Téma: A szer

7/10
The Cortez dec. 17. 23:42:01 7/10
(71/71)
Coralie Fargeat második nagyjátékfilmje egy szimbolikus, bizarr, elborult, kafkai, sci-fi body horror-tanmese, ami rengeteg mindenről szól: öregedés, annak nem elfogadása, fiatalságkultusz, szépségipar, testképzavar, fiatalító beavatkozások, média-, showbiznisz- és sztárságkritika, szerhasználat, függőség, mohóság, felszínesség, továbbá az egyik főszerepet játszó Demi Moore magánéletére való reflektálás. Mindezek mellett 2 fontos metaforát visz végig: a fiatal én utálja a jövőbeli idős verzióját, az pedig egyszerre irigyli, gyűlöli, szereti az ifjúkorit + a fiatal, felszabadult változat magasról szarik bele abba, hogy milyen maradandó károkat okoz magának vénségére. Tehát a mozi okos társadalomkritika is egyben. A műnek az a fő üzenete, hogy „úgy vagy jó, úgy szeresd magad, ahogy vagy”.

Az alkotás sok másikra hasonlít: A légy, Jól áll neki a halál (amelyben meg pont Bruce Willis játszott), Dorian Grey, Dr. Jekyll and Mr. Hyde, Alien stb. A sztori 3 fejezetre van bontva, melyek a főkarakter variánsairól lettek elnevezve. A sci-fi része ötletes, átgondolt, ám helyenként azért zavaros. A játékidő nagyjából közepéig a történet érdekes, de visszafogott, aztán onnantól kezdve átcsap szürrealizmusba, groteszkbe, meghökkentőbe, túltolt vérengzésbe, brutalitásba, illetve kemény gyomorforgatásba. Láthatunk LSD-trippeket, valamint egy szuperhősfilmbe illő, viszont ultraerőszakos harcjelenetet, ami a főhős belső vívódását szimbolizálhatja. Fargaeat megint az arthouse-t keveri a trash-sel, ráadásként vérmennyiségben köröket ver előző munkájára.

Demi Moore-tól & Margarete Qualley-től megdöbbentő, hogy bevállalták ezt. Dennis Quaid valószínűleg élete alakítását tolja, aki lubickol a gátlástalan, gusztustalan, szarember, ”Harvey” nevű producer szerepében, ugyanakkor meglehetősen karikatúraszerűre vették a figuráját, és ő is viccesen túljátssza az egészet. A részvényeseket alakító tagokat egyébként szintén abszurd módon, humorosan eltúlzottan ábrázolják.

Az agymenés trendi képi világgal, díszletezéssel, jelmezezéssel rendelkezik, valamint leginkább luxuskörnyezetben játszódik. A fényképezés hosszú snittes, művészi képsorokból, patent beállításokból, kreatív vizuális megoldásokból, szuperközelikből, na meg FPS-nézetekből áll. A black & white színvilág menőn mutat a stáblista alatt. A techno zenei téma faszán megy az atmoszférához, ellenben a Pump it up iszonyat szar feldolgozásban szól.

A moziból simán lehetett volna egy újabb femináci kiáltvány, de szerencsére nem lett az. Az viszont tény, hogyha férfi rendezi, akkor a fejét követelték volna az erőltetett túlszexualizálásért, plusz a meztelen női testek hosszas mutogatásáért.
10/10
pixelekofficial dec. 17. 22:52:35 10/10
(70/71)
Sokan nem értették a filmet szóval elmagyarázom.
Spoiler!

A film nyitja az autóbaleset, onnantól kezdve csak egy álomszerű helyen a főszereplő szemszögéből látjuk a dolgokat, az sem kizárt, hogy meghalt és ez az ő saját pokla. Vagy egy test-lélek metaforát látunk, vagy azt amit itt írnak többiek ez a film négy szinten értelmezhető, ezt így megírni nehéz lehetett. Alább részletezem az első kettőt:

