Téma: 10

10/10
kiskiss 2022 ápr. 18. - 08:31:51 10/10
(17/17)
Két napja láttam, de még mindig erősen bennem van, még mindig a mondandóján pörgök. Súlyos, nehéz darab de hát az ilyenek kellenek, hogy az ember ember maradjon, ahogy mondani szoktam, ezek a darabok a jó úton tartók, muszáj őket megnézni, hogy véletlenül se veszítsünk irányt. Minimalista, ám mindent tökéletesen kiszolgáló díszlet, remek rendezés, izgalmas megoldások a színpadon. A forgatókönyv is jó, bár némileg túlbonyolított. Az élő zenei közreműködés zseniális. A színészek pedig egytől egyig remekelnek.
Csak ne lenne ez a Radnóti nézőtér ennyire szűk és kényelmetlen....
8/10
A Jobbik Részem 2022 ápr. 04. - 19:08:04 8/10
(16/17)
Székely Csaba és a darab 10/10. A rendező úr szerintem elfelejtette hangsúlyozni, hogy ez úgy magyar történet, hogy Erdélyben játszódik. Szerintem Székely Csaba ezt a darabot ironikusabbra írta. A rendezés illetve a rendezés irányultsága nem tetszett: az nekem csak 6/10. Sajnos a színészek sem egyenletesek, ebben is nagy az ingadozás. A női szekció többsége (Sodró Eliza, Tóth Ildi és Kováts Adél) 10/10. A többiek valahol 6/10 és 9/10 között. A darab annyira jó, hogy elfedi az előadás gyengeségeit.
10/10
6msha 2020 márc. 08. - 00:57:21 10/10
(15/17)
Hosszan maradandó előadás.
7/10
iustitia6605 2020 febr. 03. - 11:40:42 7/10
(14/17)
Nagyon erdekes es gondolat ebreszto eloadas, mindenkeppen erdemes megnezni, de ugyanakkor szerintem tobb gyengesege is van. A tizparancsolathoz fuzodoen tiz kulon reszben tiz kulonbozo ember intrikaltan osszefuggo sorsaval ismerkedunk meg. A jelenetek erdekesek, a szineszek kitunoek, es az osszefuggesek lassan bontakoznak ki mint egy jol megirt krimiben. Minden szereplo megszeg valamilyen parancsolatot (amit gondolom mi is mindannyian es rendszeresen megteszunk!). A problema egyreszt az hogy a karakterek igy csak epizodikusan, szetforgacsoltan es reszenkent tarulnak fel, es igy a nezoben nem alakul ki egy eros azonosulas veluk. A dramat inkabb az osszeszovodo cselekmeny, mint a szereplok jelleme es belso motivacioi fogjak ossze. Bar az ugyesen megirt cselekmeny vegig lekoti az embert, a darab utan felmerul a kerdes: vegul is, mirol szolt ez, mi a mondanivalo? Az banalis igazsag hogy a tizparancsolat nem ad egy hasznalhato es eletszeru erkolcsi strukturat, hiszen minden parancsolat alol vannak moralisan elfogadhato kivetelek, tehat vegulis megis mindenkinek maganak kell eldonteni mi a megengedheto egy adott helyzetben. Az is igaz hogy az emberek eletutjat, valasztasait e eredmenyeit hihetelen mertekben befolyasolja a kiszamithatatlan veletlen, masoktol valo fuggesunk, es cselekedeteink elore nem lathato kovetkezmenyei. De hat ezt eddig is tudtuk… Bar a karakterek mind gyarlok es esendoek, megiscsak villanasokban ismerjuk fel magunkat bennuk, de nem igazan alakul ki identifikacio es azonosulas, vagyis nem igazan erdekel minket hogy mi is tortenik veluk azon kivul hogy kivolrol nezzuk oket. Az igazan jo szinhazban a jellemek belso dinamikaja koti le az erdeklodesunket, itt inkabb a mozaikszeru esemenyek es a kibontakozo osszefuggesek. Ettol fuggetlenul, a szereplok, a rendezes, a zene mind kitunoek.
5/10
sisteryes 2020 jan. 25. - 14:37:10 5/10 Előzmény Edmond Dantes
(13/17)
Szerintem olvasd el még egyszer a hozzászólásomat.Még meg is indoklom,hogy mi zavart. (szájbarágás,meg amikor nem hagyják,hogy a néző saját maga vonja le a konklúziót ...) Egy kicsit több empátiát is gyakorolhatnál más véleménye felé. Szerinted amiről írok az egy apróság,szerintem meg elcseszte a darabot. (de erről is írtam,hogy nem csak ez nem tetszett) Tudod ez olyan,mint egy spoiler, lehet egy szóval is kicsinálni valamit.
