Téma: Endeavour

2/10
Krizsán Szonja 2020 aug. 16. - 15:33:03 2/10 Előzmény vino-et-veritas
(96/296)
Az akció picit sem hiányzik nekem, hisz ez krimi. De biztos igazad van, és ti felfedeztétek a lényeget, amit én nem.
Szóval, az akció nem hiányzik, inkább amit leírtam.
vino-et-veritas 2020 aug. 16. - 15:30:22 Előzmény Krizsán Szonja
(95/296)
Pont a leírt "hiányosságok" többsége adja a lényegét! Aki AC- t, a "midsomerieket", az "öreg" Morse-ot, esetleg Taggartot kedveli, vélhetően ezt is. Összehasonlítva mondjuk egy Jason Statham filmmel, ez kétségtelenül alulmarad az "akciók" területén...
2/10
Krizsán Szonja 2020 aug. 16. - 11:31:57 2/10
(94/296)
Én az V. évadnál tartok. Olvastam itt a hozzászólásokat. Mindenki jót ír. Valóban nem a szokványos, merőben más, mint tucatra készült krimik. Viszont nekem túl vontatott, unalmasan elhúzzák. Lehet, ha 45 perces lenne, akkor nem érezném így.
A szereplők szájába is adják sokszor, hogy erőltetett a logika. Bár egyetemi város, de mégis fura, hogy minden gyilkosság valamiféle kód, rejtjellel oldható meg.
Az író beletesz 1-2 évadba a részek végére egy kis pluszt, amiből végül nem hoz ki semmit. Pl.: Amikor az öregasszony minden rész végén húz egy tarot kártyát. Végül csak egy epizód szereplője lesz. De korábban is volt ilyen, amikor bizonyítékokat loptak el. Végül azt is csak titkosították.
Én még adom ezt az évadot, hátha mutat nekem valamit, ha nem akkor hagyom.
Vontatott, unalmas, eröltetett logika.
9/10
skeszthelyi 2020 aug. 13. - 16:27:20 9/10 Előzmény K. Judit
(93/296)
Strange a kövér, nem Jake :-)
10/10
ukotaf 2020 aug. 08. - 09:06:36 10/10
(92/296)
Rövid leszek. Maradjunk annyiban, hogy az elmúlt idők egyik legjobb sorozata. Shaun Evans kiváló játékával, valamint a hangulat (a '60- as évek) engem teljesen megfogott. Online én is nézem a következő részeket, de (vaki itt megjegyezte), az intellektuális, szorgalmas, jó megfigyelő Morse néha szembekerül a Nála kisebb műveltségű nyomozókkal. De nem nézi le Őket.
Sárosi Pálné 2020 júl. 16. - 16:25:46 Előzmény cscs0827
(91/296)
Így igaz !!!
vino-et-veritas 2020 júl. 11. - 14:20:09 Előzmény K. Judit
(90/296)
Még egy megjegyzés.
A sorozat viszonylag kiegyensúlyozottan mozgatja a szereplőket. Annak ellenére, hogy Morse a főhős, mégsem telepszik rá túlzottan az egészre , mint az említett "egyszemélyes" nyomozótörténetekben (Columbo, Derrick, Maigret, Poirot, stb.) látható. Ugyanakkor mégsem olyan, mint mondjuk az amerikai CSI-klónok vagy a Criminal Minds , ahol meg a szinte csak a "csapaton" van a hangsúly...

OFF
1. Visszatérve Maigret-re, nekem ezek a sorozatok jutnak eszembe itthonról:
- gyerekkoromban "gyufát falon meggyújtó" Rupert Davies volt a legismertebb, amire az idősebb korosztály jobban emlékszik a tv "hőskorából";
- aztán volt pár történet Jean Gabin főszereplésével;
- a '90-es években nagyrészt nálunk forgatták a Michael Gambon-féle sorozatot;
- ezzel kb. egyidőben indult a Bruno Cremer által fémjelzett változat (cseh, belga, francia, svájci együttműködés);
- és újabban itt vannak a Rowan Atkinson neve alatt futó epizódok is.
Szinte mindegyik más és más karakter, de az "elmélkedő" Maigret többé-kevésbé mindegyikben benne van, csak éppen a könyvben szereplő "monológok" nem jelennek meg "hangosan"...
2. Ja, Derrick tényleg gyakran az "erkölcs bajnokaként" tűnik fel...
Na, de ez itt nagyon OFF...
K. Judit 2020 júl. 08. - 12:24:33 Előzmény vino-et-veritas
(89/296)
Nem is annyira a szentimentális végkifejletet igényelném, de vannak fokozatok. Az egymás fejéhez vágott bántó szavak valójában igazak voltak. Csak éppen olyasmit felróni valakinek, amiről nem tehet - igazságtalan. Azért szemrehányást tenni valakinek, mert nem elég kifinomult, nem eléggé intellektuális, vagy azért, mert nem elég simulékony, emiatt jobban is érzi magát egyedül – értelmetlen. De attól még bántó tud lenni. Thursday biztos titokban irigyelte Morse-t például a különálló bűnesetek összekapcsolni tudása képességéért, Morse pedig Thursday-t a viszonylag boldog családi életéért. Ebből az látszik, hogy szándékosan akarták bántani egymást azzal, hogy ezeket szóvá tették. Ezt sajnálom.

