Tévénézettség: Csalódtak a nézők az Exatlonban?

Múlt héten kezdte új évadát a TV2 vetélkedője, az Exatlon és az RTL Klub szappanoperája, a Keresztanyu is. Nézzük, milyen eredményeket hoztak!

A kereskedelmi célcsoportban az RTL Klub bizniszrealityje, a Cápák között legújabb évadának második adása lett a legnézettebb műsor múlt héten. Azért is hatalmas eredmény, mert egy vasárnap este 7 órakor kezdődő műsor a legritkább esetben szokott a lista első helyén végezni, de most megtörtént: a Cápák között vasárnapi adását 274 040-en nézték a 18 és 49 év közöttiek korosztályában, a közönségarány pedig 20,6 százalék volt, ami azt jelenti, hogy az éppen tévét nézők közül nagyjából minden ötödik ember az RTL Klubra kapcsolt. Ugyanez a műsor a teljes lakosság körében csak a huszonnegyedik legnézettebb műsor lett a héten 680 161 nézővel és 16,8 százalékos közönségaránnyal. Itt is látszik, hogy mennyire különbözőek a tévénézési szokások a a két vizsgált célcsoportban (18 és 49 év közöttiek kontra teljes lakosság, ami a négy évnél idősebb tévénézőket jelenti).

Forrás: RTL Klub/Sajtóklub

 

És akkor maradjunk a teljes lakosságnál: ebben a célcsoportban az előző héthez hasonlóan a hírműsorok végeztek igen előkelő helyen. A hét legnézettebb műsora a TV2 hírműsora, a Tények hétfői adása lett 903 659 nézővel és nagyon magas, 26,2 százalékos közönségaránnyal. Második helyen az RTL Klub kedd esti Híradója végzett, 829 298 nézővel és szintén magas, 24,9 százalékos közönségaránnyal, a képzeletbeli bronzérmet pedig a Tények pénteki adása szerezte meg 826 841 nézővel és 26,4 százalékos közönségaránnyal.

És akkor térjünk rá a nagy kérdésre: Exatlon vagy Keresztanyu? Ezt a kereskedelmi célcsoportban vizsgáljuk meg részletesebben. A TV2 műsora, az Exatlon és az RTL Klub szappanoperája, a Keresztanyu is este 8 órakor kezdődik minden hétköznap, de míg az utóbbi csak egyórás, addig az Exatlon minden nap két és félórás műsoridővel próbál a tévénézők kedvében járni. A Keresztanyu epizódjait az első héten átlagosan 230 607-en követték figyelemmel, az Exatlon adásait valamivel kevesebben, 224 026-an. A közönségarány viszont minimálisan az Exatlonnál volt jobb: Keresztanyu: 18,5% SHR; Exatlon: 18,7% SHR. A teljes lakosság körében a Keresztanyu epizódjait átlagosan 737 928-an nézték (18,7% SHR), az Exatlon adásait 691 830-an (18,9% SHR).

A kereskedelmi célcsoportban a múlt hét második legnézettebb műsora a Keresztanyu szerdai epizódja lett 261 269 nézővel (19,7% SHR), harmadik helyen az Exatlon első, hétfői adása végzett 245 963 nézővel (19,7% SHR). Ezután két Keresztanyu, két Fókusz (RTL Klub) következik, majd a nyolcadik helyen az Exatlon csütörtöki része végzett. Ezekből az eredményekből azt tudjuk leszűrni, hogy a TV2-nek sikerült jobban beharangozni az új évadot, hiszen az új széria első adását nézték a legtöbben, azonban mintha a nézők csalódtak volna a műsorban, mivel a második rész csupán a tizenötödik helyen végzett 214 564 nézővel és 18,7 százalékos közönségaránnyal. Talán a műsorvezető-váltásnak is köze lehet a dologhoz? Sajnos ennyire egzakt módon ez nem derül ki, de továbbra is figyeljük a műsor nézettségének alakulását.

Exatlon Hungary adásainak nézőszámai és közönségarányai a kereskedelmi célcsoportban:

hétfő: 245 963 néző, 19,7% SHR (3. hely)
kedd: 214564 néző; 18,7% SHR (15. hely)
szerda: 218 605 néző; 17,7% SHR (10. hely)
csütörtök: 225 856 néző; 18,8 % SHR (8. hely)
péntek: 215146 néző; 18,8% SHR (14. hely)

 

Forrás: TV2

 

A két legnagyobb kereskedelmi csatorna főműsoridőben, a kereskedelmi célcsoportban mért átlagos közönségaránya fej-fej mellett alakul: TV2: 14,4%SHR; RTL Klub: 14,5% SHR.

Disclaimer: Új közönségarány mutatót alkalmaz az RTL Magyarország, mely a nézettségi adatokat publikálja hétről hétre: Az RTL Magyarország 2022-től kezdődően a nézettségi adatainak publikálásakor, illetve a belső elemzései készítésénél a közönségarány mutató esetében át fog állni az „Egyéb nagyképernyő használat” (Other) nélküli SHR% alkalmazására. Ezzel a médiavállalat csak követi a nagy európai és amerikai piacok trendjeit, ahol már évek óta így közlik a tévécsatornák nézettségi eredményeit.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy - miközben az „Other” mérése továbbra is része marad a Nielsen televíziós mérésének, ennek változása továbbra is elemezhető marad - a nézők által ilyen típusú képernyőhasználatra (a nem magyar nyelvű lineáris televíziócsatornákra, videójátékra, vagy bármi másra) fordított idő ki fog kerülni az általuk használt közönségarány mutatóból. Ennek következtében a közönségarányokat (SHR%) immár tisztán a magyar nyelvű lineáris televíziócsatornák piacán fogják értelmezni, az elmozdulások ebben a versenyben jelentenek majd változásokat, piacnövekedéseket, illetve csökkenéseket. Ez a változtatás az összevethetőség érdekében minden hazai tévécsatorna adatait egyszerre érinti, vagyis senkinek nem jelent majd előnyt vagy hátrányt a nézettségi versenyben.

A Port.hu zenés sorozatának első évadának utolsó részében Király Attila színész és szinkronszínész ült be a dobok mögé.