„Röhögtem, és aztán sírtam” – Antal Nimród elmesélte, milyen volt a Stranger Thingsen dolgozni

És kiderült az is, melyik Star Wars-sorozatról csúszott le, és hogyan nyomott be egy magyar színészt az új Liam Neeson-filmbe.

A Cinemira TEEN Nemzetközi Ifjúsági Filmfesztivál sztárvendége idén Antal Nimród volt, akit az idősebbek a Kontroll alkotójaként, a fiatalabbak azonban már a Stranger Things egyik rendezőjeként ismernek. A Corvin mozi Karády-termét sikerült is megtöltenie a sorozat rajongóinak, akik között nemcsak tinédzserek és kiskamaszok, de tíz év alatti gyerekek is akadtak, annak ellenére, hogy a sorozat papíron 16-os korhatárbesorolást kapott a Netflixen.

A szervezők a rendező bemutatása után át is adták a kérdezés lehetőségét a közönségnek. A Kontroll és A viszkis is szóba került, többeket az érdekelt, hogyan lehet bekerülni a filmiparba, de a fő műsorszám természetesen a Stranger Things volt. A beszélgetés vége felé egy angol kérdés is érkezett Antalhoz: kiderült, hogy egy magyarul nem beszélő montenegrói lány csak azért ülte végig a Q&A-t, mert a magyar barátnője megkérte, hogy tegyen fel helyette egy kérdést. Egy hallássérült fiú pedig a jeltolmácsával érkezett az előadásra, és végül ő is szót kapott.

Forrás: Cinemira (Fotó: Posztós János)

 

Sminkesnek készült

Azt talán mindenki tudja, hogy Antal Los Angelesben született, és 1991-ben költözött Magyarországra, hogy elvégezze a Színház- és Filmművészeti Főiskolát, de a beszélgetésen az is kiderült, hogy valójában mi, illetve ki indította el a pályán. Los Angelesben volt egy magyar szomszédja, Elek Zoltán Oscar-díjas sminkes, aki már kiskorától elkezdte őt kivinni a forgatásokra. Az ő hatására először még sminkes akart lenni, később, mivel sokat fotózott, operatőr szakra iratkozott be a Főiskolára. Miután rájött, hogy inkább rendezni szeretne, átkérte magát a rendezői osztályba.

Rendezés zsigerből

Antal a Kontrollt és A viszkist forgatókönyvíróként is jegyzi, de jobb rendezőnek tartja magát, mint írónak, mert azt az ötletmagot, ami a film megírására inspirálja, az írás folyamatában hajlamos elveszteni. Mint szinte mindenki Hollywoodban, rá is nagy hatással volt Egry Lajos forgatókönyvírói „bibliája”, A drámaírás művészete (The Art of Dramatic Writing).

Tényleg nagyon jó könyv, elolvastam, és azonnal a kukába dobtam”

- mondta róla, mert úgy érezte, a sok új törvény feszélyezi. Antal szerint a hatékonyság kárára megy, ha túl sok szabályt állítunk magunk elé. Ő már a Kontroll idején sem (csak) tudásból, hanem zsigerből, ösztönből dolgozott. Épp azért a tanácsa is az, hogy ha írunk, azt a kérdést tegyük fel magunknak, hogy nézőként, olvasóként mit élveznénk a legjobban, és a többi majd kialakul.

Forrás: Cinemira (Fotó: Posztós János)

 

A storyboard ereje

Antal alapvetően lusta embernek tartja magát, ami alatt azt érti, hogy nem szeret hajnali háromkor-négykor kelni. A trükk, amivel megkönnyíti az életét: a storyboard, vagyis nagy energiát fektet az előkészítési fázisba. Tapasztalata szerint akkor viselkedik „nagyon csúnyán” egy rendező a forgatáson, ha nincs felkészülve, és a saját kisebbségi komplexusát, felkészületlenségét rávetíti másokra.

Ha szeretettel, tisztelettel bánsz a stábbal, akkor vasat hajlítanak neked tűz nélkül.

Ha viszont bunkó vagy, akkor „bocs főnök, befejeztük a napot”-felkiáltással cserben hagynak, amikor szükséged van rájuk.”

