8 rejtett gyöngyszem a streamingoldalakon

Ha lehet hinni a meteorológusoknak, szombaton leszakad az ég, úgyhogy a strandolást vagy a kerti munkát el is lehet felejteni. És ha már úgyis a négy fal közt kell tölteni a napot, ajánlunk néznivalót a Netflix, az HBO Max és a Disney+ kínálatából.

Most kifejezetten a nem agyonjátszott, de minőségi tartalmakra koncentráltunk, ha úgy tetszik, a rejtett kincsekre. A műfaj a vígjátéktól a thrilleren és a börtönös sorozaton át a drámáig terjed.

Nyílt seb (2003)

Forrás:Netflix

 

A Zongoralecke Oscar-díjas rendezőjéről, A kutya karmai közttel tavaly ismét Oscar-jelölésig jutó Jane Campionról talán nem mindenki tudja, hogy rendezett egy igazi, nagyvárosi erotikus thrillert is, méghozzá Meg Ryan, Mark Ruffalo, Jennifer Jason Leigh és Kevin Bacon főszereplésével.

A sztori szerint a magányos angol tanárnő, Frannie (Ryan) véletlenül szemtanúja lesz egy szenvedélyes együttlétnek. Nem sokkal később a fiatal lányt megölik, ezért őt is kihallgatja Malloy (Ruffalo), a gyilkossági csoport nyomozója. Néhány kihallgatás után Frannie és Malloy titokban viszonyt kezdenek, miközben a vérfürdő tovább folytatódik, és a nőket daraboló őrült egyre közelebb kerül hozzájuk. (Elérhető: Netflix)

Hogyan gondozd felebarátodat (2016)

A Jonathan Evison regényén alapuló szívmelengető filmben Paul Rudd alakítja a gyászoló, mégis optimista főszereplőt, aki próbál visszatalálni a helyes útra. Beiratkozik egy ápolói tanfolyamra, és felveszik Trevor (Craig Roberts), egy nehezen kezelhető, pesszimista, 18 éves, Duchenne-izomdisztrófiában szenvedő fiatalember gondozására.

Trevor, akit az apja hároméves korában hagyott el az anyjával együtt, nincs kibékülve a sorsával, és csak arra vágyik, hogy normális tinédzserként élhessen. Ben elhatározza, hogy elviszi a srácot egy egész országot átszelő kirándulásra. Közben felveszik Dotot (Selena Gomez), egy hasonlóan frusztrált tinédzsert, és együtt különféle kalandokba keverednek. (Elérhető: Netflix)

Willow (1988)

Disney+

 

Jóval azelőtt, hogy Peter Jackson sikeresen feldolgozta volna Tolkien-klasszikusát, A Gyűrűk Urát, George Lucas előállt a saját sötét meséjével egy egyszerű farmerről, aki belekeveredik a gonosz varázsló elleni küzdelembe.

A Willow-ban az igazi középkori fantasy minden fontos eleme megtalálható: ősi próféciák, hatalmas szörnyek, nagyszívű harcosok és egy valószínűtlen hős (Warwick Davis), aki felnő a feladathoz, és végül megmenti az egész világot. És bár az 1988-as speciális effektek nem öregedtek túl jól, a történet még mindig rengeteg izgalmat rejt magában.

A filmnek korábban külön cikket szenteltünk, ebben azt írta a kritikusunk, hogy a Willow „semmivel sem rosszabb, mint a korszak többi, máig népszerű sword & sorcery klasszikusa, a Conan, a barbár, A vadak ura, a Krull, a Fantasztikus labirintus, A herceg menyasszonya vagy épp Ridley Scott Legendája.” (Elérhető: Disney+)

Megbocsáthatatlan (2021)

Forrás: Netflix

 

Sokat korholjuk a Netflixet az alacsony minőségű filmjeikért, ezért úgy illik, hogy emeljük ki, amikor tényleg emlékezeteset alkotnak. Nora Fingscheidt filmje, amelyben Sandra Bullock alakít egy gyilkosságért elítélt nőt, ilyen. A sztori szerint Ruth a szabadulása után elindul, hogy megkeresse húgát, akit annak idején kénytelen volt maga mögött hagyni.