10/10
Edmond Dantes 2020 jan. 25. - 10:16:54 10/10 Előzmény sisteryes
(12/17)
Köszönöm, hogy felértékeltél -tőlem komolyabb reflektálást vártál volna- de mit írhattam volna? Ha valaki ennek a darabnak és produkciónak a méltatását elintézi három sorban azzal, hogy jó a zene, jó két színésznő és a technika ... aztán húszvalahány sorban "irritálja ez a trend és a mondanivaló" és az egész darabot egyház- és papságellenesnek látja, azzal nem lehet mit kezdeni. Egy év után már nem emlékszem a részletekre, de nekem akkor biztosan nem ez jött le. Nem lehetett könnyű egy igazán nagyot szóló darabban nagyítóval kikeresni azt, aminek alapján azt lehet állítani, hogy de bizony szólhatott volna nagyobbat, ha ... szóval o l t á r i nehéz lehetett :-)
5/10
sisteryes 2020 jan. 24. - 21:45:01 5/10 Előzmény Edmond Dantes
(11/17)
Freudi elszólás... ki tudja..de miért nem igaz??? Tőled azért komolyabb reflektálást vártam volna,mint ezt leírni. Csak kérlek ne kezdj el meggyőzni arról,hogy a közel félmillió pap közül, mind olyan amilyennek állandóan próbálják súlykolni.
10/10
Edmond Dantes 2020 jan. 24. - 10:17:38 10/10 Előzmény sisteryes
(10/17)
Gratula az "o l t á r i csúsztatás" szóösszetételhez! Ha nem is igaz, legalább stílszerű ebben a kontextusban.
5/10
sisteryes 2020 jan. 24. - 10:05:28 5/10
(9/17)
Igen vegyes érzésekkel jöttem ki a darabról. Kiemelem előszőr ami tetszett. Hatásos egyedi ütős zene. A technika remek alkalmazása, a monitorra pausolt képek,melyek mindig az adott hangulat, mondandó domináns arcát nyomja elénk. A téma, a fordulatok, valóban érzelmeket ,gondolatokat válthat ki a nézőböl. Martonovics Dorina és Kováts Adél remek játéka. DE,ami nem tetszett: miért nem lehet ezekkel a kérdésekkel objektíven foglalkozni, szerintem sokkal hatásosabbak azok a darabok (filmek) amik elgondolkoztatnak,felteszik a kérdést és nem szájbarágósan beleordítják a saját véleményüket a fülünkbe. Ez számomra mindig erőltetetten didaktikus, gyakorlatilag lenéznek vele, nem feltételezve,hogy a néző képes saját konklúzióját meghozni. Illetve ragaszkodnak, befolyásolnak, hogy az ő konklúziójukra juss. Irritál az a trend -mert ez mostanában politikailag generált trend- hogy a hívő embert kinevetni,gyalázni kell, Jézusból viccet kell csinálni, ja és az elcsépelt sztereotípia,miszerint minden férfi gyermeki múltjában ott lapul egy gyerekek fülét nyaldosó pedofil pap. (Aki ezt szajkózza olvasson már utána ,hogy a papok hány százalékat érinti,és annak is,hogy ezt a fajta molesztálást jóval megelőzi a családban és az edzők vagy tanárok által okozott testi/ lelki bántalmazás!!) Természetesen minden jóérzésű embert elborzaszt,ha ilyen történik,vagy ha ezt maga az egyház eltusolja, na de állandóan ezt úgy az arcunkba tolni,hogy mindegyik ilyen, oltári csúsztatás. A másik irritáló mondanivalója a darabnak,hogy HOL az ISTEN, miközben gyarló gyenge embereket látunk,akik sorra követik el a hibáikat -nyilván,mint a valóságban- SOHA NEM MERÜL FEL a kérdés,hogy basszus,hol van a TE felelősséged? Miért Istent -létezik, vagy nem- okoljuk saját gyarlóságainkért?? Hol van a saját tetteinkért való FELELŐSSÉG VÁLLALÁS? Hárítás marad helyette. Persze ki kellett még szarozva ordibálni, hogy Jézust "szarrá" verik a nagyon "szar" Mel Gibson filmben.. Sajnos a két említett színésznő játékát leszámítva a többi színész vagy semmilyen nem volt,vagy inkább irritáló. Így hát összességében csalódás volt. Pedig láthatóan sok munka van ebben a darabban, kicsit kellett volna árnyalni és nagyobbat szólt volna.
7/10
jetset 2019 dec. 12. - 19:28:56 7/10
(8/17)
Jó előadás, de erősen túlértékelt. Az eleje és a vége kifejezetten gyenge. A Bánya-trilógiát meg sem közelíti. Hatásos a rendezés, jó a zene.
10/10
Lili Marleen 2019 szept. 28. - 21:05:23 10/10
(7/17)
Zseniális előadás, minden szereplő maximálisan teljesít, na és a zene is fantasztikus!