1.
Az első esetben a fejsérülést szenvedett, vagy hogy a szülinapján kirugták és még balaesetet szenvedett és amiket mondott róla a főni megtörte a személyiségét.
És innentől kezdve elkezd képzelődni és ketté válik a személyisége, az egyik Elisabeth marad, a másik pedig Sue lesz akit a helyére vettek fel, tehát Sue valóban létezik csak nem ő az, ő egy létező ember, de mivel féltékeny rá beképzeli, hogy ő az csak fiatalabban, így érthető a tévés rész, amikor Sue (az igazi) mondja, hogy egy kis farmról származik és csak az anyja nézte a régi műsort.
A mi "Sue-nk" ritkán lép interakcióba az emberekkel csak a főszereplő fejében létezik, (ezért nem ismeri fel a motoros), de nyilván néha elmegy Sue ként bulizni meg ezt azt venni, de nagyrészt nem létezik.
A film ordít róla, hogy nem a valóságban vagyunk, a főnököt leszámítva mindenki normális volt vele, de utána meg mindenki utálja, jön a doki segítője és megvizsgálja a hátát, hogy jó alany lenne-e !!! ő semmit nem tudhatna a cégről, hogyan szerzezhetné be, senki mással nem lép kapcsolatba az a személy csak ő látja.
Jah igen és a "cég" egy raktárban rejti el a csodaszert, miért nem ők örzik a testeket és miért nem ők felügyelik ezt az egészet, az is furcsa, hogy csak úgy fel lehet hívni őket és mindig egyből felveszik... Full kamu, ebből semmi nem igaz.
Talán a raktár létezik, de morfiumot vagy valami drogot szokott ott rendelni és ezért szurogatja magát a film alatt, ha beadja magának, akkor személyiséget vált, de csak kéthetente jön szállítmány ezért csak 7 napig lehet "Sue".
Lehet, hogy a testi elváltozások is ezért vannak, de én szerintem a raktár csak a fejében létezik.
Amikor "Sue" val vagyunk ő valószinüleg a tv-ben nézi az igaz Sue-t és az képzeli, hogy ő az.
Amikor Elisabeth-et látjuk akkor nagyából a valóságban vagyunk, csak kiegészítve néha az eseményeket, itt hang és kép haluciácinációkat, paranoiát, tehát paranoid skizofréniát és a fenti diszociatív személyiségzavart és testképzavart állapíthatunk meg, esetleg dtogfüggőséget, szóval Elisbeth súlyos beteg.

A film vége felé a másik énje Sue elhatalmasodik felette és hosszú ideig parkoló pályára állítja és a pasival összejön, de amikor a fürdőszobában van más a hangja, ebből derül ki, hogy Sue személyiségének más hangja van, mint amikor Elisabeth.
A "hangok" állítják, hogy ha beadja Suenak a fekete szert akkor egyedül marad.
Ha ott megöli, akkor valószínűleg meggyógyult volna és újra úgy látta volna magát mint a film elején, de nem tudta, itt történik egy harc a személyiségek közt, ami közben Sue győz, de ripityomra veri a közös arcukat és három foga is kitörik, így viszont már nem tudja eljátszani a szépleányt, így ezt a megtört személyiséget akarja újra megtörni, de ennek eredménye az lesz, hogy mégtorzabban kezdi látni magát és ezután öngyilkos lesz, vér kerül a csillagra, de az emberek elfelejtik és idővel, csak a jó dolgokra emlékeznek.

