A királynőt megnézni nem kell félnetek jó lesz

Mit streameljünk otthon a koronavírus idején? Például A korona 3. évadát, ami nagyon jól bemutatja, hogy a brit uralkodócsaládban sem fenékig tejfel az élet.

Be kell vallanom valamit. Eredetileg nem akartam megnézni a Netflixen a brit uralkodócsaládról szóló The Crown című sorozatot (itthon A korona címen kell keresni a streaming szolgáltató kínálatában), viszont a barátnőm teljesen odavan a Windsor-uralkodóházért. Vilmos cambridge-i herceg és Katalin hercegné világra szóló menyegzőjét is élőben követte a tévében 2011-ben, 2 millió másik nézővel együtt. Így hát egy percig sem volt kérdéses, hogy a II. Erzsébet királynőről és a kékvérű pereputtyáról szóló, eredetileg 2016-ban elstartolt sorozatot is nézni fogja.

A Netflix saját gyártású kosztümös-történelmi szériája igen népszerű: tavaly év végén már a 3. évad epizódjai is felkerültek a streaming platformra. Ám mivel ma már szinte több a jó sorozat, mint az ember sorozatnézésre átcsoportosítható ideje, a barátnőm csak most, a koronavírus miatti home office idején jutott el oda, hogy két este alatt ledarálja mind a 10 epizódot. A 3. évad érdekessége, hogy nagyot ugrik az időben: míg az 1. évad 1947-ben kezdődött, Erzsébet és Fülöp herceg esküvőjével, a 2. évad pedig főleg az '50-es és a '60-as évek eseményeivel foglalkozott (szuezi válság, miniszterelnöki cserék, botrányok a királyi családban), a 3. évad végén már eljutunk 1977-be, II. Erzsébet trónra lépésének 25 éves ezüstjubileumának időpontjára és az azt kissé befeketítő (haha!) szénbányászok lázongásaihoz. Emiatt a készítők úgy döntöttek, hogy a hitelesség megőrzése érdekében (nagyon helyesen!) lecserélik a főszereplőket idősebb színészekre.

Forrás: Netflix

 

  • II. Erzsébetet a 3. évadtól már az Oscar-díjas Olivia Colman alakítja a Golden Globe-díjas Claire Foy helyett, és a hírek szerint ő is fog maradni egészen az 5. évad végéig (a királyi család története a készítők szándéka szerint a monarchia XXI. századba átlépésének nagy kérdéseivel fog véget érni).
  • Margit hercegnőt, II. Erzsébet testvérét Vanessa Kirby helyett az ismert hollywoodi szupersztár, a brit születésű Helena Bonham Carter alakítja a 3. évadtól.
  • Alex Jennings helyett Derek Jacobi lett Eduárd windsori herceg, aki 1936-ban lemondott a királyi trónról öccse, a későbbi VI. György (II. Erzsébet apja) javára. 
  • A Doctor Who sztárja, Matt Smith helyett a Trónok harca sztárja, Tobias Menzies lett a szabad szájú Fülöp herceg, II. Erzsébet férje a 3. évadban. Ez a színészcsere még fontos lesz!
  • A kölyökképű Greg Wise helyett a Trónok harca sztárja, a színészlegenda Charles Dance lett Mountbatten Lajos Ferenc báró, India alkirálya, VI. György király egykori legfőbb bizalmasa, és a sorozat egyik legnagyobb intrikusa. Ez a színészcsere még fontos lesz!

A Netflix sorozatának történelmi hitelességét lehet vitatni: komplett Wikipedia-alcikk foglalkozik azzal, hogy a forgatókönyvírók hol csaltak egy-két évet, vagy épp másították meg létező személyek ismert döntését annak érdekében, hogy a sorozat drámai fordulatai meglepjék a nézőt. Az viszont elvitathatatlanul a készítők érdeme, hogy A korona 3. évada nagyon hangulatosan mutatja be, milyen az, ha egy királyi család tagjai több száz éve ugyanolyan falak, csillárok, templombelsők és lovashintók közt élnek a XX. században, ugyanabban az arisztokratikus közegben, ahol korábban az őseik néztek szembe a történelem viharaival. Épp ezért hittem azt a kanapén fél álomban heverészve, hogy a barátnőm a Trónok harcát nézi újra, hiszen a képernyőn épp Tobias Menzies és Charles Dance konspiráltak valamit, elegáns, de igen kényelmetlennek tűnő ruhákban, aranyozott szegélyű falitükrök, mívesen faragott székek és súlyos bársonyfüggönyök között. Aztán begördült egy Rolls-Royce Phantom, én meg lehidaltam, hogy milyen szép kocsi ez, és hogy miféle fantasy sorozatot nézek?!?

Végül ottragadtam a többi epizód előtt is. Az biztos, hogy a külsőségeket tekintve A korona 3. évada nagyon jól megidézi a '60-as és a '70-es évek miliőjét,  minden díszletes, jelmezes és kellékes profi munkát végzett! De a forgatókönyvírókat, a rendezőket és a színészeket is csak dicsérni tudom, mivel igazán élővé, drámaivá és szívszorítóvá tudták tenni a brit királyi család életét, ahol a szigorú etikett betartása, a nagy múltú világbirodalom hagyományainak tisztelete, na meg a sztorira éhes paparazzik lesben álló hordája miatt egyetlen másodpercre sem lélegezhet fel senki.

Bár a 3. évad a népes udvartartása ellenére is magányos királynő belső vívódásaira koncentrál, Erzsébet mellett két fontos rokon is szívszaggató mellékszálat kapott. Az egyik Károly herceg (Josh O'Connor), akiről a bulvármédia évtizedek óta azt a képet sulykolja nekünk, hogy egy elálló fülű paprikajancsi, aki alig várja, hogy király lehessen, és nem szégyell Kamillával turbékolni, ahelyett, hogy szegény Diána hercegnőt gyászolná... A sorozat viszont szépen bemutatja, hogy a fiatal Károly a háta közepére kívánta az egész hercegesdit, még akár a trónigényéről is lemondott volna, ahogy bálványozott nagybátyja, Eduárd tette, csak hogy együtt lehessen Kamillával (azt, hogy kik és miért kényszerítették mégis érdekházasságba Diánával, majd a 4. évadban fogjuk megtudni).

A bonviván férjével se veled, se nélküled kapcsolatban őrlődő, szeretőt tartó Margit hercegnőt pedig szinte már megsajnáltam, hogy szegény sosem bulizhat egy jót (persze ehhez az is kellett, hogy Helena Bonham Carter látványosan lubickoljon az új szerepében). E két valós életút romantizált feldolgozását elnézve kicsit már kezdem érteni azt is, hogy Harry herceg és Meghan Markle miért akarnak annyira kimaradni a Windsor-ház viselt dolgaiból. Egy kérdés maradt azért bennem a 10. epizód után: mikor jön már a 4. évad?

Kiknek ajánljuk: A XX. századi történelem szerelmeseinek, és mindenkinek, aki többre kíváncsi a brit királyi család ügyes-bajos dolgaival kapcsolatban annál, ami megjelenik a bulvárlapokban. 

Értékelés: 8/10