10/10
Dezsőbá 2019 márc. 19. - 18:34:52 10/10
(6/17)
Ezt nehéz lesz felülmúlni .Bravó Radnóti
10/10
Edmond Dantes 2019 jan. 30. - 16:58:47 10/10
(5/17)
A talányosnak tűnő cím: "10" a Tízparancsolatot jelenti, egy-egy parancsolathoz, amelyeket kivetítőn jelenetenként kiírnak, egy-egy, csak sorszámmal ellátott, nem nevesített személyt-szereplőt, sorsot rendel a szerző. Életük során valamiképpen mind elkövettek egy vagy több bűnt, megszegtek egy vagy több parancsolatot, miképpen mi mindannyian, gyarló lények is megszegünk életünkben parancsolatokat. A rendező, Sebestyén Aba itt fent is idézett nyilatkozatában (forrás a produkció honlapja) mondja önmagáról, színészeiről, a közönségről (?), mindannyiunkról (?): "... meg tudok-e felelni legalább egy parancsolatnak. Vagy háromnak. Megvizsgáltam, nem állok valami jól. Sem én, sem mi.” Senki ne gondolja azonban, hogy a darab puszta moralizálás, tézisek-antitézisek, netán vallásos elmélkedések halmaza, ellenkezőleg. A 10 vérbeli profizmussal megírt, élettel teli, igazi mai, ám általános érvénnyel ható színjáték, ahol a Tízparancsolat szinte "csak" -kétségtelenül erős- háttérként szolgál tíz ember, tíz jellem sorsának kibontásához, miközben fokozatosan kiderül: számos szereplőnek nagyon is sok köze van egymáshoz, sorsuk alakulásához...és h o z z á n k. Székely Csaba -szándékosan használok profán jelzőt- ördögi leleménnyel, egy kirakós játék, egy Rubik-kocka bonyolultságával viszi előre a cselekményt, teszi föl vagy éppenséggel veszi le figuráit sakktáblájáról. Ez a pompás dramaturgiai bravúr, székhez szögező, döbbenetes teátrumi varázs, amit elsősorban és legfőképp kiemelnék. Talán megengedhető a hasonlat: Agatha Christie klasszikusa, a Tíz kicsi néger jutott olykor eszembe, nem csupán a bűvös tízes szám okán, hanem mert itt is, ott is kiderül előbb-utóbb: messze nem mindenki az, akinek s főleg mint ami(lyen)nek látszik. Ám míg a krimiben, ahogyan újkori címe mondja "...végül nem maradt senki sem", emitt azért bőven vannak túlélők...

Az évad, sőt az év legjobb drámája (lehet?) a 10 és nem kétlem: a tomboló és tartósnak ígérkező közönségsiker mellett szakmai elismerésben is részesül és remélhetőleg az országhatáron túlra is eljut.

Eme értékes drágakő méltó "foglalatot" kapott: a már említett Sebestyén Aba, a szerző bevált rendező- sőt szinte alkotótársa a súlyos mondanivalót hordozó, szünettel együtt csaknem három és fél órás alkotást töretlenül egyenletes, magas hőfokon, feszesen állította színre. Cári Tibor zenéje hatásos és jóval több mint "háttérzene", a zenészek: Rozs Tamás és Wágner-Puskás Péter valamint többször két színész: Lovas Rozi (fuvolán) és Sodró Eliza (hegedűn) is játszik. Bartha József díszletei jól szolgálják a benne mozgó művészeket, a jelmeztervező Bianca Imelda Jeremias. Külön szólni kell a produkcióba szervesen, értelmet nyerve beépülő, kifejező videózásról, Ágoston Gábor és Valóczki Dániel munkájáról. Igazságtalan lenne bárkit kiemelni a tíz játékosból, mindannyian külön és együtt is magas színvonalon, egyenrangú, mindvégig (!) a színpadon tartózkodó részesei és átadói ezen emlékezetes színházi élménynek, színlap szerinti számozásuk sorrendjében: Vilmányi Benett, Pál András, Martinovics Dorina, Kováts Adél, Márfi Márk eh., Sodró Eliza, Lovas Rozi, László Zsolt, Schneider Zoltán, Tóth Ildikó.

Az a bizonyos léc megint egyszer magasra, nagyon magasra került.
10/10
Edmond Dantes 2019 jan. 23. - 09:44:54 10/10 Előzmény csuribuksi
(4/17)
Sebestyén Aba a rendező. Pár nap múlva megyünk, az eddigi beírások biztatóak.
10/10
csuribuksi 2019 jan. 22. - 02:13:15 10/10
(3/17)
A Párnaember és az Üvegfigurák után újból egy zseniális darab a Radnótiban. A szerző, Székely Csaba és a rendező, Sebestyén Alba, valamint kitűnő színészek szerencsés találkozásának,és a remek zenének köszönhetően ismét kimagasló alkotás jött létre. Nagyszerű élmény!
10/10
Detti0108 2019 jan. 20. - 22:44:37 10/10
(2/17)
Hosszú idő óta az egyik legjobb darab, amit láttam. A tavalyi Futótűz után nem gondoltam volna, hogy ennyire jó előadást tudok majd újra megnézni. Minden egyes színész hihetelenül jól hozza a maga karakterét. És igen, a zene is elképesztő. Kötelező darab mindenki részére.
10/10
annemol 2018 dec. 22. - 16:07:03 10/10
(1/17)
Szuper! A darab, a rendezés, a színészek, a zene (!) Igazi színházi élmény!