Téma: 8 és 1/2

vino-et-veritas 2015 júl. 12. - 11:24:22
(16/36)
Hát, azért nem egy egyszerû film.
A "fiatalok" (ahogyan alant is többen írják) túlértékeltnek tartják.
Pedig "modernsége" és vibrálása akkor éppen, hogy formabontó volt.
Így utólag is belehelyezve Fellini életmûvébe lehet jobban értékelni.
És, ami fontos, meg kell próbálni a kor szemüvegén keresztül is nézni a dolgokat.

A Guido ejtése nagyjából oldalhelyes - eredetiben is kb. "guijdo"-nak mondják a filmben.

A szinkronhang - ha egyre gondolunk - meg Bárdyé.
10/10
drProktor 2015 júl. 12. - 02:42:43 10/10
(15/36)
Ha ezt a filmet ezredszer vetítenék, ezredszer sem unnám. Szuper.
Kezdem azzal, ami viszont nagyon zavart: a magyar szinkron,egyébként színészileg remek
(olyan erõkkel, mint GáborMiklós. . .)- még jó!
Az olasz nyelvben azt a szót(nevet),hogy Guido,tudomásom szerint leginkább így kellene ejteni:
Gvídó, de az sem lenne igazán hiba, ha Gídónak ejtenék,
ahogy viszont konzekvensen a magyar szinkronban hallik,
hogy Guidó, sõt sokszor már úgy, hogy Gujdó, az számomra borzalmas!
Apróság, elismerem, de ez a film az általam eddig látott filmek közül,
mondhatom túlzás nélkül, a legjobb, ez a név nyilván igen gyakori benne
és szinte minden pillanatát megmérgezi.
Senki, nem volt egy egész magyar filmiparban,
aki tudott volna olaszul, vagy nem hittek neki?
Néhányan azért jól mondják(pl. az öreg Mezzabotta - magyar hangjátnem tudom)
10/10
olahmiki1959 2015 febr. 18. - 06:20:28 10/10
(14/36)
Sokan félünk az ilyen típusú, "nagynak", "korszakalkotónak", "filmtörténeti jelentõségûnek" kikiáltott filmektõl, az úgynevezett "mûvészfilmektõl" meg még jobban.

Néha igazunk van, - rengeteg mûvészfilmnek elkönyvelt alkotás egyszerûen unalmas, semmitmondó, befogadhatatlan, követhetetlen, "lilagõzös baromság", (ahogy mondani szokták), kár a ráfordított idõért.

Fellini más kategória.
Nekem az Országúton címû filmje a legmaradandóbb, - elsõsorban Anthony Quinn szívszorító, felejthetetlen alakítása miatt - de a többi is kivételes helyet foglal el a filmmûvészetben.
Most, hogy megnéztem a "Nyolc és fél" c. filmjét, - olyan régen, egészen kisgyerekként láttam, hogy gyakorlatilag már semmire nem emlékeztem belõle - jöttem rá, hogy több, ún. mûvészfilmet kellene néznünk, hogy a futószalagon gyártott, lélegzetelállítóan látványos filmek közepette meg tudjuk õrizni az értékítéletünket, az ízlésünket, az európai gondolkodásunkat, és ne vesszünk el a felületes, a gagyi, a közepes kommerszfilmek végtelen áradatában.

A "Nyolc és fél" nem szól semmirõl. Ebben van a zsenialitása.
Egy alkotói válságban lévõ filmrendezõ útkeresése, film a filmben, gyermekkori emlékek, szürrealista álomképek, érzések, hangulatok vászonra vetülése, kiüresedett emberi kapcsolatok, kételyek, végtelenül felületes szózuhatagok végeérhetetlen kavalkádja ez a film, és mégis elgondolkodtat, felkavar, megérint, súlya van, nem tudod pontosan megfogalmazni, hogy miért, de megmarad benned, és valahol érzed, hogy most egy remekmûvel hozott össze a sors.:DDD

... nekem talán a leginkább az a benyomásom maradt meg a filmbõl, hogy hiába van rengeteg ember, mindenféle szürreális figura a rendezõ körül, - régi szerelmek, furcsa külsejû, lecsúszott figurák, színészek, producerek, a messzi gyerekkorból visszaköszönõ alakok, - a Mastroianni által megformált fõszereplõ mégis hihetetlenül magányos, végtelenül egyedül van, és csak a Claudia Cardinale által játszott tiszta, romlatlan, fiatal lány felbukkanása jelent(hetne) a számára valamiféle kiutat ebbõl a magányból, egy szebb, nyugodtabb, alkotói szempontból termékenyebb jövõ felé, de a film "fellinis", groteszk befejezése azonnal szét is oszlatja ezt a reményt...:)

Nagyon nagy, értékes, maradandó film, az egyetemes filmmûvészet egyik legjelentõsebb darabja.:DDD
6/10
Sadenal 2015 febr. 04. - 13:04:43 6/10
(13/36)
Némiképp túlértékeltnek tartom ezt a filmet, az Országúton meg az Édes élet emberközelibb természete szimpatikusabb számomra. De azért nekem is átjött, hogy Mastroianni Fellini-t testesíti meg, meg hogy alkotói válságban van és ezt valamilyen szinten a filmmûvészet válságaként is értelmeztem. No mindegy. Lehet késõbb majd újra elõveszem.


