Nem ilyen skandináv krimire számítottunk!

Ha szóba kerül a műfaj, akkor jól kigondolt, mégis szikár filmekre gondolunk, ahol összefonódik a hatalom a múltbéli bűnökkel, a dán Shorta esetében azonban minden a túlélésről szól.

A skandináv krimiknek súlya van, ott nem sietnek el semmit, szép lassan tárul a kiégett zsaru vagy újságíró, esetleg magányos bosszúálló elé a bűnök azon szövevényes hálója, amelynek eredete mindig a múltba nyúlik vissza, ahol a hatalmon lévőknek sosem tiszta a lelkiismerete, és ahol a családi élet messze nem olyan, mint amilyennek egy jó keresztény társadalomban lennie kéne. Az Anders Ølholm (Hangyaboy) és Frederik Louis Hviid által írt és rendezett Shorta (angol nyelvű forgalmazásban Enforcement) is krimi, de egyáltalán nem olyan, mint amire passzolnak a fentebb leírtak.

A Shorta hőse két rendőrjárőr, az idősebb, talán túlságosan is magabiztos Mike (Jacob Lohmann - Családi karácsony, Az igazság bajnokai) és a fiatalabb Jens (a rendkívül karakteres Simon Sears - Téli fivérek), akiknek Koppenhága rossz hírű külvárosában, Svalegårdenben van éppen dolguk. Amikor a járőrkocsijukat támadás éri, letartóztatnak egy 19 éves srácot (Tarek Zayat), de ez csak még jobban felhergeli a környékbelieket, és a két zsaru beszorul a lakótelep zegzugos épületei közé – és bizarr módon amikor repülni kezdenek a Molotov-koktélok, csakis a megbilincselt fiatal őrizetes segíthet nekik, már ha akar segíteni. Mindez egy rendkívül egyszerű sztori, legalábbis azok alapján, amiket a most kihozott angol előzetes alapján el lehet mondani, de nincs semmi baj az egyszerűséggel.

A háttérsztori nyilván  sokban emlékeztet a Ladj Ly rendezte 2019-es francia Nyomorultakra – itt is külvárosi bevándorló fiatalok feszülnek keménykedő rendőröknek, és a rendőrök között itt is nagy különbség van, de míg az a film sokkal inkább a társadalmi igazságtalanságokról szólt, itt jóval nagyobb hangsúlyt kap az akció. Nem véletlen, hogy a kritikusok a Shortával kapcsolatban gyakran emlegetik a műfaj két klasszikusa, John Carpenter és Walter Hill nevét. Merthogy a kritikusoknak már volt alkalmuk látni a filmet, ami tavaly szerepelt a Velencei Filmfesztiválon, sőt, ősszel Dániában a mozikban is bemutatták, csak ugye azóta a mozi mint olyan, kiesett az életünkből. Magnet Releasing viszont március 19-től korlátozott kópiaszámban bemutatja a filmet az amerikai mozikban, amire mi nem nagyon kapjuk fel a fejünket, de ugyanakkor lesz elérhető a VOD platformokon is, ami azért már jobb hír, pláne akkor, ha az egész film olyan izgalmas, mint ez az előzetes.