Müpa Home LIVE - Don Giovanni pasticcio

Online nézhető
2020. november 28. (szombat) 19:30 ONLINE
Ingyenes
Kálmán Péter előadó
Cser Krisztián előadó
Miksch Adrienn előadó
Fodor Beatrix előadó
Balga Gabriella előadó
Sándor Csaba előadó
Balog József előadó, előadó
Hollerung Gábor karmester
2020. november 28. (szombat) 19:30 ONLINE
Ingyenes
Kálmán Péter előadó
Cser Krisztián előadó
Miksch Adrienn előadó
Fodor Beatrix előadó
Balga Gabriella előadó
Sándor Csaba előadó
Balog József előadó, előadó
Hollerung Gábor karmester

Az előadás megtekinthető a Müpa honlapján és YouTube-csatornáján.


Km.: Balga Gabriella, Fodor Beatrix, Miksch Adrienn (szoprán), Szerekován János (tenor), Hábetler András, Sándor Csaba (basszbariton), Cser Krisztián, Kálmán Péter (basszus), Balog József (zongora), Budafoki Dohnányi Zenekar; vez.: Hollerung Gábor


Mozart: Don Giovanni - nyitány, K. 527
Mozart: Rivolgete a lui lo sguardo, K. 584
Mozart: d-moll zongoraverseny, K. 466 - I. Allegro
Mozart: Così dunque tradisci K. 432
Mozart: C-dúr vonósötös, K. 515 - I. Allegro (vonószenekari változat)
Mozart: Davide Penitente, K. 469 - VIII. „Tra l'oscure ombre funeste”
Mozart: Un bacio di mano, K. 541
Mozart: C-dúr („Jupiter”) szimfónia, K. 551 - I. Allegro vivace
Mozart: Don Giovanni, K. 527 - Az I. felvonás fináléja


A jelenlegi helyzetben az opera szcenírozott megvalósítása túl nagy kockázatot jelentett volna, ezért azt későbbi időpontban - amikor a művet már biztonságosan elő lehet adni - adják elő. De mégis, hogy ez a nap ne maradjon Don Giovanni nélkül, a művészek kalandra hívják a kedves nézőket.
A Don Giovanni nem egyszerűen Mozart egyik operája, hanem többi operájához hasonlóan a szerző zenei gondolkodásának tárháza. E tárház alapelemei leginkább operaszereplőinek zenei-érzelmi megformálásában érhetők tetten, melyek a Don Giovannit megelőzően és azután is jelen vannak zongoraversenyeiben, szimfóniáiban, kamaraműveiben. Az előadás célja, hogy a Don Giovannihoz kapcsolódó zenei gondolatok világába vezesse be a közönséget egy pasticcio formájában. A pasticcio a 18. századi zene egy kedvelt műfaja volt, amelyben a szerzők különböző művekből állítottak össze egy új alkotást. Több olyan opera ismert, amelyben az áriák adott esetben öt-hat különböző zeneszerzőtől származnak (a szót egyébként fordíthatjuk pástétomnak, rendetlenségnek, illetve konkrétan egy olasz rakott tésztaételre is utal).
A hangverseny stílusosan a Don Giovanni nyitányával indít. Az ezt követően felcsendülő hét mű pedig az operában megjelenő jellegzetes zenei karakterekhez kapcsolódik. A Rivolgete a lui lo sguardo kezdetű hangversenyária - egy, a Così fan tuttéból kimaradt részlet - akár Don Giovanni hiányzó áriája is lehetne. A kicsapongó nemes alakjához két másik zenei részlet is kapcsolódik: a főhős erőt és magabiztosságot sugárzó karakterét, valamint a hölgyeket megbabonázó sármját jeleníti meg a Jupiter-szimfónia első tétele és a közvetlen közelében keletkezett Un bacio di mano hangversenyária - amelyek között tematikus rokonságot is felfedezhetünk. Az opera démoni hangulatával rokon a Così dunque tradisci kezdetű basszusária, illetve a d-moll zongoraverseny első tétele. Egyértelműen Leporello alakjához köthető Mozart C-dúr vonósötöse, Donna Anna zenei világát pedig a Davide Penitentéhez született Tra l'oscure ombre funeste kezdetű szopránária mutatja be. A hangverseny befejezéséül a Don Giovanni első felvonásának fináléja szólal meg, mely a mozarti életmű egyik legkomplexebb zárójelenete: egy tipikus „imbroglio” szituáció, magyar egyszerűséggel a totális zűrzavar pillanatai, egyúttal az érzelmek drámai összecsapása. E jelenet logikájából származó lezáratlansága egyben meghívás is az opera - remélhetőleg - nem túl távoli, teljes egészében való előadására.