6/10
3/10
Viktor6665 2014 máj. 03. - 01:07:40 3/10
(12/36)
Nincs is semmilyen üzenet, ahogy azt már a kritikus az elején el is mondta a filmbeli filmrõl, de a rendezõ ezt a saját filmjére értette.
Én nem értem mit lehet szeretni ezen a filmen.
4/10
Voldi 2013 febr. 16. - 18:14:37 4/10 Előzmény contle
(11/36)
Én a jó kommentek miatt néztem meg a filmet, de jónak, pláne legjobbnak semmiképp nem nevezném.
Se az üzenetre nem jöttem rá, se arra, hogy miért értékelték fel. Rejtély.
10/10
nuiii 2013 febr. 07. - 01:47:40 10/10
(10/36)
Jó kis film volt ez, bár én jobban szeretem az egészen szürrealista munkáit (kedvenceim a Casanova, a Satyricon és a Toby Dammit). Ezt a filmet most láttam elõször és talán a színek hiánya vagy a többi általam látott filmjéhez viszonyítva visszafogottabb látvány miatt, nekem egy picit vontatottnak tûnt (a legtöbb Fellini-film baromi hosszú, de csak ennél és a Rómánál éreztem eddig, hogy lassan is telik az idõ). Mindenesetre jó dumák vannak benne, a jelenetek szépek, Mastroianni végig nagyon szimpatikus és biztos, hogy a maga korában nagyot ütött. Nálam 8/10.
10/10
morvai.j.zs 2012 máj. 22. - 00:29:26 10/10 Előzmény abradan
(9/36)
Igen, szerintem is, valószínûleg ez minden idõk legnagyobb filmje.
(Már, amit volt szerencsém látni, eddigi életem során.)
Férfiszenvedély, Arizonai álmodozók, Underground, Nyisd ki a szemed!, Metropolisz, Huszadik század, Amarcord, Gépnarancs - melyeket még ehhez tudnám hasonlítani (és ami most eszembe jut).
S minden bizonnyal a legnagyobb rendezõ - jó, hogy élt.
10/10
abradan 2011 dec. 04. - 16:47:09 10/10
(8/36)
Életem legjobb filmje. Nem született még nagyobb rendezõ számora Fellininél. Minden képkocka maga a csoda. Mestermû a köbön. Odavagyok a maestro munkáiért. Mastroianni játékáért dettó. 20/10!
10/10
psytrance 2011 júl. 29. - 19:24:28 10/10
(7/36)
Hatalmas.
5/10
contle 2011 ápr. 28. - 08:54:37 5/10
(6/36)
Hosszú volt, vontatott és öncélú. Igen, észrevettem benne az öniróniát. Ettõl nekem még egyáltalán nem. 5 / 10
aboriginal 2009 dec. 26. - 01:28:16
(5/36)
Mindenképpen látnom kellett ezt a Fellini filmet. Nem csodálkozom, hogy a kritikusok kitörõ örömmel fogadták és több díjjal ismerték el.
Az elsõ félóra engem is lenyûgözött, azután egyre kevesebb fordulatot és mondanivalót hozott a számomra. Az alkotói válsággal küzdõ filmrendezõ fõszereplõ mellett az értõ (entellektüel) filmkritikus a másik izgalmas 'fõhõs'. Az õ szájából hangzik el a legtöbb érdekes gondolat, Ezeket annyira veheti komolyan a nézõ, amennyire hajlandó beleásni magát a nagy 'alkotók' lelkivilágába. Szvsz a film élvezetéhez mindezekhez nincs igazán nagy szükség.
Fellini is sokat beszélt a filmek szabad szárnyalásáról, amit érezni és nem érteni kell. Megoldások keresése az igazi jelentése a filmjeinek, nem bármilyen követésre kész sablon. Kétség kívül teljesen eredeti, utánozhatatlan formanyelv az övé.
A formabontó és a direkt válaszokat szándékosan kerülgetõ megközelítésmódja egész különleges bepillantást enged a nézõnek. Az alkotó személyiségére és az alkotói szabadságra való folytonos ráközelítés viszont engem, mint egyszerû nézõt, inkább új kérdések felvetésére ösztönöz, mintsem ennek a filmnek az újranézésére.
10/10
bbalazs0729 2008 okt. 25. - 12:23:55 10/10
(4/36)
bármelyik nagyobb elektronikai üzletben(media markt,saturn).én a media marktban láttam 990-ért
VADÓCFIU 2008 márc. 04. - 21:52:31 Előzmény balazs0729
(3/36)
Sziasztok......... hol tudnám megszerezne eme klasszikust? már olvastam róla 2 évvel ezelõtt hogy micsoda film és azóta sem futottam össze vele. TIPPET TUD VALAKI ADNI? elõre is köszike
10/10
balazs0729 2007 dec. 22. - 16:18:14 10/10 Előzmény *Bátorszív*
(2/36)
a világ legjobb filmje
*Bátorszív* 2007 okt. 22. - 20:49:15
(1/36)
...Az bizony... :)