1/10
azem 2016 jan. 31. - 02:39:27 1/10
(1/1)
Miért tapsoltok szolnokiak? Miért tapsoltok pestiek a Nemzetiben? És ti miért tapsoltok NÕK?

Unalmas, poros, teljesen logikátlan a rendezés és ócska ripacskodás, magyarul igazi Balázs Péter (több rendezését is láttam már), de ez még nem lenne akkora baj...

DE: A szolnoki elõadás végén a Makrancos Kata elmond egy nõket degradáló, nõket megalázó monológot úgy mintha az abszolút igazságot fogalmazná meg az ideális férj-feleség kapcsolatról, a közönség pedig megtapsolta, sõt imádta az elõadást. Néhány úr a nézõtéren meg is jegyezte nagy viccesen, hogy "ez pontosan így van drágám". Számomra felháborító, hogy a 21. században nem fütyülik ki ezt a hímsoviniszta szemetet és most nem Shakespeare mûvérõl beszélek.

Készült nemrég Szombathelyen egy Makrancos Kata, amelyben mutatnak egy nõt, aki nem akar megfelelni a klasszikus társadalmi szerepnek, (voltak ilyenek a történelemben, nem is kis nevek: Jeanne D'arc, Emmelin Pankhurst, Pompadour, I. Erzsébet, Zrínyi Ilona), de elnyomják. Ugyanazt a brutális monológot agymosott, behódolt, megtört nõként adja elõ Bánfalvi Eszter, akit megtört az autoriter férje: Petruchio. Nem hiszek abban, hogy egy színmû egyféleképpen adható elõ, de eddig ez volt az egyetlen olvasat, amit én a 21. században elfogadhatónak tartok.

És most írhatja mindenki a sz'helyi változatról, hogy "de hát Shakespeare...", meg "Shakespeare nem ezt írta", pedig pontosan ezt írta, mert a szöveg ugyanaz, csak a megfogalmazás a ma emberének szól és nem a 16. és 17. századinak. Ehhez pedig kellett egy érzékeny és tökös rendezõ. Úgy tudom fel fogják hozni az elõadást az Átriumba, én nagyon örülök ennek, mert pont ennek a szolnoki borzalomnak az inverse-e. Az egy himnusz volt a nõk megbecsüléséért és egy elég pontos tükör, Balázs Péter rendezése pedig egy önelégült ocsmányság. 0/10