Szerethető lakótelepi fantasy vidám halottakkal

Az Átjáróház készítői a lehetetlenre vállalkoztak, egy látványos fantasybe oltott magyar romantikus vígjátékra hazai viszonyok között. Az eredmény felemás lett, viszont a film jól néz ki és hősei szerethetők.

Volt annak idején egy, a bemutatásakor még rendkívül ötletesnek és eredetinek számító, azóta kissé idejétmúlt orosz akció-fantasy, az Éjszakai őrség (2004), amelyben a sötétség és a világosság erői csaptak össze egymással – egy moszkvai lakótelepen. Madarász Isti új filmje, az Átjáróház is hasonló vonalon működik, csak most Újpalotán járunk – meg egy hullaházban, ami megannyi mókás dolog forrása. Legalábbis ebben a verzióban.

Forrás: InterCom

Hősünket, Krisztiánt (Bárnai Péter) meg kisbabakorában ismerjük meg a szülészeten, ahol óriási tűz üt ki, a magára hagyott pici egy kislány baba, a későbbi Ági (Rujder Vivien) mellett köt ki, majd egy jósnő/boszorkány menti ki. Ő, vagyis Ilus néni (Kútvölgyi Erzsébet) neveli fel a srácot, de nem lehet túl bensőséges a viszonyuk, ha a fiúnak nincs saját kulcsa a Viztoronyházbeli lakáshoz - sok ilyen zavaró kis részlet van - , és nyilván soha nem beszélgettek a történtekről,

pedig azoknak óriási hatása van a későbbiekre.

Akárhogy is, Krisztián, ki tudja miért, de a hullaházban kap munkát éjszakai őrként – nahát, ilyen címmel is láttunk már filmet, sőt, filmeket! -, de még munkába állás előtt (újra) megismeri Ágit, jópofiznak és randit beszélnek meg, még a szikrák is szikráznak köztük. Aztán a lány halálos balesetet szenved, és a hullaházba kerül a többi, esténként kint grasszáló halott közé.

Forrás: InterCom

Mondtuk ebben a halottasházban a holtak éjszakánként kimásznak a „tepsiből” és társasági életet élnek. Mármint azok az elhunytak, akik nem léphetnek át a túlvilágra, mert maradt valami elintézetlen dolguk, de ha lejár az idejük, akkor a titokzatos Boncmester (Kulka János), aki valójában egy démon, a tűzbe taszítja őket, és felzabálja a lelküket.

Krisztián segít a holtaknak az elintézetlen dolgokkal,

de legfőbb célja az, hogy visszahozza Ágit az élők közé. Itt lép újra a képbe Ilus néni, akiről a történet egy időre elfeledkezik, de ez egy ilyen film. Madarász Isti a túlbonyolított szerelmesfilmek rendezője – lásd a Hurok (2016) vagy az Egy szerelem gasztronómiája (2017) -, és most is rengeteg mindent pakolt rá egy alapvetően kedves romcom alapra. Fantasyt, horrort, egy kis retrót – bizonyos dolgok itt a 60-as évekből vannak, mások „kortársak” – egy kis szürrealizmust. Meg egy kis mainstreamet Dobó Kata és Árpa Attila szerepeltetésével.

Forrás: InterCom

 

Azt már az előzetes alapján lehetett tudni, hogy mindez együtt olyan sok, hogy Madarásznak aligha sikerülhet egyben tartania, és nem is sikerül, de meglepő módon a kudarc elmarad. A történet nagyrészt egyben marad, még akkor is, ha sokszor döcögősen haladunk, és a részletekre sokszor nem maradt idő. Rengeteg dolgot lehet megkérdőjelezni, számos logikátlanság van, és sok minden valójában csak egy vázlat, de nyilván

a rendező is tudta, ha belemegy a részletekbe, akkor sosem jut el a végére.

Így viszont eljut, még akkor is, ha kissé suta a lezárás, elmaradt a nagy katarzis, de legalább kerek lesz a sztori, amit elsősorban Krisztián és Ági kapcsolat tart mozgásban.

Forrás: InterCom

 

Vannak persze mellékszálak, a halottak utolsó feladatainak teljesítése halovány lett, csak pár jobb poénra futotta, pedig az így is az eddigi legjobb filmjét produkáló Madarásznak és a forgatókönyvíró Veres Attilának van humora, de nyilván

kellett valamit kezdeni a lébecoló néhaiakkal,

de ez alapvetően egy szerelmesfilm. És lehet, hogy néha túl sok a cukiskodás, de ez egy szerethető szerelmesfilm, ami nagyobb részt Rujder Viviennek köszönhető. Bárnai Péterrel sem volt semmi bajom, de az ő karaktere merevebb, színtelenebb – a magyar film átka a szerethető értelmiségi balfék, aki, bár alig tesz valamit, a végén mindent megkap -, így kevesebbet tud vele kezdeni, és akkor a ruhájáról és a frizurájáról nem is beszéltem. Rujderben van egy kis fanyarság, megfelelő mértéktartás ahhoz, hogy az amúgy kissé túltolt sztorit hihetővé tegye – sok szempontból Balla Eszterre emlékeztet, akivel, minő meglepetés, már Madarász Isti dolgozott együtt.

Forrás: InterCom

 

A love story viszont egy fantasy köntösbe van ágyazva, amiről azért érdemes pár szót ejteni. Kissé zavarba ejtő a félig retro, félig kortárs díszletvilág, és nem minden részletet találtak el – a halottak hullazsákból készült fehér ruhája modoros, zavaró -, de hazai szinten azért ez nagyon jól néz ki. Van a dolognak dimenziója, mélysége és magassága, ami a látványvilágot illeti,

nem tűnik olcsónak vagy barkácsoltnak,

amiért sok pluszpont jár. És valakit meg kell külön is ejteni: Galla Miklósnak talán három jelenete van összesen a hullaház igazgatójaként. Teljesen érthetetlen módon térdgatyában van – gyanítom, ő ragaszkodott hozzá -, és nem csinál semmit, csak magyaráz, aztán rácsodálkozik hősünkre, és zseniális. Ő foglalja leginkább össze azt a szerethető furcsaságot, amit a filmnél Madarász belőhetett magának, és ami csak részben jött össze, de az is valami!

Értékelés: 7/10

Forrás: InterCom