Hogyan menekülsz, amikor az „okos” világ mindent tud rólad?

Egy olyan korban, ahol az okoslakásod mindent tud rólad, amikor a telefonodban benne van minden, amit csináltál és amit csinálni fogsz, nehéz meglépni a téged üldözők elől, de hősnőnknek szerencsére van egy okos eszköze. Ő Kimi!

Az Oscar-díjas Steven Soderbergh időnként úgy dönt, hogy sztárokkal telepakolt, látványos produkciók helyett izgalmas kísérleti filmeket készít. Hosszan sorolhatnánk Soderbergh munkáit, de a lényeg, hogy ő az Erin Brockovich – Zűrös természet, az Ocean’s Eleven – Tripla vagy semmi vagy a Magic Mike, illetve ezek folytatásainak rendezője – illetve néhány olyan, teljesen, fillérekből készített, rendszerint ismeretlen munkáé, mint mondjuk a Barátnő rendelésre (2009) a mobiltelefonnal forgatott Tébolyult (2018), a Pénzmosó (2019), a teljesen titokban összerakott Szabad szavak (2020), vagy legutóbb a Kimi (2022). Soderbergh szeret kísérletezni, és most is ezt teszi. Ez utóbbi filmje, amely most jött ki az HBO MAX-on ráadásul karanténfilm is, jelentős részét a COVID lezárások alatt vették fel, a járvány pedig áttételesen szerepet is kap a történetben.

Kimi mellesleg nem a főszereplő, lány neve, hanem egy olyan kommunikációs eszközé, mint a Siri vagy az Alexa, segít mindenféle ügyes-bajos dolgot intézni egy okoslakásban, fel- vagy lekapcsolja a villanyt, megmondja az időt, összekötve persze a telefonnal és a laptoppal roppant praktikus kiegészítő. A Kimit kifejlesztő cégnek dolgozik Angela (Zoë Kravitz), akinek elsősorban a felhasználókról készült hangfelvételek elemzése a dolga, a „fogyasztói megelégedettség” fejlesztése végett. Angela már jó ideje home office-ban van a COVID miatt, ami tökéletes számára, merthogy egy korábbi támadás miatt agorafóbiás, nem nagyon meri elhagyni a lakását. A lakás viszont remek, klasszikus loft ipari design, tágas, mutatós, és bár a lánynak gyakorlatilag nincs társasági élete, a szemben lakó házból egy srác néha átjár, szintén a fogyasztói megelégedettség végett. Aztán egy nap Angela elé egy olyan hangfelvétel kerül, amelyen az hallható, hogy egy nőt bántalmaznak.

A lány utánamegy a dolognak, és nemsokára kiderül, a bántalmazó nem más, mint a főnöke, a Kimi kifejlesztője, aki hamar rájön, hogy tudnak a titkáról, emberei pedig üldözőbe veszik a lányt – akinek muszáj végre kimerészkednie a lakásából. Az eredmény egy őrült hajsza, ami egyáltalán nem olyan, mint a hollywoodi filmekben, de ettől még nem lesz kevésbé izgalmas. Soderbergh nem játssza el Michael Bayt, nincsenek autós üldözések, robbantások, rosszfiúi nem kigyúrt gazfickók, csak olyan pasasok, akik történetesen ezt a melót választották, és bosszankodnak, ha nem mennek úgy a dolgok, ahogy kéne. Remek momentum, amikor a rosszaknak dolgozó informatikus mutatják – hát ő is home office-ban tolja, a kanapén pedig ott teázgat az anyukája.

A Kimi azt mutatja, mit tenne az átlagember, ha egy nála nagyobb hatalom a nyomába eredne, amiből bizony sokat láttunk már. Szörnyű titok kerül a birtokodba, ellened fordul minden és mindenki, megfigyelnek, lehallgatnak, követik a telefonod, a kamera felismeri az arcod, ez már rengeteg film történetének gerincét adta. Soderbergh nem magán az alaphelyzeten csavar, hanem a főhős karakterén, illetve a film hangulatán. Angela már a modern kor gyermeke, akinek mindene digitalizálva van, a kapun kilépve azonban újra meg kell tanulnia, hogyan találja magát fel, de szerencsére ő gyorsan tanul, gyorsan alkalmazkodik – miközben folyamatosan meg kell küzdenie a különböző szorongásaival.

Ez egy egyszemélyes show, legfeljebb a segítőkész szomszéd érdemes pár szóra, ő is inkább azért, mert Devin Ratray alakítja, aki Buzz, az undok nagytesó volt a Reszkessetek, betörők!- ben, ami nyilván valamiféle metapoén, mert itt történetesen Kevin a neve. És Zoé Krawitz remekül adja el ezt az egyszemélyes műsort, amiben nem akar szép lenni, nem akar csillogni, sőt. Amint kilép az ajtón, egy jelentéktelen, sebezhető valaki lesz, rögtön 30 centivel alacsonyabb a valós magasságánál, görnyedve jár, siet és összerezzen mindenre, de az agya azért folyamatosan pörög. És nem állítom, hogy Kravitz lenne a legtehetségesebb színésznő a környéken, pláne nem a legsokoldalúbb, de fizikai jelenléte nagyon is van, és film trükkje, hogy ez a jelenlét a környezettől függ elsősorban. Angela odahaza van elemében, és a címbéli Kimi adott esetben akár a szövetsége is lehet, és ami a film legjobb poénja, egy Beastie Boys szám is lehet halált okozó fegyver.

Értékelés: 7/10