A storyboard nem azt jelenti, hogy amit lerajzolt, az kőbe is van vésve, de kiindulási alapnak jó. Ha a helyszínen az operatőrnek, színésznek, kellékesnek van egy olyan ötlete, ami neki nem jutott eszébe, akkor elfogadja, mert nem az a fontos, hogy az ő ötlete valósuljon meg, hanem, hogy a legjobb.

Forrás: Netflix

 

Egy rossz sorozatnak köszönheti a Stranger Thingst

Antal egyik hollywoodi bérmunkája a 2009-ben bemutatott A szállítmány volt. A főszerepet alakító Matt Dillon hívta fel később azzal, hogy van egy nagyon rossz sorozat, ahonnan kirúgták a rendezőket, és beugrókat keresnek. „Nahát, mennyire vonzó, hogy egy ilyen rossz sorozatban részt vehetek!”, gondolta akkor Antal, de szüksége volt a pénzre, ezért igent mondott. (A szériát nem nevesítette, de nyilván a Wayward Pinesról van szó.)

Nem bánta meg a döntését, mert fontos emberekkel ismerkedhetett meg, többek közt a producerrel, M. Night Shyamalannal, aki később rábízta az Apple Tv Servant című sorozatának egyik epizódját.

Már a Wayward Pineson dolgozott, amikor felhívta őt a produkció két új írója –  a rendezők mellett ugyanis a korábbi írókat is kirúgták –, és megbeszéltek egy találkozót. Kiderült, hogy nagy rajongói a Kontrollnak és a Ragadozóknak. Antal lehűtötte a lelkesedésüket, mondván, ő most épp egy rossz sorozat 9. részét rendezi, úgyhogy valamit nagyon elrontott. Abban viszont biztos volt, hogy ettől a két értelmesnek tűnő sráctól fog még munkát kapni.

Ők voltak a Duffer testvérek, akik két évvel később megcsinálták a Stranger Thingst. Utólag azt mondták, sokat jelentett nekik, hogy Antal szóba állt velük, mert a legtöbb helyről csak elutasítást kaptak.

Forrás: Cinemira (Fotó: Posztós János)

 

Kedvező előjelek

Antal elmesélte, hogy pár éve elkezdett a tárgyaktól szorongani, ezért a feleségével közösen úgy döntöttek, hogy megszabadulnak a felesleges dolgaiktól. A filmgyűjteményét is átnézte, és a Stranger Things-lemezeket is majdnem kidobta, de annyira szerette a szériát, hogy képtelen volt megtenni. Pár hétre rá jött a hívás a Duffer tesóktól. 

Kúlság, kedvesség, és izgalom

Amikor megkapta a munkát, még nem beszélhetett róla másoknak, de a gyerekeinek, akik akkor 12 és 14 évesek voltak, elárulta.

Akkor voltam életemben először kúl a számukra.”

Mivel rajongóként érkezett a forgatásra, meglehetősen izgult, pláne, mert Winona Ryderbe tízéves kora óta szerelmes, és mert rögtön az első forgatási napon vele kellett dolgoznia – a repülőgépes harcjelenetet vették fel. Nem is kellett csalódnia, mert kiderült, hogy a színésznő egy „nagyon kedves és kellemes ember”. A gyerekszereplőkről is csak jót tud mondani, meglepően szerények és fókuszáltak voltak mindannyian, a Vecnát alakító színész pedig a világ legkedvesebb embere.  

A COVID közbeszól

2020 februárjában kezdett dolgozni Atlantában a sorozaton, de két hét után be kellett fejezni a munkát a járványhelyzet miatt. Akkor még csak úgy tűnt, hogy pár hétre. A leállás valójában a segítségére volt. Arra használta fel az extra szabadidőt, ami majdnem 5 teljes hónap lett, hogy mind a két epizód forgatókönyvét lestoryboardozta - azaz képileg lebontotta a snitteket.

A kedvencek

A beszélgetésen részt vevő fiatalok közül többen is arra voltak kíváncsiak, hogy ki volt Antal kedvenc színésze. Természetesen kiderült, hogy mindenki jó fej a stábban, de a rendező azért kiemelte a Steve Harringtont alakító Joe Keeryt a kivételes munkamorálja miatt.

