A végig éjszaka játszódó új epizódban szerintük nem lehet látni semmit.
Déjà vu érzése lehetett a Sárkányok háza nézőinek a sorozat legfrissebb epizódja közben. Három évvel ezelőtt Miguel Sapochnik rendező és Fabian Wagner operatőr elkészítették a Trónok harca történetének legdrágább epizódját, A hosszú éjszakát, amelyre akkor rengeteg rajongó panaszkodott, mondván hiába a grandiózus csatajelenetek, ha nem lehet semmit látni belőlük.
A Sárkányok háza 7. epizódja, amely a Driftmark nevet kapta, szintén majdnem végig éjszaka játszódik, és a külső jelenetekben csak a telihold világít. A nézői visszajelzések szerint azonban nem eléggé.
Annyi rajongó panaszkodott a Twitteren, hogy az HBO közösségi médiafelelősének is reagálni kellett, mondván
"szándékos kreatív döntés" volt a sötétebb tónus
- A hosszú éjszakával kapcsolatban annak idején ugyanezzel védekeztek az alkotók.
"Nagyra értékeljük, hogy megkeresett minket a Sárkányok háza 7. epizódjának éjszakai jelenete miatt, amely sötétnek tűnik az ön képernyőjén" – írta az HBO Max fiókja az egyik rajongónak, aki szerint a csatornának "írásos bocsánatkérést kellene kiadnia, amiért szó szerint egy fekete képből állt az egész epizód."
Az HBO szerint a 7. epizódra reagáló közösségi posztok kevesebb mint 1%-a szólt a világítási problémákról.
A Driftmarkot A hosszú éjszakához hasonlóan Miguel Sapochnik rendezte és Fabian Wagner fényképezte, de ahogy a Slashfilm szerzője rávilágított, most teljesen másképpen dolgoztak – ami nem biztos, hogy jót tett a végeredménynek. A Driftmarkot annak idején 11 héten át forgatták, szinte végig éjszaka, ami minden résztvevő szerint rémálom volt. Nem elég, hogy ilyenkor felborul mindenkinek a bioritmusa, a megvilágítás még a rendkívül érzékeny digitális kamerákkal is rendkívül nehéz. Ráadásul fagypont alatti hőmérséklettel, erős széllel, hóval és sárral kellett megküzdeniük. Az epizódhoz készült werkfilmben Sapochnik így fakadt ki:
Soha többé nem akarok ilyet csinálni. Nem hiszem, hogy bárki, aki ezt végigszenvedte, valaha is újra meg akarja ismételni."
Innen nézve érthető, miért döntöttek úgy, hogy ezúttal nappal forgatják le az éjszakai jeleneteket is. Ez a trükk még a filmművészet hőskorából származik, amikor nagyon sok fényre volt szükség ahhoz, hogy bármilyen képet rögzítsenek, mivel a korai filmanyag nem volt elég fényérzékeny. Az éjszakai jeleneteket ezért inkább nappal vették fel, és az utómunkálatok során kékre színezték a filmet. Idővel a filmnyersanyagok fényérzékenyebbek lettek, így lehetővé vált az éjszakai forgatás, de mivel rendkívül drága és időigényes ez a módszer,
Sajnos az így létrehozott ál-éjszakák szinte soha nem néznek ki jól. Az alulexponálás azzal jár, hogy kép részleteinek hatalmas részét fel kell áldozni, ami a jelenetet homályossá teszi. Emellett a nézőnek is fel kell függesztenie a realitásérzékét, és el kell magával hitetnie, hogy a hold (ami ugye itt valójában a nap) lehet ennyire fényes.
the real question here is what does miguel sapochnik have against lighting??? pic.twitter.com/tjf8KrGnaJ
— j || hotd spoilers (@INEJSKNlVES) October 2, 2022
A Slashfilm szerint míg A hosszú éjszaka fényképezésével nem volt különösebb probléma, csak állítani kellett a tévé fényerején, és sötét szobában nézni az epizódot, addig a Driftmark
zavaros, sötét és, őszintén szólva, ronda.”
This episode of House of the Dragon is so dark it’s unwatchable. Might as well just turn off my screen and listen to it at this point.
— cabral (@comradeaux) October 3, 2022
A Twitteren volt, aki szerint akár ki is lehetett volna kapcsolni a monitort és csak hangjátékként követni az epizódot, másvalaki úgy fogalmazott, hogy „ezek a jelenetek annyira epikusak lennének… ha tényleg látnám, mi történik".
The nighttime visuals in House of the Dragon are simply too dark. These scenes would be so epic if I could actually see what was happening
— lil (she/her) (@lilly_is_silly) October 3, 2022
Erről a sötétségről is beszélgettünk a Sárkányok háza 7. részéről szóló podcastünkben: