Nem mondjuk, hogy nincsenek benne hibák, de Az utolsó műszak nagyon közel jár ahhoz, hogy baromi hiteles képet mutasson arról, milyen azoknak a rendőrüknek a munkája, akik a legkeményebb környéken szolgálnak.
Nem feltétlenül kell ahhoz Mexikóba utazni, hogy valaki megízlelje a hírhedt drogkartellek módszereit, hiszen azok már rég betették a lábukat a határhoz közel eső államokba. Ezt tapasztalja meg két Los Angeles-i rendőrjárőr - Jake Gyllenhaal és Michael Pena -, akik egy gyanús gépkocsit átvizsgálva elrejtett, és minden bizonnyal kábítószer-kereskedelemből származó készpénzt és fegyvereket találnak. Majd egy idős asszony házában végzett rutinellenőrzés során kábítószerre és a drogkartell kegyetlen módszereinek nyomára bukkannak, egy másik helyszíni kiszállás alkalmával pedig illegális bevándorlók rejtekhelyét leplezik le – és mindez ugyanannak a szervezetnek, a kegyetlen Sinaloa kartellnek az érdekeit sérti.
Brian Taylor (Jake Gyllenhaal) és Mike Zavala (Michael Peña) tartják magukat az esküjükhöz, amely szerint "szolgálnak és védenek", és acélos szövetséget alakítottak ki annak érdekében, hogy a műszak végén mindketten épségben hazatérhessenek. A rendőrpáros tagjai már rég megtanulták, hogy miközben Los Angeles utcáin járőröznek, egymáson kívül semmiben sem lehetnek biztosak – tudják ezt tapasztalatból és . A riasztásról riasztásra élő zsaruk között őszinte és viccelődéstől sem mentes barátság szövődött, és mindketten tökéletesen tisztában vannak vele, hogy amikor veszélyes szituációkban kell helyt állniuk, bármelyik pillanatban életüket veszthetik. És a kissé baljós cím alapján látatlanban is megmondhatjuk, hogy nem élik meg mind a ketten a műszak végét.
Az utolsó műszak ügyesen ötvözi a klasszikus zsarufilmek kedvenc kliséit - hőseink országos cimborák – és a drogháború brutalitását és izgalmát, a folytonos kézikamerázás pedig némi tengeribetegséggel oltja be mindezt. Igaz, 2012-ben, a film bemutatásakor még volt zavaróan agyonhasznált a kézi kamera, és a történet szempontjából némileg indokolt is a jelenléte, hiszen a volt tengerészgyalogos Taylor egy filmprojekten dolgozik a munka mellett. Ami persze egy icipicit valószínűtlen, mint ahogy az sem túl hihető, hogy egy tapasztalt zsaru puszta kézzel fogdos bűnjeleket, vagy az, hogy milyen kevés kárt tesz az emberi testben egy AK-47-es, de ez egy film. Egy hollywoodi film, jókkal és rosszakkal, klasszikus felépítéssel és az említett pár részletet leszámítva ehhez a műfajhoz képest meglepően valósághű ábrázolásmóddal.
David Ayer (Suicide Squad - Öngyilkos osztag), aki a filmnek nem csak rendezője, de forgatókönyvírója és producere is volt, még azt is megtette, hogy színészeivel igazi rendőrmunkát végeztetett a forgatás előtt, Jake Gyllenhaal és a többiek, köztük az ekkor még kevésbé ismert David Harbour igazi rendőrökkel indult igazi járőrözésbe – állítólag elég kemény helyzetekbe futottak bele -, és látszik is a történet hitelességén. Mert vajon melyik film adja vissza hitelesebben a rendőri munkát, ez, vagy mondjuk a Will Smith-féle Bad Boys - Mire jók a rosszfiúk? és folytatásai? Nyilván nem kérdés…