A legnehezebb jelenetet is vele vették fel: amikor Steve lemerül a tó aljára, hogy kinyisson ott egy kaput, akkor a színésznek valóban le kellett úsznia egy legalább tízméteres medence aljára. Harringon hónapokon át készült erre a mutatványra profi búvárokkal, majd egy héten át forgatták ezt az egyetlen jelenetsort, de a színész egyszer sem panaszkodott.

A medencés epizód mellett Antal másik kedvence jelenete az, amelyikben Dustin családját mutatják be. Amennyire kaotikus, amit ott látunk, annyira káosz volt a forgatás is.

Forgatás = sírva röhögés

A kérdés, hogy milyen egy forgatási nap, többször is előkerült. Röviden: iszonyú nagy stressz, mert Antal olyan hangulatot akar teremteni a stábtagoknak, amelyben jól érzik magukat, de közben szorítják a határidők is. Annak tudatában kell dolgoznia, hogy az adott forgatási helyszínre jó eséllyel nem tudnak visszatérni, így aznap kell rögzíteni minden olyan felvételt, amire szükség lesz majd a vágószobában.

Hogy a forgatás feszültségét érzékeltesse, Antal elmondta, hogyan néz ki a forgatási nap vége.

Amikor hazaérek a szállodába, néha még a lámpát se kapcsolom fel, csak leülök, és sírok. Előfordul az is, hogy röhögök, és az is, hogy röhögök, és csak aztán sírok.”

Mivel gyártási szempontból a Stranger Things inkább egy egyben felvett 10 órás nagyjátékfilmre hasonlít, a stáb nem tér vissza ugyanazokra a helyszínekre, vagyis előfordult, hogy a Duffer testvérek vagy a másik rendező, Shawn Levy megkérte Antalt, hogy vegye fel az ő jelenetüket – egyszerűbb így, mint hetekkel, hónapokkal később visszaköltöztetni a stábot.

Végső vágás helyett végső láttam

Hogyan lesz a felvett anyagból egy kész epizód? Antal elmesélte, hogy a szakszervezet biztosítja a rendezőnek az úgy nevezett vágási időt. A Stranger Things esetében a vágás a COVID alatt zajlott, így a vágók online küldték el az első változatot a rendezőnek, aki módosításokat kért – például: melyik snitt kerüljön be vagy ki, illetve legyen rövidebb vagy hosszabb –, majd ez az anyag a Duffer fivérekhez került láttamozásra. Ők visszaküldték a javított verziót Antalnak, aki csak egy vagy két helyen kért újabb módosítást, amit el is fogadtak a testvérek.

Ötödik évad: nem valószínű

Többen is feltették a kérdést: visszatér-e rendezőként Antal az 5. évadban. A Duffer fivérek elégedettek voltak a munkájával, ennek ellenére  nem valószínű, hogy lenne újabb kollaboráció. Eleve csak azért volt szükségük vendégrendezőkre, mert ellentétben az első évaddal, amelynek már a sorozat berendelésekor kész volt a teljes forgatókönyve, a folytatást egyszerre kellett volna írniuk és rendezniük, amit nem tudtak vállalni. Az 5. évad forgatókönyvei azonban már nagyjából kész vannak, így Dufferéknek lesz idejük a rendezésre. Persze ha hívják Antalt, akkor azonnal rohan.

Sötét árnyalatú lelkek

Volt, akit az érdekelt, hogy mennyire kell elborultnak lenni egy thriller vagy egy horror elkészítéséhez. Antal biztosított mindenkit arról, hogy

nem kell gyilkolni ahhoz, hogy egy gyilkosról csinálj filmet, de talán segít, ha sötét árnyalatok találhatóak a lelkedben.”
Forrás: StudioCanal

A Liam Neeson alakú elefánt a szobában

Az ír színész neve többször is előkerült, először akkor, amikor valaki arról érdeklődött, hogy rendezőként Antalnak mennyi beleszólása van a castingba. A válasz: a játékfilmeknél általában beleszólhat, de a Retribution kivétel, mert annak

Liam Neeson a főszereplője, tehát az egy Liam Neeson-film.

