Premier

Azok a jelentős magyarországi gyűjtők, akik az elmúlt néhány évtizedben hozták létre gyűjteményüket, közel egy generációhoz tartoznak. Mindannyian tagjai egy hasonló kulturális légkörben formálódott nemzedéknek. A magyarországi gyűjtési kultúra sajátosan alakult, a specializálódás az egyes gyűjteményekben csak a közelmúltban indult meg.

A Vass-gyűjteményben a magyar mesterek alkotásai az európai absztrakció legnagyobbjainak a szobraival, képeivel, rajzaival és sokszorosított grafikáival egészültek ki az elmúl néhány év során. A gyűjtemény darabjaiból jól kiolvasható a 20. századi művészet történetének néhány jelentős fejezete: elsősorban a konstruktivizmus és az absztrakció irányzataié.

Vass László fiatal emberként ismerkedett meg Barcsay Jenővel, aki megtanította a képzőművészet elvont alapelemeire, a természeti kép elvonatkoztatásának módjaira, a konstrukció és a kompozíció viszonyára.

Ez indította el Vass Lászlót a nonfiguratív művészet gyűjtése felé. Az idősebb nemzedékből Korniss Dezső, Gyarmathy Tihamér és Lossonczy Tamás képeit gyűjtötte, s érdeklődését ezzel kiterjesztette a szentendreiek szürrealista művészetére, illetve a mikrokozmosz és makrokozmosz formaalakító titkait kifejező geometrikus absztrakció irányába is.

A kortársak közül Vass László hamarosan szép kollekciót állított össze a szentendrei festők téralakító hagyományait bábu alakzataival továbbépítő Deim Pál, s az új-geomtrikus Nádler István, Bak Imre és Hencze Tamás műveiből. Az elsők között volt, aki gyűjtötte a plasztikai struktúrákat nagy tudatossággal vizsgáló és szép tárgyakká formáló Csíky Tibor szobrait. A szép forma, s a technikai tökéletesség vonzotta Haraszty István kinetikus szobraihoz is. Vass László gyűjteménye követi a geometrikus absztrakció magyar művészeit a minimal-art és a szeriális művészet, a koncept és az "új szenzibilitás" útjain, s szinte teljes keresztmetszetet ad három évtized mozgalmairól, és jelentős életműveiből.

A kevéssel többet mondás eleganciája ragadhatta meg Konok Tamás művészetében, akinek a képei nem a magyar, hanem a svájci és francia festőművészet közegében születtek, s akinek a művei a gyűjtő figyelmét az európai művészet geometrikus nonfiguratív ága felé fordították.

Az absztrakció európai irányzatait bemutató termekben a hard age alkotások, a formázott képek, a computer munkák és a konceptuális művek között állnak Molnár Vera, Megyik János, Kovács Attila és Csíky Tibor művei.

A svájci Max Bill szigorú kompozíciója mellett a francia Aurélie Nemours lüktetően meleg, de fegyelmezett képe szerepel például a gyűjteményben. Max Bill a konkrét művészet legjelentősebb képviselőinek egyike. Egy lezárt alkotói folyamatot tükröznek a művei, amelyek a kép saját koncepcióját követő belső törvényszerűségek szerint jönnek létre. A szín, a tér, a fény és a mozgás ábrázolásáról szóló elvont gondolatok nála konkrét formában öltenek testet. Bridget Riley, Kenneth Martin, Robert Mangold, Peter Halley olyan világsztárok, akiknek legszebb rajzai kerültek Vass László kollekciójába. Az angol Bridget Riley és Kenneth Martin kinetikus művészek. Riley bonyolultan programozott, érzelemmentes művészete előre meghatározott matematikai elvek szerint épül fel. Martin alkotói módszere is kapcsolódik a matematikához, de ő a festményein a mozgásból alakítja ki a formát. Francois Morellet bonyolult, hálószerű kompozíciója egy nagyobb világ kivágata. Az argentin származású Luigi Tomasello kis, üreges kockákat ragaszt sarkuknál fogva egy nagyobb fehér felületre. A nyitott kockák belül fényesre vannak festve, így a tükröződés hatására lágy, csillogó fény jelenik meg a háttéren. Vele egy térben a német Adolf Luther tükörkompozíciójának belső sorozatszerűsége tűnik fel. A Vass-gyűjtemény nemzetközi jellege csak a 20. század eleji magyarországi gyűjtemények nagyságával és jelentőségével vethető össze.

Hozzászólások