A Disney+ beelőzte a Netflixet, de megemeli az előfizetési díját

A Disney világszerte 221,1 millió streaming előfizetővel rendelkezik, a Netflix „csak” 220,7 millióval.

A Disney szerdán publikált második negyedéves eredményei alapján világszerte 221,1 millió előfizetővel rendelkezik a streaming platfromokon (az összesítésbe a Disney+ mellett a Disney+ Hotstar, a Hulu és az ESPN+ tartozik még bele). Első ránézésre tehát úgy tűnhet, hogy a Disney most éppen beelőzte legnagyobb konkurensét, a Netflixet, amely 220,7 millió előfizetővel zárta a második negyedévet.

 

Forrás: Disney+

 

Több előfizető, kevesebb bevétel

A fentieket azonban árnyalja, hogy a Disney+ a második negyedévben egy előfizetőre vetítve körülbelül 39 százalékkal több bevételt termelt, mint a Netflix, amit a pénzügyi világban ARPU-nak neveznek (average revenue per user, azaz: egy felhasználóra jutó átlagbevétel). Az Egyesült Államokon kívül ráadásul pedig még élesebb a kontraszt: A Disney+ Hotstar, amely Indiában és más délkelet-ázsiai országokban érhető el (és a teljes Disney+ ügyfélbázis 38 százalékát teszi ki), a július 2-án véget ért második negyedévben 1,20 dollár/hó ARPU-t ért el, míg a Netflix 8,83 dollár/hó ARPU-t produkált az ázsiai és csendes-óceáni térségben.

A Netflix kifogásolja a Disney-előfizetések és a Netflix-előfizetések összehasonlítását, szerintük ugyanis a Disney három külön előfizetésnek számítja azt, ha egy háztartás a Disney+ mellett a Hulura és az ESPN+ szolgáltatásra is előfizet.

A Netflix szerint az előfizető háztartások száma lenne a lényeg, ezt az adatot azonban a Disney nem hozza nyilvánosságra.

 

Forrás: Jakub Porzycki/NurPhoto via Getty Images

 

Amikor a Disney+ 2019 novemberében elstartolt, elég nagy piaci részesedést hasított ki magának azzal a straming platformok piacán, hogy a szolgáltatását alacsony, 6,99 dollár/hó áron árazta be, ami akkoriban egy Netflix-előfizetés fele volt. A vállalat további sikere pedig a globális terjeszkedési politikának voltak köszönhető: a 2020-as és 2021-es lassú növekedést idén egy új, nagyobb bővítési hullám követte – ennek az eredménye volt többek között az is, hogy már Kelet-Európában, így Magyarországon is elérhető a Disney+ június 14-től. A Disney+ most megpróbálja növelni nyereségességi profilját, mivel az amerikai előfizetők számának növekedése lelassult (nemcsak a Disney-nél, de a fő konkurenseinél is). Az Egyesült Államokban és Kanadában ugyanis a Disney+ a legutóbbi negyedévben mindössze 100 ezer új előfizetőt szerzett.

A Disney a második negyedéves eredménye mellett azt is bejelentette, hogy 38 százalékkal megemeli a Disney+ „prémium”, azaz reklámok nélküli verziójának árát.

Ez 2022. december 8-ától 10,99 dollár/hó lesz. Ugyanezen a napon a médiavállalat bevezeti a „Disney+ Basic”-et, azaz egy reklámokat is tartalmazó szintet, amely a korábbi 7,99 dollár/hó áron lesz elérhető.

Egyelőre nincs hivatalos információ arról, hogy a Disney+ áremelése hogyan érinti majd konkrétan a magyarországi előfizetőket.

(via Viariety & Media1)