Újra lesz a tévében (vasárnap este) a Féktelenül, az egyik legjobb akciófilm a kilencvenes évekből. Ennek örömére most összeszedtünk nektek tíz érdekességet a forgatásról. Le fog esni az állatok!
1. Amikor Keanu Reeves a film elején betöri az üveget a busz ajtaján, az véletlenül történt – de olyan jól sikerült, hogy benne hagyták a végső verzióban.
2. A forgatás során összesen tíz buszt használtak, és mindegyik két kormánykerékkel rendelkezett: az egyiket Sandra Bullock tekerte, a másikat (ami általában a busz tetején volt) a kaszkadőrnek szánták; aki azonban csak a neccesebb jeleneteknél avatkozott közbe, mivel Bullock a film kedvéért megtanult buszt vezetni – és elsőre letette a vizsgát.
3. A Féktelenül legalább egy alkalommal életet is mentett. Történt ugyanis, hogy egy iskolásfiú megmentette egy egész iskolásbusznyi gyerek életét, mert amikor a buszvezető szívinfarktust kapott, ő az ölébe mászott, rálépett a fékre, és kikormányozta a járművet az út szélére. Amikor később megkérdezték, miért így járt el, a fiú azt válaszolta, hogy a Féktelenülben látta, hogy mit kell csinálni.
4. Annie szerepét először Halle Berrynek ajánlották fel, aki azonban visszautasította. Mikor a film hatalmas siker lett, és Sandra Bullockból egy csapásra sztárt csinált, megkérdezték Berryt, hogy nem bánta-e meg, de ő nemmel felelt. „Az én karrieremre nem lett volna olyan hatással, mint Sandra Bullockéra.
Én csak a fekete buszsofőr lettem volna...”
– mondta. (Halle Berryn kívül egyébként számtalan más színésznő is szóba került a főhősnő megformálásakor: az ő listájukat ide kattintva találjuk.)
5. Keanu Reeves először elutasította a főszerepet, mivel úgy találta: Graham Yost forgatókönyve túlságosan is hasonlít a Drágán add az életed!-re. Később azonban a rendező, Jan de Bont megkeresésére Joss Whedon (Buffy, a vámpírok réme, Bosszúállók) átírta a scriptet, és ekkor már megfelelt Reevesnek is. Whedont egyébként nem tüntették fel a stáblistán, pedig Yost szerint ő írta például a legtöbb dialógust a filmben.
6. A Keanu Reeves figurája, Jack által viselt Casio G-Shock DW-5600C típusú karórának a forgatás megkezdésekor már abbahagyták a gyártását. A film sikerének hatására azonban a modell ismét olyan népszerű lett, hogy újra elkezdték gyártani.
7. A 20th Century Fox stúdió nem volt róla meggyőződve, hogy Keanu Reeves elég nagy sztár ahhoz, hogy elvigye a hátán a filmet, ezért mindenképpen valami nagy nevet akartak mellé, a rendező azonban ellenállt. A huzavona végül odáig vezetett, hogy a Fox mindössze két héttel a forgatás megkezdése előtt ment bele a Reeves – Bullock páros szerepeltetésébe (Reeves előtt egyébként Jeff Bridges volt a jelölt, illetve felmerült még vagy tucatnyi más név is, lásd itt). Jan de Bontnak egyébként azután esett a színészre a választása, hogy látta a Holtpontban, mivel szerinte olyan a kisugárzása, ami a nőknek is bejön, de a férfi nézőket sem riasztja el. Reeves pedig remek választásnak bizonyult: olyan lelkes volt, hogy a forgatás előtt két hónapig edzeni járt, majd ő maga csinálta a kaszkadőrmutatványok kilencven százalékát (például azt is, amikor a busz aljához van kötözve).
8. A forgatás során a készítők egyszerűen kifutottak a pénzből, így az első tesztvetítéseken a nézők még egy olyan verziót láthattak, amelyiknek a metrós jelenetei helyett csak egy animált story board volt bevágva. A közönségnek azonban még így is annyira tetszett a Féktelenül, hogy a stúdió biztosította a hiányzó költségvetést.
9. A film megrendezésére először Renny Harlint, majd Quentin Tarantinót kérték fel, akik azonban nemet mondtak. Tarantino később megbánhatta a dolgot, mivel a Féktelenült nevezte meg az 1992 után készült húsz nagyjátékfilmje egyikeként. Rajtuk kívül John McTiernan neve is felmerült, később azonban az a döntés született, hogy egy újoncra bízzák a rendezést. Így került a képbe Jan de Bont, aki operatőrként kezdte a karrierjét – ő fényképezte például a Drágán add az életed!-et és a Vadászat a Vörös Októberre című filmet, amiket egyébként McTiernan rendezett.
10. A forgatókönyv egyik első verziója szerint a busznak a LAX, a Los Angeles-i Nemzetközi Repülőtér megcélzása helyett a Dodgers stadion parkolója körül kellett volna köröznie, csak a stúdió nem kapott engedélyt, hogy a helyszínen forgasson. Ekkor esett a stáb választása a Los Angeles-i I-105-ös autópályára, amit pont akkor építettek, és még nem adták át a forgalomnak. Egyébként amikor Jan de Bont először a kezébe vette a forgatókönyvet, és meglátta, hogy majdnem végig egy buszon játszódik, azt gondolta:
„na, ez jó unalmas lesz”.
(via IMDb)