Ridley Scott-film soha ekkorát nem kaszált még egyetlen hétvége alatt az Amerikán kívüli piacon, A hullahó-akció 34,1 millió dolláros amerikai nyitányáról viszont az elemzők véleménye is megoszlik.
A Gladiátor 2 a nemzetközi moziforgalmazásban 87 millió dollárral nyitott a hétvégén, ami rekordnak számít Ridley Scott filmjei esetében, mivel az eddigi csúcsot a 2015-ös Mentőexpedíció tartotta 54,3 dollárral (az első Gladiátor annak idején 34,8 millió dollárt kaszált a nyitóhétvégéjén, és végül 430 millió dolláros globális összbevételt ért el). Ez a nyitás egyébként egyúttal a Paramount Pictures legjobb nemzetközi nyitóhétvégéje is az R-kategóriás filmek esetében.
A 2000-es Gladiátor régóta várt folytatásában Paul Mescal alakítja a felnőtt Luciust, de láthatjuk Pedro Pascalt és Denzel Washingtont is (utóbbit ráadásul komoly díjesélyesként tartják számon az Oscar-gálán). A film teljes gyártási költsége produkcióközeli források szerint 250 millió dollár körül volt, így egyelőre azt még nem lehet tudni, hogy a Gladiátor 2 végül nullszaldós lesz-e, vagy nyereséges.
Szintén 250 millió dolláros büdzséből készült Dwayne Johnson A hullahó-akció című karácsonyi akcióvígjátéka, amelyben elrabolják a Mikulást (J. K. Simmons), de egy északi-sarki testőr (Dwayne Johnson) és egy fejvadász (Chris Evans) mentőakciót indít a kiszabadítására. A filmet a hétvégén összesen 4032 észak-amerikai moziban játszották, és bár a kritikusok közül sokan nem rajongtak érte, a közönség szerette: 34,1 millió dolláros amerikai nyitóhétvégéjével a várakozásokon felül teljesített, így rögtön az ottani toplista élére került, véget vetve a Venom 3 hetek óta tartó uralmának (e mellé jött még az 50 millió dolláros globális bevétel, így jelenleg 84,1 milliónál jár).
Ez amiatt érdekes, mert az Amazon eredetileg csak az Amazon Prime Video streaming szolgáltatón akarta bemutatni A hullahó-akciót, ám végül a moziforgalmazók is lecsaptak rá (ráadásul Észak-Amerikában direkt csak szombaton és vasárnap vetítették, mert a pénteki nap fő attrakciója a Mike Tyson–Jake Paul-bokszmeccs volt a Netflixen).
A hullahó-akció sorsát egészen biztosan kiemelt figyelemmel fogják kísérni az elemzők, tekintve, hogy 250 millió dollárba került, és nagyjából 100 milliót még ráköltöttek a globális marketing során – egy nagy stúdió hasonló összegből készülő filmje eléggé bajban lenne, ha ilyen jegyeladási számokkal nyitna. Egyes elemzők máris úgy vélik, egy ilyen filmre, mint A hullahó-akció, nem lett volna szabad 150 millió dollárnál többet elkölteni. Az Amazon viszont ragaszkodik ahhoz, hogy az ő üzleti modelljük más: nemcsak a mozis jegybevétel a fontos, hanem az is, hogy az Amazon Prime Video-előfizetők mennyien néznek meg egy-egy filmet. A stúdió emellett arra is számít, hogy A hullahó-akció, mivel karácsonyi témájú, egészen az év végéig népszerű lesz a mozikban, és idővel „ünnepi klasszikussá válik”. Így most még nem lehet tudni, hogy Dwayne Johnsonék filmje pénzügyi kockázat volt-e, és valaha is kifizetődik-e a gyártó stúdiónak – a választ alighanem majd csak akkor tudjuk meg, ha majd zöld utat kap a „A hullahó-akció 2”.
A fentiek miatt A hullahó-akció valószínűleg újabb vitát fog kiváltani arról, hogy mi számít manapság „sikernek”, egy olyan időszakban, amikor a streaming szolgáltatások és a hagyományos moziforgalmazási üzleti modellek egyre inkább összemosódnak. A Joker 2-t például azonnal bukásnak bélyegezték, mivel 200 millió dolláros költségvetése volt, de csak 37 millió dollár lett az induló bevétele – azzal már senki sem foglalkozott ezután, hogy a Warner majd „a pénzénél lesz-e”, ha a Max streaming platformra is kiteszi ezt a filmet.
Az észak-amerikai toplista második helyére a Venom 3 került fel: további 7,3 millió dollárt kalapozott össze a negyedik hétvégjén (eddig 436,1 milliót dollárt kaszált világszerte). A Lionsgate családbarát The Best Christmas Pageant Ever című filmje a 3. helyet csípte el 5,4 millió dollárral, ami 50 százalékos visszaesést jelent a debütáláshoz képest. Az A24 új horrorfilmje, az Eretnek, amelyben az ördögi Hugh Grant két fiatal hittérítőt gyötör, a negyedik helyre esett vissza, ami szintén 50 százalékos visszaesést jelent a nyitóhétvégéhez képest. A Universal és a DreamWorks Animation A vad robotja 4,3 millió dollárral lett ötödik a hétvégén.
Mivel A hullahó-akció nem robbant kasszát úgy, mint ahogyan azt előzetesen várták, a Comscore szerint a az amerikai jegybevétel jelenleg több mint 11 százalékkal marad el a tavalyitól, és közel 27 százalékkal a 2019-es adatoktól. A mozilátogatási kedv várhatóan majd a hálaadás napja környékén növekszik majd meg, amikor Amerikában is mozikba kerül a Gladiátor 2, valamint a Wicked és a Moana 2 (nálunk: Vaiana 2).
(via Variety & Hollywood Reporter & The Independent)