Téma: A híd

10/10
vondermonarchi 2013 ápr. 09. - 20:14:07 10/10
(29/129)
Nem különállóak a részek.
Aki kedveli az európai krimit annak tetszeni fog.
7/10
gyuri1956 2013 ápr. 09. - 17:40:42 7/10
(28/129)
1/10 rész.Nézhetõ az 1-2.rész nem igen ragadtatott el,de késõbb beindulnak az események.Összességében én 7 pontot adok neki. :O)
PearlWide 2013 ápr. 09. - 11:54:26
(27/129)
10 db 60 perces rész készült belõle 2011-ben.
offtopic
Jogobella 2013 ápr. 03. - 21:05:38 Előzmény mandulavirág
(26/129)
OFFTOPIC - én a Gyilkos ügy-et nézem és ugyanez fogalmazódott meg bennem, amikor láttam az érzéketlen faarcát annak az anyának, aki épp elvesztette 18 éves lányát. Több részen keresztül azt gondoltam, nyilván gyengeelméjû, csak nézett bambán maga elé, nem ordított, nem sírt, semmi. Nem gondoltam, lesz még egy sorozat, ahol hasonló karaktert írnak.
offtopic
mandulavirág 2012 okt. 17. - 23:58:51
(25/129)
Hát, végigküzdöttem rajta magam. A 8. és 9. rész nagyon tetszett, ott tényleg muszáj volt két részt megnéznem egyben, annyira izgatott, hogy mi jön még. A 10.-et már nagy kihagyással néztem meg és komoly kínszenvedés árán.
Összességében persze az erkölcsi tanulság nagyon is ült, a mondanivaló nagy része átjött; ezért a tanulságért pedig végül is megérte megnézni. És sok másért is.
Például magáért az Öresund hídért, ami valóban Európa egyik látványossága, és még sohasem hallottam róla.
És ami a sorozat erõssége volt, az a rendkívül plasztikus karakterábrázolás. Hát igen, legalább ilyen szinten kéne tudni egy filmben karaktereket rajzolni. Ennyire árnyaltan, hihetõen, nem félve a karakter árnyoldalaitól (vagy épp pozitív vonásaitól). Itt talán senki sem volt egysíkú, legalábbis ezt a csapdát láthatóan igyekeztek elkerülni. A karakterábrázolás színjeles. És valóban nagyon szerethetõvé vált a kezdetben kissé ijesztõen mufurc nyomozónõ.
Azonban, ami nem tetszett, az a sztori túlbonyolítása, összevissza tekergetése (a Lost sorozat is ezért vesztette el a nézõk érdeklõdését). Annyira izgalmasra, fordulatosra, tökéletesre, káprázatosan brilliánsra, lenyûgözõen zseniálisra akarták megformálni a sorozatgyilkos rémtetteit, hogy ez már bántóan nem jött össze. Tele volt logikai buktatókkal, hiányosságokkal, amiket talán el lehetett volna kerülni, ha kevesebbet markolnak. A tanulság mindenesetre, hogy egy író ne akarjon okosabb szereplõkrõl írni, mint amilyen okos õ maga, mert a végeredmény nem néz ki jól.
És még egy, ami zavart: az a flegma sóhajtozás olyan esetekben, amikor ordítani kell a fájdalomtól. Jó, nem akarnak ripacskodni. Rendben. A skandinávok hûvösek, rendben. De néhány jelenet már bõven a pszichopata érzéketlenség határát súrolta - miközben elvileg normális emberek szerepeltek benne.
Az egyik végsõ jelenet azért ebbõl a szempontból figyelemreméltó lett, kár, hogy végül azt is elrontották. Amikor az ágyon fekve ordít a szereplõ, hang nélkül - na, az tökéletes volt. Ott kellett volna abbahagyni. Kiírni a vége fõcímet és kész. Nagy hiba, hogy egy perccel késõbb ugyanez a személy már mosolygott és fecsegett, és az egész sorozat semmitmondóan lett lezárva.
mulao 2012 szept. 14. - 18:08:55 Előzmény vénasszonyok -nyara
(24/129)
Értem, és még egyszer köszönöm a segítséget.
offtopic
vénasszonyok -nyara 2012 szept. 14. - 07:44:38
(23/129)
A "Csókoltat a halál" filmváltozata nem volt jó. A könyvet érdemes elolvasni, mert a mûfajában az egyik legjobb. Nem lehet letenni, pedig nem kérdéses a tettes személye az elsõ oldaltól kezdve. Nem is lehet talán kriminek besorolni. Van benne minden, társadalomkritika, lélektan, korrajz Amerikáról.
mulao 2012 szept. 14. - 03:11:35
(22/129)
Köszi a segítséget. A Tehetséges Mr R.-t láttam, nem volt rossz, a másikat majd megkukkantom.
offtopic
vénasszonyok -nyara 2012 szept. 13. - 16:24:43
(21/129)
Ira Levin: Csókoltat a halál
P. Highsmith: A tehetséges mr. Ripley

