Készült egyáltalán jó zsarufilm a Halálos fegyver óta?

Van élet a 48 órán meg a Tango és Cash-en túl is: Schwarzenegger és Jean Reno például nagypapakorban is menő bűnüldözők. Erre a hétre olyan akciókrimiket szedtünk össze, amelyek sosem lesznek akkora klasszikusok, mint a régi nagy kedvenceink, a Halálos fegyver, a Die Hard, a Kobra vagy a Beverly Hills-i zsaru, de cserébe nagyon szórakoztatóak.

Hétfő: Erőnek erejével

Ez volt Schwarzenegger 2013-as nagy hollywoodi visszatérése: először láthatták a rajongói végiglövöldözni egy filmet azóta, hogy otthagyta Kalifornia kormányzói székét. Bár a kasszáknál nem teljesített túl jól, és az R-kategóriába sorolás is sok nézőt visszatarthatott, az Arnold-fanok maximálisan elégedettek lehettek, mert az izomhegy akciósztár 60 felett is látványosan szórta az ólmot meg a büntető egysorosokat.

Schwarzenegger nyugdíjazott zsaruként egy mexikói határ menti porfészekben csap fel seriffnek, de hogy ne unatkozzon annyira, pont erre menekül egy FBI-őrizetből frissen megszökött drogbáró (Eduardo Noriega) a sportkocsijával. Márpedig a törvény kicsit már reumás, de azért még mindig acélöklű védelmezője hallani sem akar arról, hogy mexikói gengszterek randalírozzanak a körzetében, ezért a lúzer seriffhelyetteseivel (Johnny Knoxville ésLuis Guzmán), látványosan szétcsap a rosszfiúk között, sőt, az egyik jelenetben még Conan kardját is megvillantja!

Kedd: Bíbor folyók 2.: Az apokalipszis angyalai

Luc Besson az ezredforduló után egy kicsit kiégett, és már nem nagyon tudott olyan látványos sci-fi klasszikusokból összelopkodott látványos sci-fi klasszikust forgatni, mint amilyen az Az ötödik elem volt. Helyette elkezdett inkább franchise-forgatókönyveket írni, amiket aztán odaadott a rendező haverjainak,  így született meg a Szállító, az Elrabolva és a rengeteg folytatásuk. 

A Bíbor folyók 2 megírása is egy ilyen örömmeló volt, hiszen a 2000-es első részben Besson kedvenc színésze, Jean Reno alakította az egykori rendőrakadémiai kiképzőt, Niemans-t. A kopaszodó zsaru még nem akaszthatta szögre a hónaljtokban tartott pisztolyát, mivel egy sorozatgyilkos csupa olyan embert öldös, akiknek a neve megegyezik valamelyik apostoléval.

Szerda: Zootropolis - Állati nagy balhé

Az idei év nagy meglepetése volt, hogy a Disney saját animációs műhelye, a Walt Disney Animation Studios évekkel a Jégvarázs sikere után is képes olyan egész estés rajzfilmet gyártani, ami nemcsak sztoriban és látványban tudja hozni a Pixar-mesék magas színvonalát, de le is iskolázza azokat. Persze ezt úgy már könnyű megcsinálni, hogy az igazgatói székekben csupa olyan hétpróbás, Oscar-halmozó Pixar-alapító ül, mint Ed Catmull és John Lasetter.

A Zootropolis egy cuki állatokkal zsúfolt, vicces nagyvárosban játszódó tanulságos mese, olyan kötelező örökigazságokkal, mint hogy a jó mindig legyőzi a gonoszt, nagy bajban ismerszik meg az igaz barát, sose ítélj a külső alapján, fogadd el olyannak a másikat, amilyen, és persze ne hagyd, hogy bárki lebeszéljen a nagy álmodról. A szirupos hollywoodi polkorrektség máza alatt viszont egy eszelősen jó buddy cop mozit rejtettek el nagyon ügyesen az alkotók. A rendőrakadémia eminens nyuszilánya és a jószivű, de mindig valami zsiványságon agyaló róka természetesen folyamatos zrikálják egymást, de azért persze felgöngyölítik a film végére a szövevényes bűnügyet. Ráadásul a párosuk simán van olyan szórakoztató, mint a 48 óra, a Halálos fegyver, Az utolsó cserkész vagy a Tango és Cash zsarui, úgyhogy a Disney helyében én már most a folytatást tervezgetném.

Csütörtök: Dredd

Nemcsak a Zootropolisban, de a méltatlanul kevés pénzt kaszáló Dredd remake-ben is vagány volt a főszereplő zsarupáros: a borostás Karl Urban és a csinos rendőrújoncot alakító Olivia Thirlby egy '80-as évekbeli buddy cop filmben is jól mutattak volna együtt. Szerencsére a rendező, Pete Travis nemcsak a Halálos fegyver-feelinget, de a '90-es évek eleji cyberpunk őrületet is kellemesen felidézte ebben az oldszkúl hangulatú sci-fijében, ahol minden sarkon akad egy futurisztikusan retró, szekrénnyi szuperszámítógép.

Travis és a forgatókönyvíró, Alex Garland okosan gazdélkodtak a szerény, 40 millió dolláros költségvetésből. Felvillantottak néhány látványos képet a bűntől fuldokló, gigantikus Mega City 1-ből, aztán gyorsan beterelték a két zsarut egy robusztus toronyházba, ahol elég díszletnek a masszív vasbeton fal. A végeredmény: a brit képregényipar legmenőbb zsaruját, bíráját és hóhérát alakító új-zélandi sztár látványos akcióorgiában iktatja ki a drogdíler Ma-Ma (Lena Headey) bűnbandáját.

Péntek: Szabotázs

Schwarzenegger az elmúlt években olyan lelkesedéssel vetette bele magát a filmezésbe, mint aki most akarja bepótolni a kormányzósága idején kihagyott összes felkérést. A Szabotázs ugyan nem lett olyan jó, mint az Erőnek erejével, de a Terminator 5, az Expendables-trilógia vagy a Szupercella szintjét simán hozza - a fanatikus Arnold-rajongóknak pedig nem is nagyon kell ennél több.

 

Kedvenc osztrák gyúrógépünk ezúttal John "Zúzó" Whartont, az amerikai DEA (az FBI-hoz hasonló, drogügyleteket felgöngyölítő, államközi rendőrségi szervezet) veterán kommandósát alakítja. A történet kicsit olyan, mintha Agatha Christie Tíz kicsi indiánját összekeverte volna valaki a S.W.A.T. - Különleges kommandóval: egy tízfős DEA-csapat rajtaüt egy drogkartell raktárépületén, elkapnak egy csomó maffiózót és meglépnek az ott talált milliókkal. De ugyanúgy ahogy Agatha Christie tíz gyilkosát, a tíz kommandóst is elkezdi valaki évekkel később zargatni ezzel a régi üggyel kapcsolatban, és hamarosan az életük is veszélybe kerül.