Awkwafináról mintáztak, aki az eredeti hangját is adja. Aztán van egy árva kissrác, akinek van egy hajója, egy még kisebb kölyök, akinek van három svihák majma, és egy nagy benga harcos, akinek meg egy bazi nagy baltája. Ez a csapat önmagában még nem új, sőt, az egész film régóta ismert elemekből áll össze, az újdonság inkább Raya alakja, és a világ, amelyben él.

A mesebeli Kumandra több délkelet-ázsiai ország, elsősorban Vietnám, Thaiföld, Burma, Laosz és Indonézia történelméből és hiedelemvilágából, és persze az alkotók fantáziájából áll össze, de érezhetően nem afféle „láttuk valahol, jól nézett ki, és felhasználtuk” alapon, hanem itt tényleg összeáll egy szövet abból, amit ezek a kultúrák képviselnek, legalábbis egy film erejéig. Erre rájön a pusztítás utáni, enyhén Mad Maxes, mégis rengeteg meseelemet hordozó világ, amelyben Raya egy hatalmasra nőtt tobzoskán gurul célja felé, míg ellenfele egy szintén jókora sivatagi hiúzt lovagol meg. És ez a fantáziabirodalom jól be tudja szippantani az embert, Raya pedig olyan hősnő, aki, ha nem egy rajzolt karakter lenne, simán elmenne bármilyen fantasy vagy akciófilmben. Mert, bár itt sem teljesen felnőtt még, a bevezető részt leszámítva nála kimaradnak a Disney hercegnők szokásos gyerekes rácsodálkozós, mindent megérintős, megsimogatós, réten táncolós jelenetei, és ez nagyon jót tesz a filmnek, ami akcióban is éppen elég dús, sőt, a helyi harcművészetek is fontos szerepet kapnak. Jó kis nyári mozi ez, legfeljebb azt hoznám fel ellene, hogy a karakterek mozgatása nem mindig hibátlan, de ez sem annyira feltűnő, a sárkány külsejével pedig egy idő volt megbékélnem.

Értékelés: 8/10

Utóirat: Arra, hogy mennyire bolond már ez a világ, jó példa, hogy bár a Disney-nél már nagyon figyeltek arra, hogy az ázsiai karakterek hangját ázsiai származású színészek adják, arra már nem annyira figyeltek, hogy ezek a megfelelő régióból származzanak. Így aztán sokan tették szóvá, hogy a dél-kelet ázsiai karaktereknek kínai születésű színészek adták a hangjukat. Botrány!

 

The film generated some controversy in that much of the cast were of East Asian descent, despite the story being inspired by Southeast Asian culture.