Mindkettõbõl készült film is.
mulao 2012 szept. 13. - 15:56:20
(20/129)
Ez tulajdonképpen nem is ide tartozik, de részben emiatt a sorozat miatt jutott eszembe. Egyszer megnézném az ilyen krimi sorozatokat fordítva: nem a nyomozók szemszögébõl, ahogy keresik a gyilkost és az a kérdés, hogy ki a gyilkos, hanem a gyilkos szemszögébõl, ahogy a háttérben nyomoznak után, gyilkol, menekül, tervezget, stb, stb. Talán most a Calambo jut eszembe, ott pl a nézõ már az elején tudja ki a gyilkos, de a nyomozó nem. Tud valaki valami filmet vagy sorozatot, amiben a gyilkos a fõszereplõ, az õ szemszögébõl mutatják a történetet?
8/10
efes 2012 szept. 13. - 11:05:01 8/10 Előzmény blash
(19/129)
Nincsenek elvarratlan szálak, a különbözõ karakterek okai és indokai is rendben vannak, természetesen, mennél kisebb szerepe van az adott karakternek, annyira nincs hely, idõ, mód annak részletesebb megrajzolására. De logikai természetû hiba szvsz nincs a sorozatban - végig kell nézni és abszolút végig lehet nézni. (Persze, ami nem megy, azt nem kell erõltetni sem.)
10/10
blash 2012 szept. 08. - 23:16:12 10/10 Előzmény umma
(18/129)
Végignézed, s mindenre választ kapsz. Nem éreztem, hogy logikátlan lenne. Nem adnak több információt a nézõnek, legfeljebb csak sejtetnek.
offtopic
umma 2012 szept. 08. - 02:09:04
(17/129)
---SPOILERES!---
A 6. és 7. rész végre annyira jól összerakott és izgalmas volt, hogy nem maradt bennem bosszúság vagy hiányérzet. Maximum egy bakit említhetnék, amit persze hogy elkövettek - ha már egyszer Stefan Nyomingert rendõri megfigyelés alá helyezték, akkor hogy volt képes a lakásából észrevétlenül kivinni egy hullát? Most figyelték a rendõrök vagy nem figyelték?
A másik, hogy ha az áldozatok valamiért személy szerint fontosak, akkor ugyan miféle személyes bosszú vezérelhette az iskolabusz vezetõje ellen? És korábban a bolondok által elkövetett gyilkosságok (pl. egy busz utasai vagy egy postás ellen) vajon a bolondok saját személyes ellenségei voltak, vagy azé, aki a szálakat mozgatja?
Ezek talán még kiderülnek - vagy sem...