Ezután meg is cáfolta magát egyből, mert egy másik kérdésre elmesélte, hogyan zajlik a casting.

Az egyik jelentben szükség volt egy női szereplőre, akivel a férfi partnere nem tud kommunikálni, merthogy külföldi. A forgatókönyv szerint orosznak kellett volna lennie, de Antal nem tud oroszul, és a Stranger Thingsben már megtapasztalta, milyen úgy orosz színészeket instruálni, hogy nem érti, miről beszélnek a jelenetben (frusztráló), ezért kérvényezte, hogy legyen inkább magyar a karakter.

A producerek igent mondtak, Antal így felvette a kapcsolatot a magyar castingos ismerősével, Zombori Lindával akitől kapott pár fényképet néhány 20 és 30 év közötti színésznőről. A fotók alapján nem tudott dönteni, az egyik jelölt, Márkus Luca viszont a barátjával (Brasch Bence színésszel) eljátszotta és a telefonjával fel is vette a jelenetet – úgy, hogy nem is ismerték a forgatókönyvet, csak a castingos elmondása alapján improvizáltak. A színésznő megkapta a szerepet, és tökéletesen megoldotta a feladatot, Antal pedig „életében nem volt olyan büszke egy színészre, mint Márkus Lucára.”

Márkus Luca (jobbról a második) a Besúgóban - Forrás: HBO

 

A rendező a Neeson-filmet hozta fel példaként akkor is, amikor arról kérdezték, hogy rendezés közben mennyire befolyásolják más filmek. A Retribution egy spanyol film remake-je, vagyis logikus lett volna, ha megnézni, de erre nem volt hajlandó, hogy ne befolyásolja őt semmilyen formában. Kénytelen volt erről hazudni is a producereknek, amikor az eredeti film egyes jeleneteit emlegették neki. Antal ilyenkor mindig egyetértően bólogatott, mondván „igen, az a jelenet tényleg nagy jó volt!”

A Liam Neeson-film is bérmunka, de Antal büszke rá, és jó élmény volt az ír színésszel együtt dolgozni.

A kulcs: a kommunikáció

A Neeson-film kapcsán merült fel a kérdés, hogy mennyivel nehezebb a rendező dolga, ha az egyik színész producer is egyben. A rendező helyzete Antal szerint enélkül is elég bonyolult, mert háromfelé kell kommunikálnia, és mindenkivel teljesen máshogy. A színészt, a stábot, és a „nyakkendősöket” is teljesen máshogy kell kezelnie.

A nyakkendősöknek csak az az érdekük, hogy menjen le rendben a forgatási nap túlóra nélkül. A stáb pörögni akar, nem hússzor felvenni ugyanazt a jelenetet, a színész pedig azt szeretné, ha minél több ideje lenne tökéletesre csiszolni a játékát.

Forrás: Cinemira (Fotó: Posztós János)

 

Antal szerint

aki úgy érkezik a forgatásra, hogy nem izgul, az pszichopata.

A „nyakkendősök” érthető módon azt akarják látni, hogy minden rendben van, de szerencsére a magabiztosságot lehet „kamuzni” – és itt jön jól Antal színészi tapasztalata, az, hogy

elő tudom adni a határozottságot, miközben egy kicsit sírok belül.”

Majdnem összejött a Star Wars-sorozat

Antal köztudottan nagy Csillagok háborúja rajongó, régebben még egy fanfilmet is akart forgatni, így aztán erős izgalmi állapotba került, amikor a Stranger Things után megkeresték az Andor producerei. Felkerült arra a listára, ahonnan végül a rendezőket kiválogatták. Amikor eldőlt, hogy nem rá esett a választás, elbőgte magát, mire egy barátja azzal vigasztalta, hogy

De öreg, legalább rajta vagy a listán!”
Forrás: Cinemira (Fotó: Posztós János)

Amikor ő mondott nemet (és nem kellett volna)

Volt olyan ajánlat is, amit visszautasított, de később megbánta. Felkérték egy filmre, amely egy sofőrről szólt (röviden: „egy kemény csávó keményen vezet”), de nem látott benne fantáziát, mert addigra már a csapból is a Halálos iramban-filmek folytak, és a Jason Statham-féle A szállító is a harmadik részénél tartott. Ez lett később a Ryan Gosling-féle Drive Gázt!, de akkor még Gosling neve nem merült fel a projekttel kapcsolatban.

