Téma: Don Sanche

10/10
FElepHánt 2011 márc. 26. - 12:33:02 10/10
(1/1)
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál---- www.toptipp.hu-------------
DON SANCHE-- Anger Ferenc-- Szegedi Nemzeti Színház -- Tavaszi Fesztivál ----
Tücsökciripelésként szól a nyitány, az énekesek hallhatósága miatt annyiszor áhított zenekari árokból, valami röhejes verbunkos-parafrázis hallik... De hát a 13 éves Liszt Ferikének megbocsátjuk a vendégfogadói hangulatot, a színpadon megjelenõ /Nyilvános/- Szerelem-ház bizarr fejleményeket sejtet. WC-piktrogrammok jelzik a befelé igyekvõ párok erotikus
alkalmasságát, Barabás Annamária, vörös stewardess dresszben feszítve, érett humorérzékkel énekli a Madame szólamát. László Boldizsár ugyan azt állítja, hogy õ Sanche lovag, ám aligha van sansza Elzire hercegnõ kegyeit elnyerni. Nehéz eldönteni, vajon komolyan vehetõ-e az egész, de mikor a baldachinos ágyon holtukban is ölelkezõ királyi csontvázak feltûnnek, majd koponyájuk összeroppan/!/ Alidor varázsló kezében, kiszakad belõlünk az egészséges röhögés, - az erkélyen pedig az ó-operabarátok felháborodása: "de kérem, ez
mégiscsak egy Liszt-opera!?!" a folytatás azonban minket igazol: invenciózus paródia kerekedik Übü király modorában. A szép hercegnõ, a veresegyházi asszonykórust idézõ magyar menyecskék élén, pártás fõkötõben bokázik be, a korszellemet legfeljebb udvarhölgye, a ritmusra bicegõ Zavaros Eszter képviseli. A többfunkciós mankó ülõalkalmatosságként is szolgál, magasba emelkedve Mester Viktória páratlan intenzitással énekel, szoknyaszalagjai szétterülve összefonódnak a körtáncban és úgy tapadnak rá, mint szûzi kényszerképzetei. A színészileg is nagyszerû kórus tagjai közben páronként surrannak be a szerelmi intézmény kapuján, csak a visszautasított lovagi epekedik tovább.
Az Ory grófjával már nagy sikert aratott Anger Ferenc pregnáns ötletekkel fûszerezi rendezését, játékvezetése példás és ami a legnagyobb erény: minden gondolatát végigviszi. A sorompóból halálos dárda lészen, a hajléktalanból szatyros álmélkodó, a sírhalomból királyi nyugágy. Egyéníteni képes minden egyes kórustagot, az énekeseket pedig erõteljes színészi alakításokhoz segíti.
A kripta gyümölcsös lugassá szépüi, az alvó szépség elõtt hárfás-kommandó gördül be, a
hölgyek látványos pengetõgesztusokkal kísérik éneküket. A hangszerek szülõszékké válnak,zenére pottyannak világra azapróságok.
Kálmán Péter gonosz üldözõként jelenik meg, robusztus orgánumával félelmetes, le is gyõzi slemil kihívóját, aki azonban hõsi kiállásával elnyeri a királyi sarj szerelmét. A feltámadás után már csak az egybekelés mennybemenetele van hátra, teljes a szerelmi diadal,amely számunkra a kortárs operarendezés fényes gyõzelmét jelenti. Csak így lehet avult darabok
újjászületését biztosítani, hiszen nem muzeális értékekre vagyunk fogékonyak, hanem az operajátszás színház felé hajló, kizárólag iróniával, humorral tálalt friss gyümölcseire.
Ha Budapest ki is marad a jövõben, vigyázó szemünket-fülünket Szegedre irányítjuk...