Az viszont nagyon tetszett ezekben a részekben, hogy eddigre talán a szerzõk is felszabadultak már, és egész jó humort csempésztek a sorozatba. August és Daniel karaktere is jól alakult attól, hogy valamilyen módon poénos, mókás dolgokban vettek részt.
Persze a legjobb poénforrás Saga és Martin volt, ezen hangosan röhögtem:

- Nem éhes? Kotyvasztok valamit.
- EZT nevezi maga kotyvasztásnak?
- Miért? Nem elég meleg?
- De, éppen jó.
mulao 2012 szept. 06. - 12:58:45
(16/129)
Számomra az utóbbi 3 év legjobb sorozatai közt van, legalábbis, ami a krimiket illeti. Szerintem az egésznek az adja az ízét, hogy skandináv és nem amerikai sorozat, így más a hangulata. Számomra remekül kidolgozott a történet, az nálam nagyon, de nagyon ritka, hogy annyira tetszeni tudjon egy sorozat, hogy mind a 10 részét egymásután nézzem. A nyomozónõ, Soga karaktere szerintem pont így jó, neki nehezen megy az érzelmi kötõdés, akár a dán nyomozó felé, akár a pasi felé, akivel lefeküdt. Majsai-Nyilas Tünde pedig kellõen jó választás, fahanggal beszélt végig, ezzel jól érzékeltei a nõ figuráját. Nekem csak annyi nem teszik, hogy a szociálisgondozót letartóztatják, pedig õ nem úgy gyilkolt, értelmetlenül, mint a valódi gyilkos. Sajnáltam a húgát, hogy megint egyedül maradt. Vagy nagyon tetszett, a dilis srác, aki lehet, hogy gyilkolt és kattant volt, de a 14 éves kamaszlányt nem bántotta, sõt jobban vigyázott rá, mint a szülõk, akik csak elhajtották. Letartóztathatják egyáltalán? Végül is beszámíthatatlan, inkább diliházba vitték volna. Októberben indul (gondolom Dániában és Svédországban) a 2. évad, kétlem, hogy olyan jó lesz, mint az elsõ volt.
offtopic
umma 2012 szept. 06. - 03:23:53 Előzmény umma
(15/129)
---SPOILERES!---
Végül is arra jutottam, hogy azért ilyen a szerkezete, mert ugyebár a klasszikus krimik arra épülnek (pl. Agatha Christie) hogy az olvasó maga is nyomoz, és magának is találgatnia kell, hogy vajon a szereplõk közül ki lehetett a tettes. Az író finoman adagolja az információkat és igyekszik tévútra terelni az olvasót, miközben õ maga mindig egy lépéssel az olvasói fantázia elõtt jár - és a végén nagy az öröm, amikor a szerzõ által megteremtett nyomozó leleplezi a tettest, hiszen az olvasó maga is aktívan részt vett a nyomozásban, ezért nem bánja, ha neki nem sikerült rájönnie a megfejtésre. Sõt - akkor élvezi igazán a krimit, ha az írónak sikerült õt is lóvá tennie, és nem jött rá idõ elõtt, hogy mire megy ki a játék.

Lehet, hogy ezt a mintát követik ebben a sorozatban is, de - a klasszikus krimi akkor jó, ha az elkövetõk körét viszonylag jól be lehet határolni, és az olvasó biztos lehet benne, hogy a regény szereplõi között kell keresgélnie, a végén nem egy teljesen új karakter lesz a gyilkos. Neki az a dolga, hogy az író által felvázolt szereplõk indítékait mérlegelje, és azok között válogasson, akiket az író elébe tett.

Nos, épp ezen szabály szerint természetesen nekem is minden egyes szereplõ gyanús lett a sorozatban - a dán nyomozó, mert bõrkesztyûben jelent meg a hídon és túl hamar odaért, ráadásul mindig elõbb akar kihallgatni vagy utolérni valakit, mielõtt azt a svéd rendõrség hivatalosan is elintézné; ráadásul a tettes furcsa módon nem bántotta.
Meg a fia, aki lövöldözõs játékoktól függ, és túlságosan is felnéz I.B.-re.
Meg Stefan Nyominger, mert elvitte a drogos családját az elhagyott tanyára.
Meg a "rendes" újságíró, aki folyton torzsalkodik a gerinctelen Daniellel.

