Botrányosan rossz, mégis zabálják a Netflix új horrorját

Az Old People egy B-kategóriás zombifilm, annyi csavarral, hogy itt az élőholtak még élnek – bár már csak hálni jár beléjük a lélek.

A rutinos PORT.hu-olvasók bizonyára jól tudják, hogy mi itt ennél az újságnál kifejezetten szeretjük megnézni, hogyan viszonyulnak más nemzetek filmgyártói a tipikusan hollywoodi zsánerekhez. Az utóbbi pár évben megnéztük már többek között „a dánok Walking Deadjét”, A gyilkos esőt (nem is volt olyan rossz), megvolt „a belga Lost” (vagyis az Into the Night sorozat) és a thaiföldi Lost (azaz Az elszigeteltek című széria) is, „a lengyel Szürke 50 árnyalata”, vagyis a sokadik folytatásánál járó 365 nap pedig nálunk is azzal került be a hírek közé, hogy romantikus dolognak tüntette fel az emberrablást, a nemi erőszakot és a Stockholm-szindrómát.

Ilyen előzmények után teljesen egyértelmű volt, hogy belenézünk a német-lengyel koprodukcióban készült Old People című horrorfilmbe is, ami október 7-én került fel a Netflix kínálatába – és jelen sorok írásakor is kirobbanthatatlanul ott tanyázik a streaming platform TOP10-es listájában.

Forrás: Netflix

 

Pedig ez a film egyáltalán nem jó. Sőt, kifejezetten rossz: béna utánzata a kultikus Romero-filmeknek, annyi „csavarral”, hogy itt a zombik idős emberek!

A színészi alakítások erőtlenek, a párbeszédek suták, a sokkolónak szánt jelenetek egyáltalán nem félelmetesek, az amúgy meseszép lengyelországi erdei helyszínek pedig nagyon mesterkéltnek hatnak. A sztorira meg kár is szót vesztegetni, hiszen klisé klisé hátán hemzseg benne, mintha csak egy horrorfilmekért rajongó, 17 éves kamasz forgatta volna le a barátaival a hátsó kertben:

Egy elvált nagyvárosi nő hazautazik a szülőfalujába a két gyermekével a nővére álomesküvőjére, ám a vidéki álomlagzi csakhamar rémálomba csap át, amikor a vérszomjassá vált nyugdíjasok zombihordaként támadnak rá a bulizó násznépre...

Mégis, van valami különösen erős svungja és haloványan pislákoló társadalmi üzenete ennek a horrornak, amit bizonyára nem véletlenül pont most forgatott le , a németországi születésű, de román felmenőkkel is rendelkező rendező-operatőr-forgatókönyvíró.

Évek óta benne van már a közbeszédben, hogy a fejlett nyugati országok vészesen elöregedő  társadalmak. Azaz: az élethosszig tartó tanulás és a kitolódó „fészekelhagyás” miatt a családokban egyre később, egyre kevesebb gyermek születik meg, miközben az egyre fejlettebb orvostudománynak köszönhetően egyre magasabb kort érünk meg – vagyis egyre kevesebb aktív keresőnek kell egyre több nyugdíjast eltartania. Mindez ma már ráadásul nemcsak száraz statisztika, mert áttüremkedik a mindennapjainkba is, amikor munka után nemcsak a gyerekért kell elrohanni az óvodába meg az iskolába, hanem a szülőkre, nagyszülőkre, dédire is illik ránézni, hogy minden rendben van-e velük, nincs-e szükségük esetleg valamire.

No persze vannak, akik az idősgondozás nyűgjét lepasszolják inkább az erre specializálódott állami- vagy magánintézményeknek – ott azonban szintén fennáll az a probléma, hogy kevés aktív dolgozó jut sok szépkorúra, ráadásul se szeri, se száma az idősotthonok szörnyű állapotáról szóló, hajmeresztő híreknek.

Forrás: Netflix

 

Tényleg csak idő kérdése volt, mikor fogják felváltani a horrorfilmekben a fogyasztói társadalomnak görbe tükröt mutató zombikat a múmiaarcú mamikák és papókák,

akik egyszer csak megelégelik, hogy a kis létszámú, agyondolgoztatott és alulfizetett személyzet rosszabbul bánik velük, mint a sintér a menhelyi kutyákkal. Az Old People pontosan egy ilyen helyzetet vázol fel. A filmbéli, lepukkant öregek otthonában a szegény, szerencsétlen idős nénik és bácsik (akiket már a saját családjuk is csak szökőévente látogat meg), mindössze annyit szeretnének, hogy hadd hallgassák nyitott ablaknál a közeli esküvőről átszűrődő német popslágereket...

...ám amikor a rigorózus esti műszakos ápoló becsukja az ablakot, és szétzavarja a pizsamapartit, a szomorú szemű öregek megvadulnak, magukból kivetkőzve törni-zúzni kezdenek, majd kitántorognak az éjszakába, hogy vérét vegyék az életerős fiataloknak, akik feléjük se néznek!

Klisé? Az hát, ráadásul szó szerint százéves: a halandó testbe görcsösen kapaszkodó, az örök életet hol a kisgyerekek húsából, hol az életerős fiatalok véréből nyerő, kedvesnek tűnő, ám valójában velejéig gonosz, ráncos öregek rémalakja egyidős a szórakoztató irodalommal.

Lényegében a Juliska és Jancsi, valamint a Drakula is a fiatalok vére árán örök életre vágyakozó öregekről szólt... (forrás: Orion Pictures / Columbia Pictures)

 

Gondoljunk csak a német Grimm testvérek Jancsi és Juliskájára, ahol az erdei mézeskalács házikóban egy kannibál nagyanyó éldegél, vagy Bram Stoker 1897-ben megjelent kultikus könyvére, minden gótikus rémregény öregapjára, a Drakulára, amelyben egy vénségesen vén erdélyi gróf szivornyázza a vért a Kárpátok bércein épült kastélyában és a viktoriánus Londonban.

Mindkét halhatatlan irodalmi alkotás megélt már számos mozgóképes feldolgozást – ha örökkön örökké lángoló tüzük nem is, de a pislákoló zsarátnokfényük valahol nagyon mélyen az Old People-ben is ott szunnyad. Ettől persze még egyáltalán nem lesz jó film.

Ítélet: 3/10

Kiknek ajánljuk? Kizárólag csak a megveszekedett horrorrajongóknak. Illetve azoknak, akiknek teljesen mindegy, milyen Netflix-produkció duruzsol a háttérben főzés vagy vasalás közben.