Ronda karácsonyi pulóverekkel és ürítést segítő WC-sámlival is lehet 100 milliókat keresni.
Talán nem mindenki tudja, hogy az RTL-en nagy sikerrel futó Cápák között külföldi minta alapján készül: az ABC 2009-ben bemutatott Shark Tank című vállalkozói showműsora ihlette. (Még kevesebben tudják, hogy az alapötlet a „Pénz tigrisei” című japán műsorból származik, amit 2005-ben angol tévések gondoltak tovább egy „Sárkány barlangja” című műsorban.)
A 14. évadánál tartó műsor koncepciója egyszerű: feltalálók és vállalkozók mutatják be termékeiket valós befektetőknek (az úgynevezett cápáknak). A cápák értékelik a termékeket, és eldöntik, hogy saját pénzükkel beszállnak-e az üzletbe.
Az évadok során megannyi szellemes pitch hangzott el a szalonna szagát használó ébresztőórától a férfiak legkedveltebb illatait (sör, pörkölt és barbecue) árasztó gyertyáig, és a cápák sokszor a zsebükbe is nyúltak. Utólag azonban nem feltétlenül azok a termékek vagy szolgáltatások futottak be, amelyek a legnagyobb ajánlatot kapták a műsorban. Íme a nyolc legsikeresebb, minimum 100 millió dolláros eladást generáló termék, amely a Shark Tankből indult el.
8. Sleep Styler
A termék: memóriahabból készült hőmentes hajcsavarók, alvás közbeni használatra.
A cápa, aki ráharapott: Lori Greiner feltaláló és vállalkozó (75 ezer dollár 25 százalékos részesedésért).
Árbevétel: több mint 100 millió dollár
7. The Bouqs
A termék: környezetbarát gazdaságokkal együttműködő online virágárusító cég.
A cápa, aki ráharapott: egyik sem. Amikor az alapítók 2014-ben bemutatták a terméket a műsorban, senki nem látott benne fantáziát, de Robert Herjavec kanadai vállalkozó három évvel később befektetett, miután a Bouqs-tól vásárolt virágokat az esküvőjére.
Árbevétel: 100 millió dollár
6. Tipsy Elves
A termék: ünnepi témájú ruházat, például ronda karácsonyi pulóverek.
A cápa, aki ráharapott: Robert Herjavec (100 ezer dollár 10 százalékos részesedésért).
Árbevétel: A Tipsy Elves a Shark Tank előtt évi 900 ezer dolláros forgalmat bonyolított le, utána pedig már 125 millió dollárt.
5. The Original Comfy
A termék: viselhető takarók kapucnival
A cápa, aki ráharapott: Barbara Corcoran ingatlanvállalkozó és befektető (50 ezer dollár 30 százalékos részesedésért).
Árbevétel: 150 millió dollár
4. Simply Fit Board
A termék: egy speciális fitneszdeszka
A cápa, aki ráharapott: Lori Greiner (125 ezer dollár 20%-os részesedésért).
Árbevétel: több mint 160 millió dollár (mindössze 24 órával az epizód 2015-ös sugárzása után a cég 1,25 millió dolláros forgalmat bonyolított le).
3. Squatty Potty
A termék: egy testápolási termékekkel foglalkozó vállalat, amely leginkább a könnyebb székletürítést elősegítő WC-sámlijáról ismert.
A cápa, aki ráharapott: Lori Greiner (350 ezer dollár 10 százalékos részesedésért)
Árbevétel: A vállalat 2015-ben készített egy vírusvideót, amiben egy egyszarvú kakilt szivárványszínűt (lásd fent), és abban az évben 20 millió dolláros forgalmat generált - később Dr. Oz, Howard Stern és más hírességek figyelmét is felkeltette, és eddig összesen 175 millió dolláros forgalmat ért el.
2. Scrub Daddy
A termék: egy mosolygó arc formájú, újrafelhasználható szuper szivacs, amely hideg vízben megszilárdul, meleg vízben pedig felpuhul, és laboratóriumi tesztek szerint akár két hétig is tisztán öblíti a szennyeződéseket és ellenáll a szagoknak - az ergonomikus formát úgy tervezték, hogy egyszerre tisztítsa meg a konyhai eszközök mindkét oldalát.
A cápa, aki ráharapott: Lori Greiner (200 ezer dollár 20 százalékos részesedésért)
Árbevétel: 209 millió dollár - a Shark Tank előtt a vállalatnak 100 ezer dolláros árbevétele volt. Utólag az alapító, Aaron Krause így nyilatkozott a műsorban való szereplésről: "Azt tanultam, hogy ha felkészületlen vagy, akkor te leszel a csali.”
1. Bombas
A termék: komfortzoknik és újabban pólók is - minden egyes megvásárolt darab után a vállalat egy darabot adományoz hajléktalanokat segítő szervezeteknek - eddig több mint 50 millió darabot adományozott több mint 3500 közösségi szervezetnek. David Heath és Randy Goldberg társalapítóknak az adta az ötletet, hogy megtudták, a hajléktalanszállókon a zoknikra van a legnagyobb szükség.
A cápa, aki ráharapott: Daymond John, a FUBU globális hip-hop divatmárka alapítója (200 ezer dollár 17,5 százalékos részesedésért)
Árbevétel: 225 millió dollár.
Érdekesség: a legjobb szimatú cápa ezek alapján Lori Greiner, aki több mint 9,5 millió dollárt fektetett a műsorba. A Shark Tank 20 legsikeresebb pitchje közül 10-et támogatott, köztük a második helyezett Scrub Daddyt.
+ Visszautasított ötletek, amik mégis bombasikerek lettek
Ring – egy okostelefonba és kamerába integrálható ajtócsengő, amely lehetővé teszi, hogy lássuk, ki van az ajtónál. A céget a Shark Tank műsorában elutasították, de azóta az Amazon felvásárlásának köszönhetően milliárdos céggé vált. (A Netflixen futó Balhé című sorozatban láthattuk a működését egy fontos pillanatban.)
Coffee Meets Bagel – Társkereső alkalmazás, amely a Facebook-kapcsolatok alapján párosítja a felhasználókat, és egy kávéra vagy bagelre vonatkozó kedvezményt tartalmaz, amit a randevú során lehet felhasználni. 2015-ben került a cápák elé, Mark Cuban 30 millió dollárt ajánlott a cégért, de a három alapító nemet mondott. A műsorban való szereplés után a cég 23,2 millió dollárt gyűjtött össze, jelenleg pedig több mint 11 millió felhasználója van az alkalmazásnak.
Chef Big Shake – Tengeri hamburgereket gyártó cég, amely 200 ezer dollárt kért a műsorban 25 százalékos részesedésért cserébe, de a cápák nem haraptak. A 2011-es szereplés után a cég eladásai 30 ezer dollárról 2012-re 5 millió dollárra ugrottak.
via: Investopedia / sharktanksuccess.com