De ez a történet túlságosan nyitott ahhoz, hogy jogos legyen a szereplõk közt gyanúsítottat keresgetni. Szóval nem adja meg az együtt-nyomozás izgalmát, mert a felbukkanó szereplõk száma túl kevés ahhoz, hogy izgalmas legyen közöttük válogatni, és az egyszerûen túl direkt lenne - ugyanakkor a szóba jöhetõ potenciális gyanúsítottak száma túlságosan nagy, két ország teljes lakossága. Mivel ennyire nyitott a kör, ezért nem lehet a klasszikus krimi szabályai szerint belevonni a nézõt az együtt nyomozásba. Legalábbis szerintem.

És még egy, ami zavart: a homlokon lõtt idõs nyomozó ügye is teljesen elsikkadt, egy pillanatig mutatták, aztán elfelejtkeztek róla. Pedig nyilvánvalóan követni kellett volna azt a szálat is.
offtopic
umma 2012 szept. 06. - 02:58:15 Előzmény blowup
(14/129)
Hát nyilván magára a számra :) Hogy megjelent egy felirat, 911. :) Nekem a 911 csak egy szám, semmi más.
blowup 2012 szept. 05. - 23:00:55 Előzmény umma
(13/129)
Komolyan kíváncsi vagyok, mire gondoltál:)
offtopic
umma 2012 szept. 05. - 01:56:30
(12/129)
----SPOILERES!----
És még egy, ami zavart - hogy a dán nyomozó már nem tudom, hanyadszor mondja, hogy "úgy érzem", " ez megérzés".... - így próbálják eladni a logikátlanságot?

És hogy a magas barna kékszemût Antonnak hívják - áááááááááááá..... még jó, hogy nem egyenesen Anton Sandor Levay (vagy más írásmóddal - Anton Szandor LeVay).
offtopic
umma 2012 szept. 05. - 01:30:36 Előzmény vénasszonyok -nyara
(11/129)
---SPOILERES!---

Az 5. rész.... hát, tulajdonképpen izgalmas. Lenne. Ha nem lõnék le az egészet a logikátlanságokkal, brrrrr. Miért írnak és rendeznek nõk bûnügyi sztorikat, miért?
Például - ha a dán nyomozó tegnap még kórházban volt, mert felszakadt a mûtéti sebe, akkor ma miért dug félre? Hm?
A paki srác hogy jutott be észrevétlenül a megvádolt rendõrtiszt konyhájába, és honnan tudta, hogy az ürge éjjel oda ki fog menni?
A drogos férj hogy jutott be észrevétlenül Nyominger lakásába? Hiszen még hallotta is, hogy valaki jött, miért tért vissza a telefonáláshoz?
Ana miért nem maradt a dilinyós lakásában, amikor az direkt megígérte neki? Miért menekült a rendõrautóktól? Mégis mit képzelnek a szövegírók, mi járhat egy kamaszlány fejében? Hogy télen milyen klassz shortban, étlen-szomjan kültéren csövezni, amikor egy jól fûtött lakásban, puha ágyban is iszogathatná a zöld teát?
Egyszerûen bántóan primitíven "jött rá" Saga arra, hogy Ana a dilinyós lakótársa, és hogy a képen a gyanúsított van stb. Ez a rész fájdalmasan bugyuta volt, csakúgy, mint a folytatás.
Tegyük fel, megtalálják Anát a rendõrök. Akkor miért nem rángatják be a rendõrautóba, miért várják meg, amíg az épp szexelõ nyomozónõ odaérjen? Ááááááááá...
Ez a rész annyira kiábrándítóan ostoba volt, hogy igazán feldühített. Ja és a csúcs - a kórházi jelenet: Ana, rajzold le - a meglõtt lány persze azonnal beszélni kezd és profikat megszégyenítõ módon rajzol.... jaj. És a félrekúró dán nyomozó is azonnal tudja, kit ábrázol a rajz, hát persze.
Aztán - a dilinyós ötször elmondja egymás után: magas, barna, kékszemû! Két jelenettel késõbb Saga egy magas, barna kékszemûvel kefél.