2. Az autóbalesetben meghalt vagy kómába esett és próbára teszik a túlvilágon vagyis megmérettetik, hogy elfogadja az öregedését, ami miatt meghalt vagy sem, el-e megy a régi iskolai osztálytársával vagy sem, megöli-e a fiatal énjét vagy sem.
A legtöbb próbán elbukik, de a végén képes elfogadni magát és az öregedést és az eredeti énje kiszakad és a mennyekbe jut.
8/10
konz dec. 09. 00:31:55 8/10
(69/71)
Nem értek egyet a negatív kritikákkal. Végre egy film, ami világos, mégse kommersz, mély, de nem művészkedi el. Sulykol, ordít. A hullajósága tényleg fura, mert nem röhögtem, de nem tudom, mi lett volna jobb megoldás. Nekem az Anyám! ugrott még be, amit imádok. A mai kínálatban üdítő, nálam jó közepes.
9/10
Igazság Hangja dec. 02. 14:57:06 9/10
(68/71)
Kifejezetten jó film. Ritkán látni manapság, a szuperhősgagyik és a woke feldolgozások korában olyan szórakoztató mozit, amely önálló koncepciójú alkotás, nem öncélúan művészkedik, el is gondolkodtat és üzenete is van. A plasztikai műtétek, a szájfelpumpálások, a botoxkezelés, a ráncfelvarrások, a műmellek stb. nem fognak senkit sem megfiatalítani, viszont a túlzások mindig megbosszulják magukat, szóval nagyon fontos az arany középút ezen a területen is, ahogy az a filmben is többször elhangzik. Demi Moore egyébként elképesztően jól néz ki 62 évesen. (A filmben 50 éves fitneszmodellt játszik, de még ebből a korból is letagadhatna néhány évet.)
offtopic
Anna Dé dec. 02. 13:57:57 Előzmény The Cortez
(67/71)
Nem azt mondtam hogy minden férfi egyforma. Hogy ugyanazt gondolják a nőkről. Volt egy, aki ugyanolyannak látta mint régen. Mert ismerték egymást, meg mert a pasi rajongott gondolom a csajért. De 10 pasiból ha megkérdeznénk melyiket választaná, tuti 9 a fiatalabbat választaná, függetlenül attól hogy néz ki az illető csaj. Ebben 200%-ig biztos vagyok. Aki mást mond az hazudik.
7/10
The Cortez dec. 01. 15:08:14 7/10 Előzmény Anna Dé
(66/71)
A férfiak leszarják hány éves vagy, ha jól nézel ki. Az meg ösztönös dolog, hogy jobban gerjednek a fiatalabb csajokra. A filmbéli volt osztálytársat sem érdekelte hány éves a főszereplő. Pont nem arról szól a film, mint amit írsz.
7/10
The Cortez dec. 01. 15:03:29 7/10 Előzmény And2727
(65/71)
A munka világában sok helyen nők mondanak ítéletet, istent játszva. Ezt nem jelenítették meg a filmben. Itt amúgy csak a show bizniszről van szó.
9/10
danek87 dec. 01. 08:33:03 9/10 Előzmény Erospista
(64/71)
Azt inkább hadd döntse el mindenki saját maga, hogy megnézi-e v sem..
1/10
Erospista dec. 01. 02:07:28 1/10 Előzmény szinhazimado
(63/71)
Te melyik vilagban elsz róóland??? Te hulye vagy ocsem, nem kicsit.
1/10
Erospista dec. 01. 02:04:49 1/10
(62/71)
Keves szarabb film van a vilagtortenelemben. Agyon kene verni az egesz stabot. Egy rakas szar! Nincs is mit rola irni. Hulladek. Meg ne nezze senki!!
6/10
kybuck nov. 28. 20:31:09 6/10 Előzmény Nyt12
(61/71)
Ha valaki szeretné így is értelmezheti, majdnem, mint a közelmúltban megbukott Joker-film címszereplőjénél, de szerintem az ilyen inkább a "megúszós dramaturgia".
8/10
Nyt12 nov. 16. 18:30:00 8/10
(60/71)
Szerintem aki azt gondolja, hogy az öregedésről szól a film félreérti.
SPOILER
A substance egyik jelentese drog, a film címe azért is ennyi: A szer.
Szerintem Demi egy kiöregedő celebet játszik. A film elején volt egy autóbalesete. A klinikán meg is állapitja, hogy serülés nélkül megúszta. Szerintem meg bedrogoztak, hogy a maradandó sérüléseket és a fájdalmat kibirja. (A doki ad is neki elérhetőséget, ahol tud még szerezni).
Szóval elkezd kemény szert használni, behaluzza, hogy két teste van. A műsorban bevallalosabb lesz, és rendszeresen jár plasztikáztatni. Ennek az eredménye több meghívás /Felteszem mindenki hallott már magát fiatalosnak gondoló ciki celebekről/ amikor tiszta eleinte csúnyának, majd szörnyek látja magát (A történetet az ő szemén/agyán/ keresztül látjuk.)
Ha így nézed, akkor a logikátlanságok, tudománytalanságok magyarázatot kapnak, és a film vége is teljesen értelmet nyer.

Erre az értelmezésre rengeteg utalás van a filmbe.
5/10
pele_nka nov. 11. 22:54:45 5/10
(59/71)
Vannak SPOILEREK, nem írom ki soronként...

