Sztálinnak nem volt szép halála, de az sem volt szép, ami utána következett

Joszif Visszarionovics Sztálin egy este rosszul lett és összeesett. Az ajtaja előtt álló katonák hallották a zajt, megmenthették volna, de nem mertek bemenni, reggel pedig elkezdődött a marakodás a hatalomért

Joszif Visszarionovics Sztálin, született Ioszeb Dzsugasvili 1953. március 5-én hunyt el, egyedül, természetes halállal, de nem szép körülmények között, halálával egy korszak ért véget - és jókora hatalmi űr keletkezett. Aki ismeri Sztálin utódlásának eredeti történetét, tudja, hogy az semmiképp sem kevésbé fordulatos, véres és cinikus, mint a Fabien Nury és Thierry Robin képregénye alapján készült film, a Sztálin halála (2018). Merthogy a vezér halálának híre azonnal elindította a hatalmi harcot.

Forrás: ADS Service Kft.

 

A titkosszolgálatokat felügyelő Berija (Simon Russell Beale) érkezik elsőként a helyszínre, és ahelyett, hogy orvost hívna a saját vizeletében fekvő Sztálinhoz, a titkos iratok keresésébe fog, de hamarosan megérkezik a ravasz Hruscsov (Steve Buscemi) és a ranglistán következő, könnyen befolyásolható Malenkov (Jeffrey Tambor) is. Csakhogy a diktátorok közös vonása, hogy sosem nevelik ki saját utódukat, nehogy az ellenük forduljon, így a haláluk utáni hatalmi harc mindig véres és kegyetlen. Így volt ez Sztálin esetében is. Gyorsan kialakulnak, majd átformálódnak a szövetségek, és mindenki tudja, itt nem csak a hatalom a tét, mert a vesztest ugyanúgy eltüntetik majd, mint a régi elvtársakat. És egyik versenyző visszataszítóbb, mint a másik, majdnem mindegy is, ki diadalmaskodik majd, de minden lépésük újabb emberek életébe kerül.

Forrás: ADS Service Kft.

 

Az olasz nevű, de valójában skót Armando Iannucci (Egy kis gubanc) munkájának különös aktualitást ad, hogy Moszkvában újra a szovjet birodalmi eszmény van felemelkedőben – a filmet négy évvel a Krím-félsziget megszállása után és négy évvel a mostani háború kirobbanása előtt mutatták be. Nem véletlen, hogy forgalmazását Oroszországban és pár kisebb csatlós országban – Kirgizisztán és Azerbajdzsán - betiltották, mondván, az „gúnyt űz a szovjet himnuszból és hősi kitüntetésekből, Zsukov marsallt pedig egy idiótaként ábrázolja”. Ami nem igaz, egyrészt, mert a történetbe viszonylag későn belépő Zsukov (a mindig katonákat játszó Jason Isaacs) ugyan egy irdatlan nagy paraszt, de ő a leghatározottabb és legegyenesebb karakter a sok gerinctelen között, másrészt a film a maga abszurd humora ellenére is pont a sztálinizmus áldozatai előtt próbál tisztelegni.  Akikből történészek becslései szerint volt úgy 40 millió.

Forrás: ADS Service Kft.

 

Nem biztos, hogy mindenki vevő lesz Iannucci valóban groteszk humorára, de a Sztálin halála valójában olyan, mint egy modern görög királydráma részegen előadva. Megvan benne a felemelkedés, az árulás, a hűség és a brutalitás, de itt nincsenek ártatlanok, csak valamivel kevésbé aljasok. Ami pedig a történetet és a hangvételt illeti, sokan tévúton járnak ezzel kapcsolatban. „A rendszer tényleg brutális volt, de azért mégsem ennyire egyszerű módokon, ahogy a film bemutatja. Berija "leleplezése", árulóvá nyilvánítása, majd kivégzése is jóval összetettebb körülmények között zajlott le.” – írja egy kommentelőnk, de a 106 perces játékidőbe nyilván nem fog minden részlet beleférni, másrészt egy szatíráról van szó, ahol eleve minden eltúlzott, és ahol nem csak a szovjet történelem bemutatása a cél, hanem a zsarnokság természetének kifigurázása is.  

Forrás: ADS Service Kft.