Akad köztük ijesző, romantikus, vicces és nagyon bizarr is.
Már a mozikban Bong Joon-ho új sci-fije, a Mickey 17, amelyben Robert Pattinson több példányban látható, a brit színész ugyanis egy „Eldobhatót”, vagyis egy akárhányszor klónozható ember alakít. A bemutató apropóján elővettük a kedvenc filmjeinket a témában, klónokkal ugyanis már elég régóta lehet találkozni a mozivásznon. Vigyázat: könyörtelenül elspoilerezzük a listában szereplő összes filmet!
Zachary Wheeler feltámadása (1971)
Bár a „klón" szó nem szerepel benne, mégis ez az egyik első film a klónozásról. Bob Wynn sci-fijében a Csupasz pisztolyból ismert Leslie Nielsen alakítja Harry Walsh tévériportert, aki saját szemével látta – és videóra vette – Zachary Wheeler (Bradford Dillman) amerikai szenátor autóbalesetét. Amikor azonban elmegy a kórházba, hogy Wheeler állapotáról érdeklődjön, azt a választ kapja, hogy a szenátor soha nem is járt ott. Aztán Walsht elárulja a saját tévécsatornája, amely visszavonja a sztorit, és nyilvánosan bocsánatot kér, amikor a szenátor irodájából azt közlik velük, hogy a férfi egész idő alatt horgásztúrán vett részt. Aztán a film hirtelen átvált Wheeler szenátor szemszögébe, aki egy kórházban arra ébred, hogy több szerve új, és másokból ültetették át. Wheeler rájön, hogy egy nemzetközi zsarolási machinációba csöppent, amelynek keretében politikai vezetők klónozását és újraélesztését végzik.
A brazíliai fiúk (1978)
A hajmeresztő alapötletre épülő filmben, amely három Oscar-díjat is kapott – a legjobb férfi mellékszereplő (Laurence Olivier), a legjobb zene és a legjobb filmvágás kategóriában – Gregory Peck alakítja a hírhedt náci doktort, Josef Mengelét, aki a második világháború után Paraguayba menekült. Mengele, aki a háború alatt a koncentrációs táborok áldozatain végzett kegyetlen kísérleteiről volt ismert, új tervet eszel ki, amelynek része a klónozás. Elrendeli 94 köztisztviselő meggyilkolását, akik feleségeikhez képest viszonylag idősek. Hirtelen mindegyik feleségnek születik egy-egy gyermeke, aki mind Adolf Hitler klónjai. Sir Laurence Olivier játssza a főszerepet, mint zsidó nácivadász, aki megpróbálja meghiúsítani Mengele őrült tervét.
Lombikfeleség (1985)
Peter O'Toole (Arábiai Lawrence) alakítja Harry Wolper Nobel-díjas tudóst, aki életcéljául tűzte ki, hogy klónozza 30 éve elhunyt feleségét, Nancyt, hogy élete alkonyán társat találjon magának. A küldetés sikere érdekében pénzt, felszerelést és laborasszisztenseket „vesz kölcsön” az egyeteméről. A főiskola egyik tisztviselője (David Ogden Stiers) tudomást szerez Wolper gaztetteiről, és igyekszik megállítani őt.
A sziget (2005)
Michael Bay sci-fi thrillerében Lincoln Six Echo (Ewan McGregor) szigorú ellenőrzés alatt él több társával együtt egy futurisztikus, elszigetelt és steril kolónián. Mindegyikük abban reménykedik, hogy kiválasztják a Szigetre, amely az egyetlen lakható hely maradt a Földön. Lincoln azonban hamarosan rájön, minden hazugság, amit eddig saját magáról és a világról tudott: valóban a kolónián mindenki csak egy külvilágban élő gazdag donor klónja, és azért léteznek, hogy hasznosítani lehessen a szerveiket. Lincoln a Scarlett Johansson által alakított Jordan Two Deltával együtt kiterveli a szökését.
A hatodik napon (2000)
Az Arnold Schwarzenegger által alakított Adam Gibson egy este arra ér haza, hogy egy tökéletes hasonmás csókolgatja a feleségét, és eszi a születésnapi tortáját. Szörnyű igazságra kell rájönnie: véletlenül hagyták életben, a klónja pedig elfoglalta jól berendezett, nyugalmas életét.