Lényegében leírtatok róla mindent, pro és kontra. Azt gondolom a kontra érvekben van több igazság, még ha értem is, hogy aki mellette próbál kampányolni, az miért teszi (groteszk , társadalomkritika, Kafka, testhorror, helyenként gilliami képi világ stb).
Az alapötlet, az elmondani szánt üzenet kétségtelenül értékes és figyelemreméltó, de azért ne felejtsük el, hogy ez itt egy FILM. És mint FILM, sajnos nem túl kiemelkedő, a témához méltatlan a kidolgozás (hogy csak egyet említsek a sztori kidolgozatlanságai közül, semmi nem derül ki abból egy pillanatra sem, hogy mi Elisabeth előnye abból, hogy elkezdi, majd folytatja az egészet. Amikor még látszólag sínen van a dolog, akkor sem profitál belőle semmit [értsd, semmilyen szinten nincs bemutatva az, hogy ha a két csaj egy, akkor ami az egyiknek jó, az a másiknak is jó. Csak a fordított irányról van szó, ami az egyiknek szar, az a másiknak is szar lesz; vagy hogy az egyiknek csak a másik (és végső soron saját) kárára lehet jó. Ennélfogva teljességgel érthetetlen, hogy az első gikszer után miért nem állítja le azonnal az egészet, hiszen a külvilág nem köti őket össze és szemlátomást Sue sikereinek boldogsághormonjából se részesül Elisabeth]), a filmnyelven való megvalósítás. Mindezek fényében semmi nem indokolja a játékidő hosszát, a néző nem az (idővel önmaga paródiájává és inkább nevetségessé váló testhorror) undor(á)tól feszeng, hanem a sok üresjárattól (másfél(!, ellenőriztem) percig nézzük, hogy kiesik 3 foga Sue-nak). Egy 30 perces Alkonyzóna-epizódként lehet jobban működött volna ilyen elnagyoltságban. Vagy legyen 12 epizódos sorozat 720 percben, de akkor legyen rendesen kidolgozva, legyen igazi dráma. Ez így sajnos fércmunka és nehéz jó szívvel 5/10-nél többet adni rá, azt is csak a mondanivaló miatt.

Összességében kapufa, kihagyott ziccer.

Quaidet viszont mindig jó látni :D

A Jól áll neki a halál (szépség és fiatalság hajhászása) vagy A légy (tragikus testhorror) jobban leköti az embert és jobban vannak elkészítve, a Hullajó meg jobban fordul át önmaga paródiájába.

