Téma: Egy gyerek

pneklara 2015 dec. 29. - 21:23:00
(1/1)
Ha történik egy súlyos bûnügy,melyet gyermek követett el, akkor pár napig tele vannak az újságok a hírrel. A fórumozók pedig különbözõ véleményt formálnak, hogy az ilyen gyerekkel mit kellene tenni: bolondok közé dugni, egy életre elzárni, hogy soha ne lásson napfényt, esetleg az ilyen megérdemelné a halálbüntetést.
A könyv írója, egy fejlesztõ pedagógus tanév közben kap a csoportjába egy súlyos, gyermekellenes bûntényt elkövetett 7 éves kislányt. Bár a tanárnõ tiltakozik, nem fér el a súlyosan fogyatékos, vak, autista, néma gyermekek közé egy ilyen kislány, de végül befogadja, addig, amíg megüresedik a hely a kórház elmeosztályán, amelynek lakója lesz a kislány.A könyv ennek a néhány hónapnak a jegyzõkönyve.A tanárnõnek nincsenek "módszerei", hisz ezeket nem tanítják egyetlen fõiskolán sem. Munkájának alapja, hogy megszereti a vadóc gyermeket, akit egy kalyibában az apja "nevel", miután az anya az autópályán kidobta a kocsiból a kétéves kislányt, s eltûnt örökre. Nehéz megszeretni a pisiszagú, állatian durva kislányt, de fokozatosan derül ki, hogy értelmes, ritka intelligenciájú, magas IQ-val bíró kislány. Sikerül-e megszelídíteni, hogy normál osztályba kerülhessen, s ne gyûrje maga alá a Hivatal gépezete, melynek útja egy irányba lökdösné: az elmebetegek közé.
Nagyon elismerésre méltó a szaktanárok hívatása is, akik átlag gyerekeket tanítanak 30 fõs osztályokban írni, olvasni, számolni, s különbözõ tudományokra. De a fejlesztõ pedagógusoké százszor nagyobb elismerést érdemel. Nem érnek el látszólag nagy eredményt, de az nem eredmény-e, ha mosolyt csalnak egy szerencsétlen gyermek arcára, ha a mindent elutasító deviánsok egyszer csak együttmûködõvé válnak? Amikor "kicsomagolják" a gyermeket, szembesülnek azokkal a súlyos terhekkel, amelyeket cipelnek,s mivel ezeken változtatni nem tudnak, marad az a pár óra nekik, amit az iskolában töltenek, s szerezhetnek sikert, elismerést, figyelmet.
Nagyon jó könyv, elsõsorban pedagógusoknak, bár módszert nem lehet ellesni, mert a tanár is tapogatózik, próbálkozik, vakon ugrik a mélybe.
Szülõknek is, bár biztos azok a szülõk nem olvassák el, akik mellett így nõnek bûnözõvé, deviánssá, negatív érzelmeket cipelõ, mindent tagadó gyerekek.