A Port kritikusa szerint „attól a jelenettől kezdve, hogy Ruth ellátogat egykori otthonába, a tett helyszínére, az alkotók fogják a néző szívét, és csak facsarják és facsarják egészen a legvégéig, a katartikus befejezésig”, Bullock pedig olyat alakít, amire örökre emlékezni fogunk. (Elérhető: Netflix)

Rikkancsok (1992)

A Rikkancsok Broadway-musicalként lett nagy klasszikus, pedig film formában előbb létezett, a későbbi High School Musical ötletgazdája, Kenny Ortega rendezte meg 1992-ben. A sztori többé-kevésbé megtörtént eseményeken, az 1899-es újságosfiú-sztrájkon alapul. Egy szedett-vedett manhattani újságárus bandát követhetünk, amelyet a szélhámos Jack Kelly (Christian Bale) vezet. Amikor Joseph Pulitzer újságmágnás (Robert Duvall) árat emel, a fiúk úgy döntenek, hogy visszavágnak - énekkel és tánccal.

A legendás dalszerző, Alan Menken dalai kifogástalanok, a film politikai üzenete pedig meglepően aktuális – de legalább ennyire meglepő a fiatal Christian Bale-t egy ilyen szerepben látni. (Elérhető: Disney+)

OZ (1997)

Forrás: HBO Max

 

Valójában nem a Maffiózók, hanem az OZ volt az HBO első igazán minőségi, saját gyártású drámai sorozata.

A címbéli Oz egy kemény bűnözőknek otthont adó fegyház nevének rövidítése (Oswald State Correctional Facility), melyben egy különleges projekt keretein belül mini-Amerikát hoznak létre kísérleti jelleggel (az Óz-analógiát követve Smaragdvárosnak nevezték el), ahol a "börtöntársadalom" minden szegmenséből csak válogatott alakokat helyeznek el, és próbálnak a szó legszorosabb és legnemesebb értelmében véve átnevelni. Cél a rehabilitáció, nem a büntetés. 'Emerald City' lakosai között megtaláljuk a fekete bandatagokat, az ír utcai bűnözőket, a muszlimokat, a bigott keresztényeket, a nácikat, az olasz maffiózókat és a latin gengsztereket is. Az Oz tulajdonképpen egy kőkemény börtönfilmbe öltött társadalomkritika, amiben nincs tabutéma, legyen az fajgyűlölet, homoszexualitás vagy kábítószer-használat. (Elérhető: HBO Max)

Az elmeorvos (Netflix)

Forrás: Netflix

 

A Netflix Magyarországon forgatott sorozata a 19. századi New Yorkban játszódik, hasonló hangulatban, mint a Martin Scorsese-féle New York bandái. A sztori szerint egy sorozatgyilkos fiú prostituáltakat gyilkol Manhattan-szerte, és Dr. László Kreisler (Daniel Brühl), az úttörő bűnügyi pszichológus, illetve John Moore (Luke Evans) újságíró és Sara Howard (Dakota Fanning), a bátor nyomozónő közösen próbálják őt elkapni. (Elérhető: Netflix)

Ramy (2019)

Forrás: HBO Max

 

Ramy Youssef stand-up komikus a saját személyes élményei alapján készített egy egyszerre mulatságos és megható szériát. Egy Ramy nevű, egyiptomi származású amerikai férfit alakít, aki 30-hoz közeledve is a szüleivel él, céltalanul sodródik a munkahelyek és az egyéjszakás kalandok közt, és már most a kiégés tüneteit produkálja.

A fajsúlyos témák ellenére a Ramy alkotói a humor szinte minden fajtáját végigzongorázzák az ironikustól a feketén át a szürreálisig. A Port kritikusa szerint „nincs olyan drámai pillanata a sorozatnak, amibe nem férne be egy-egy abszurd geg, és ilyenkor a néző tényleg nem tudja, hogy sírjon-e vagy nevessen.” (Elérhető: HBO Max)