Ebben a filmben a legjobb jelenet talán az, amikor Elisabeth a konyhában szakácskodik.
3/10
drrencz nov. 10. 23:15:17 3/10
(58/71)
Egy vicc az egész. Demi Moore miatt a 3 pont.
6/10
kybuck nov. 05. 04:05:17 6/10
(57/71)
Érdekelt a film, mivel kedvelem a sci-fi-horrorokat, és kíváncsi voltam itt mit sikerül alkotni, főleg a hírverés után a rosszullett nézőkről. Számomra világos volt, hogy ez a film főleg allegóriaként fog funkcionálni az öregedéshez való viszonyulásról, ezért nem is egy Legyet vagy Alient képzeltem a cselekménybe, hisz ismert a kerettörténet. Innentől némi spoiler várható! Tehát, ha valóságba akarom helyezni több logikai bukfenc is van. Lépjünk is túl a szer fiktív voltán, mert ez evidens, azonban hogy van az, hogy ilyen szer csak úgy létezik és még nem okozott olyan galibát, mint amit a filmben látunk? Túl körülményes a használata, így borítékolható, hogy előbb-utóbb kiborul a bili valakinél – ezúttal a főhősnő(k)nél. Egyáltalán honnan van és miért terjesztik ilyen-olyan civileknek, ráadásul ingyen?! Ezek persze nem lényegesek okvetlenül a cselekményhez, de rámutatnak az ilyen filmek szokásos forgatókönyvi önkényére, hogy fityiszt mutatva a logikára, mi csakazértis ilyen filmet fogunk csinálni! Ezen kívül egy olyan fiatalítószer, ami nem engem fiatalít, hanem egy új alteregómat, miért is jó nekem? Nem én kerültem vissza a rivaldafénybe, csak ő, én pedig ha nem a rögtönzött gardróbban rohadok (szó szerint), akkor csak zabálok és tévét nézek?! Aztán jön a várakozás a néző részéről, hisz igazából mindenki a csehovi puska elsülését várja, mikor hogyan borul fel ez az egyre működésképtelenebb társbérlet. A film első kétharmadának Wilde Dorian Gray arcképéhez, vagy Kafka Átváltozásához hasonlítgatása megáll, még Stevenson Dr. Jekyll/Mr. Hyde-ja is ideférhet (filmes, képregényes analógiaknak pedig se szeri se száma: Hulk stb.), az utolsó harmadra viszont nekem egy sokak számára valszeg ismeretlen név ugrott be: Frank Henenlotter. Az úr anno a grindhouse műfajban tett le olyan, ma már egyes körökben kultstátuszú filmeket, mint a Basket Case vagy a Frankenhooker. Aki kíváncsi keressen rá a rendezőre és az említett filmjeire, és rájön nem véletlenül citáltam ide.:) A puska henenlotteri, eltúlzott, horrorkomédiaszerű eldurranása pedig tényleg nagyot szól, ami az átlagos filmes közönséget garantáltan kilöki a megszokott komfortból. Durva, explicit tanmesét kapunk az öregedés elfogasásáról, még ha kicsit logikátlant, hatásvadászt és didaktikust is, de ahogy írtam is fogjuk fel allegóriaként. Dennis Quaid pedig szintén nagyon jó a két nő mellett.
1/10
Sticker nov. 04. 00:00:03 1/10
(56/71)
nagyom szar köszi hogy kiadtátok🙂
5/10
Rotovics Kázmér nov. 02. 10:14:28 5/10 Előzmény szinhazimado
(55/71)
Mellékes szál, de: Moore-nak sokkal több filmje volt közben, javasolhatom utánanézni....
3/10
Rrgdatas nov. 01. 20:54:42 3/10
(54/71)
Talán horrornak jó, de a mondanivalója nekem nem jött be. 3 pont.
10/10
szinhazimado nov. 01. 10:09:41 10/10 Előzmény Roland75
(53/71)
Szerintem is!
10/10
szinhazimado nov. 01. 10:01:19 10/10
(52/71)
Szerintem ez az év filmje. Most a saját véleményem írom le, ami teljesen szubjektív. Aki látta a magyar Taxidermia címü filmet, annak nem újdonság, az apró részletek operatőri megoldásai. Érdekes ötlet a történet maga. Szerintem rengeteg mondanivalója van a filmnek. De erről kicsit később.
a cselekmény lassan indul. Innen spoiler.. A főszereplő, Elizabeth már elérte az 50 évet, korábbi élete a megsemmisülni látszik, mint híres model és szépségipari dolgozó A fő témája az öregedés. Miként birkózik meg ezzel az átlag ember, És egy szépségiparban befutott híresség? Sokkal nehezebben. Egyébként a minap gondolkodtam el azon, hogy a sikeres Ghost c film és Bruce Willis után, miért nem volt több filmje Demi Moornak? Emlékeztek még Aston Kutcherre. Mekkora, de mekkora szerelem volt. És Az életben is Demi nem véletlenül fiatal srácot választott párjáúl Willis után. Mondjuk azt is el tudom képzelni, hogy ez a Hollywood vagy a világ egyik mainstreamje: válasszuk a fiatalabbat párnak. Mert ő még friss, szép, és zsenge. Ez trenddé is vált. ezt szeretné megmutatni a film. Manapság a fiatalabbak érvényesülnek a pop, divat és a filmszakmában. Lehet az idősebbeknek nehezebb ezzel a generációs harccal megbirkózni, valakit egész élete során elkísér és nem tudja feldolgozni, hogy vannak már nála jobbak, gyorsabbak, fiatalabbak. És mindig lesznek is. Az érzékeltetés eszközét használja az oparatőri munka. A jelmezek, luxusa helyszín és a szereplők zseniálisak. A film zenéje is megfogott.
Amiután kibontakozott a film, arra gondoltam Demi, talán valami életére visszatekintést is felvázol, mint koncepciót ebben i filmben. Meg aztán annak a témája is, hogy az emberi természet ilyen: mindig jobbra, szebbre vágyunk, az emberi g gyarlóságunk. De sajnos ez sokszor eltúlozzuk. Átesünk a ló túloldalára, ahonnan már nincs visszaút, nem lehet visszacsinálni. Ki ne szeretne szebb szép lenni. Ez megy ma is, mint évtizedek óta, a trendek, a fejlődés a divat és persze a külömböző kémiai szere és beavatkozások. Teljes iparág és a marketing világa. Ez a háttérsztori. Miután a főnöke váratlanul elküldi, egy titsűkos, feketepiacon kapható szert vásárol magának a főszereplő Elizabeth, lehetőséget a folytatásra. De ki ne élne ezzel? Milyen nehézségek várnak rá. Aztán megszületik belőle egykori huszonéves önmaga és ott folytathatja az életét két hétig, ahol abbahagyja, miközben a másik testet táplálnia kell. De egy kis hi csúszik a gépezetbe. Az egyik test a másiktól függ és a kis hölgy, mohóvá lesz, aminek által az idősebbig test öregedni, pusztulni, torzulni kezd. Először csak egy új, aztán egy láb, végül teljesen eltorzul. Ez a mérhetetlen tökéletesség és a leállni nem képesség bemutatása. Valóban vannak ilyen emberek. A vége az, hogy a két test egy ember, és már nincs már visszaút, visszafordíthatatlanná válik. A végkifejletet szándékosan eltúlozták a esti műsor sokkoló jeleneteivel, de nekem az is tetszett. Inkább a sfi-fi vonal fogalalkoztatott jobban ebben a filmben, de a horror szál is tökéletes, bár nem vagyok oda a horrorért.