Roger Spottiswoode filmje egy olyan közeljövőben játszódik, ahol a klónozás az állatok esetében elfogadott – például minden bevásárlóközpontban található egy RePet nevű üzlet, amely klónozza az elhunyt háziállatot úgy, hogy az új verzió felismeri a gazdit, és megcsinálja azokat a trükköket, amelyeket a halála előtt is tudott –, az emberek esetében azonban tiltják az eljárást. De a humánok klónozásának van egy feketepiaca, ahol az illegális klónozók egy egyszerű szemvizsgálatot végeznek egy halott emberen, és „szinkronizálják" a teljes személyiségét. Amikor Gibson találkozik saját maga klónjával, elhatározza, hogy leleplezi és megsemmisíti ezt az alvilági klónozási piacot.
Hold (2009)
Duncan Jones filmjének főszereplője egy Sam Bell nevű űrhajós (Sam Rockwell), akit hároméves szolgálatra osztottak be a Holdra, és aki a GERTY nevű hiperintelligens számítógép asszisztenciája mellett dolgozik. Amikor egy land rover lezuhan, kiderül, hogy a sofőr Sam fiatalabb klónja. Miután Sam és a klón között heves vita alakul ki, GERTY felfedi, hogy valójában mindketten az igazi Sam Bell klónjai, és hogy van egy páncélterem tele Sam hibernált klónjaival, amelyek mindegyike arra hivatott, hogy háromévente felváltsa az előzőt.
Womb – Méh (2010)
Fliegauf Bence német, magyar és francia koprodukcióban készült filmje, amelyben két nemzetközi sztár alakítja a főszerepet, meglehetősen bizarr alapötletre épül. Rebecca (Eva Green) és Thomas (Matt Smith) gyerekként szeretnek egymásba, de elsodorja őket egymástól az élet. A szerelmesek tizenkét év után találkoznak újra egymással, és kapcsolatuk ott folytatódik, ahol egykoron abbamaradt. Thomas azonban életét veszti egy autóbalesetben, Rebecca pedig képtelen túltenni magát az elvesztésén, ezért elhatározza, hogy megszüli szerelme klónját. Hát nem romantikus?
Ne engedj el! (2010)
A Wombhoz hasonlóan Mark Romanek filmje is dráma a sci-fis alaphelyzet ellenére. A Kazuo Ishiguro regényéből adaptált történet szerint Kathy, Tommy és Ruth egy bentlakásos iskolában nőnek fel, amely látszólag idilli életet kínál az odajáró gyerekeknek. A felnőttkor küszöbén azonban, miután elhagyták a menedéket, rá kell döbbenniük, hogy ők valójában klónok, akiket a szervkereskedelem céljaira hoztak létre. Amellett, hogy szembesülnek saját halandóságukkal, meg kell birkózniuk beteljesületlen érzelmeikkel, vágyaikkal.
Mi (2019)
Jordan Peele horrorjában egy négytagú, felsőosztálybeli fekete család az éves tóparti nyaralását tölti, amikor hirtelen hasonmásaik jelennek meg a felhajtón, és egy áramszünet közepette zaklatni kezdik őket.
Mint kiderül, ebben a világban mindenkinek van egy doppelgängere, aki a föld alatt él bizarr módon nyomorúságos életet. A „home invasion” thriller pedig csakhamar még valami ennél is nyugtalanítóbba fordul, egy egészen felzaklató csavarral a végén, miközben az egész – Peele jó szokásához híven – egyszerre csípős szatíra is az amerikai társadalomról. A hasonmása elől menekülő Adelaide szerepében pedig Lupita Nyong'o kiváló alakítást nyújt: ennél már csak Adelaide „árnyékaként”, Redként kiválóbb.
Pár-baj (2022)
A Jorgosz Lanthimosz-filmek bizarr humorára emlékeztető sci-fi vígjáték egy disztópikus közeli jövőről szól, ahol az emberek már könnyedén klónozhatók. Amikor Sarah-nál (Karen Gillan) halálos betegséget diagnosztizálnak, vásárol egy klónt saját maga helyett, hogy anyja és barátja (Aaron Paul) ne szomorkodjon. Amikor azonban csodával határos módon mégis életben marad, a klónja úgy dönt, hogy tovább akarja élni az igazi Sarah életét. Ez azt jelenti, hogy a törvény értelmében Sarah-nak halálos párbajt kell vívnia a hasonmásával.

A Mickey 17 egyszerre sci-fi, komédia, romantikus film és szatíra.
Ez is érdekelhet