Hát ezek engem baromira zavarnak, roppant idegesítõ. Na persze most már végignézem a sorozatot, de! Sokkal jobban tették volna, ha úgy készítik el, hogy a nyomozást egy szempontból követik végig - vagy az elkövetõ, vagy a rendõrök szemszögébõl, és soha nem tudnánk többet, mint a nyomozók (vagy ha elõször ki akarják teregetni a részleteket, akkor az elkövetõ szempontjából nézzük végig a nyomozást). Ha a rendõrök szempontja számít, akkor legföljebb utólag nézzük vissza, hogy egy-egy szál miképpen kapcsolódik az ügyhöz - akkor, amikor már a rendõrök biztosak lettek abban a nyomban. Akkor visszamenõlegesen le lehetett volna játszani, hogy ez a szál hogy keveredett ide, pl. az Ana-ügy, vagy Nyominger - olyan tempóban, ahogy a rendõrök is rájönnek az elõzményekre. De ha elõre tudjuk, hogy õk fontosak, ráadásul bután és hiteltelenül van elõadva, hogy a nyomozók hogy kapcsolják be ezeket a szálakat a nyomozásba, akkor az nagyon bántó.
Saga karaktere lett volna annyira érdekes, hogy tényleg mindent az õ szemén keresztül lehessen megérteni.

Azt hiszem, egy kicsit tényleg Columbosra akarták venni a figurát, mert ott elõre lehetett tudni, ki az elkövetõ, és az izgalom forrása csak az volt, hogy minderre Columbo hogy jön rá. De vagy így tálalják, vagy úgy, vagy amúgy - mindenféle szemszög összemixelésétõl nem lesz jobb.

És ami az egészben a legidegesítõbb, hogy a sorozat közvetlenül Breivik merénylete elõtt készült, komolyan az az ember érzése, hogy neki készítette elõ a terepet. Fú de fasza ez a tömeggyilkos, õ az Igazság Bajnoka! Már évek óta készült rá, zseniális, tisztára, mint Michelangelo a pancser mázolók között! És ez még el is hangzik, így :(


Ja és a kihallgatási jelenetek - hát, az már csak a bónusz..... a mézesmázos rendõrtiszt, aki mindenkinek simán hazudik és somolyogva benyal, épp a kihallgatásokon viselkedik ordenárén. Hát persze, világos. Így megy ez, tök hihetõ.
offtopic
umma 2012 szept. 04. - 11:55:00 Előzmény blash
(10/129)
"Csatlakozom az elõttem szólóhoz", az enyhe autizmus nekem is eszembe jutott, csak nem néztem utána a tüneteknek.
Ami azt illeti, a dán nyomozó figurája is túlzott, szerintem - nincs olyan pasi, aki ennyire alkalmazkodó lenne és mindenhez jó képet vágna, mindenen csak mosolyogna. Az meg kissé vicces volt, hogy dühösködéssel szedte ki az információt a besúgóktól, és a végén még fenyegetõzött is - "legközelebb maga kerül sorra". Ha egy rendõr fenyegetõen viselkedne, amikor információhoz akar jutni, nem hiszem, hogy bármilyen bûnözõ is szóba állna vele.
Ja igen, még egy - az is fura volt, hogy amikor a dán említette a svéd nõnek, hogy találkozott Stefan Nyomingerrel Koppenhágában, akkor az azonnal kapcsolt és tudta, kirõl van szó, noha elõtte csak egy pillanatra találkoztak. Hitelesebb lett volna a név nélküli körülírás: "Tudod, a pasi a kórházból, a hajléktalan nõ bátyja... fura, hogy mindenhol felbukkan." És naná Stefan Nyominger is azonnal tudja, hogy hol és kit kell keresni. Pedig egy nagyobb városban több rendõrség is szokott lenni.
Na persze ezek csak mellékes megjegyzések, összességében apróságok.