Robotos sci-fi, bábos film a Kádár-korból

A jövőbeni terveiről elmondta, hogy tíz éve írt egy robotos sci-fit, amire már vagy 50 színész nemet mondott, de nem adja fel, és előbb-utóbb úgyis megcsinálja. Van emellett olyan magyar filmterve is, amelyben a Kontroll színészei alakítanák a főszerepet.

Amikor a kedvenc magyar filmjeiről kérdezték, az Isten hozta őrnagy úr, a Megáll az idő, a Dögkeselyű, a Roncsfilm és az Egészséges erotika mellett a Mirr Murrt is megemlítette, illetve, hogy van egy 60-as években játszódó filmterve, amely érinti a bábkészítés témáját is. Ekkor derült ki, hogy a közönségben ott ül az eredeti Mirr Murr-bábúk készítője, Pintér Maya, akitől korábban Antal már rendelt is bábút. Meg is beszélték, hogy később még tárgyalnak egymással.

Forrás: Cinemira (Fotó: Posztós János)

 

Az ideális film

Antalnak nem tetszik a művészfilm – közönségfilm felosztás. Azokat a filmeket szereti, amelyek pörögnek, mozognak, mint egy közönségfilm, de mégis művészfilmekre jellemző emóciókat, gondolatokat hordoznak magukban. Amikor meg tudja találni valaki az egyensúlyt a kettő közt, „az mágia.”

De hogyan lehet megtanulni filmezni?

Filmcsinálással. A hibákból lehet a legtöbbet tanulni. Antal számára 23 évesen a reklámok jelentették a legjobb gyakorlatot, pedig először nemet mondott. Aztán rájött, hogy a „Dosztojevszkij-életmód” nem neki való, és úgy döntött, megkeresi inkább a zsíroskenyérre valót. A legjobb ajándék lett, mert gyakorolhatta a „kraftot”, és olyan tudást és gyakorlatot kapott, ami később a hasznára vált.

Telefonnal, barátokkal ma már olcsón meg lehet oldani a filmezést. Antal a Quimbynek készített klipjeit máig a legjobb munkái közé sorolja, pedig azok tényleg nulla forintból készültek – leszámítva, hogy egyszer meg kellett hívniuk a boncmestert vacsorára, hogy forgathassanak egy hullaházban.

Forrás: Cinemira (Fotó: Posztós János)

 

Alázat és hála

Antal számára ezek voltak a legmeghatározóbb dolgok, amelyeket a szakmában tanult. Szerinte ugyanis Hollywoodban bárkit ki lehet cserélni.

Ha én behisztizek a Stranger Things forgatásán hétfőn reggel, akkor a keddet se kell megvárni, hétfő délután már ott egy másik ember helyettem.”

Kételyek, félelmek és az Instagram-kép

Antal szerint nem felel meg a valóságnak az az „Instagram-kép”, ami róla él. Sokszor küzd kisebbségi komplexusokkal, megkérdőjelezi magát, sőt néha azt is, hogy egyáltalán tehetséges-e.

Normális folyamat, hogy az ember állandóan küzd, nemcsak az elemekkel, de önmagával is.”

Antal úgy van vele, őt nem kell tisztelni – azt ki kell érdemelni –, csak a „folyamatot”. Azt tanácsolja, hogy ne féljünk önmagunk megkérdőjelezésétől, mert attól vagyunk emberek.

Mindenkit érnek nehézségek, mindenki követ el hibákat, de ezt a tapasztalást fel lehet használni arra, hogy felfedezzünk magunkban valamilyen mélységet. Akkor lehet fejlődni, ha kimozdulunk a saját komfortzónánkból.”

A Stranger Things másik rendezője, Shawn Levy is megfordult már nálunk, az ő előadásáról itt írtunk.