Tény, hogy az emberi jellem összetettségét jól mutatja ez a sorozat, rávilágítva, hogy senki, semmi sem egyértelműen fehér, vagy fekete, jó, vagy rossz.
A kövér Jake általában jó fej volt Morse-hoz, és tisztában volt a képességeivel. De azért, amikor már hatalmában állt, jól kioktatta Morse-t, hogy ne merészelje megakadályozni, amikor ököllel próbál nyomást gyakorolni egy piti bűnözőre. Peternek is voltak jó tulajdonságai (bátor volt), de azért szerette gúnyolni, és csicskáztatni Morse-t, aki viszont nem volt túl rendes például George-dzsal, amit később nagyon meg is bánt. Talán a lány (Truelove?) volt a legpozitívabb figura, nagyon öntudatos, mintha már a „metoo” mozgalom szülötte lett volna. Thursday kemény dió, jó eszű, de kis stílűbb bűnözőkhöz szokott, sajnos igaza volt Morse-nak: nem volt érzéke az intellektuálisabb elkövetőkhöz, a nagyon bonyolult ügyekhez. Az ő nagy hibája a kommunikálási képtelenség. Ez érvényes volt a munkahelyén is, de főleg a családja körében. Valahol mindig máshol járt gondolatban, a családtagjait is akkor szerette a legjobban, amikor távol voltak. Morse sajnos túl félénk volt a nőkkel, csakis akkor volt kapcsolata, amikor egy nő akarta és kezdeményezte. Amikor elhagyták, a munkába, a zenébe és persze valamennyire az alkoholba menekült, amivel persze nem volt egyedül. Bátortalansága miatt nem sikerült összejönnie Joan-nal sem, aki elvárt volna legalább egy apró gesztust, fel is adta.
Még Bright-ra visszatérve, kár, hogy nem derült ki, mi lett a kislányával. Érezni lehetett, hogy már nem él, de egy szót sem szólt erről senkinek. Gondoltam, hogy a tigrises részben kiderül, de nem.

A korábbi sorozatok közül Derrick-re úgy emlékszem, mint aki folyton erkölcsi prédikációt tart az elkövetőknek :) Poirot-t is már nagyon sokszor láttam, mostanában csak azért ragadok néha a képernyő elé, mert annyira szép a fényképezés. A tájak, az Art deco épületek, a ház- és szobabelsők, a bútoroktól a porcelánig, a ruháktól az ékszerekig. Gyönyörködöm a felvételekben. Akit emberileg legjobban szeretek, az a Bruno Cramer-féle Maigret. Szeretem, hogy különbséget tesz aszerint, hogy valaki a körülmények miatti kényszerből, vagy anyagi előnyök szerzése, valaki más birtoklása miatt, a lemondás képtelensége, vagy egyszerűen bosszúból válik tettessé. Külön szeretem a nőkkel való kapcsolatát (akkor is, ha mindvégig hűséges maradt a feleségéhez), legyen az bűnös, vagy áldozat, sokszor lehet érezni közöttük valami különleges feszültséget.
Ebben különben hasonlítanak egymáshoz Morse-sal.
vino-et-veritas 2020 júl. 08. - 08:33:23 Előzmény K. Judit
(88/296)
Összességében sikerült viszonylag "emberarcúvá" tenni a szereplőket, a hibáikkal, a mindennapi életük kisebb-nagyobb gondjaival. Persze ez krimi, úgyhogy nagyon nem lehet szentimentális irányba elmenni, már az időkorlátok miatt sem. (Hasonló például a Maigret-regényekben is jellemző, ami a megfilmesítéseknél már nem jön elő igazán...)

Bright esetében - és néha máskor is - érezhető (ezt mi valószínűleg nem tudjuk átélni igazán), hogy volt egy "birodalom", ami már a múlté, de még szinte nap, mint nap előjön az "emléke". Ahogyan ő néha visszaemlékezik a gyarmati időkre, az is inkább valamiféle nosztalgia (pl. a tigrisvadászat, stb.). Na, olyankor "emberibb" az arca, amúgy meg leginkább a viszonylag korlátolt hivatalnok, aki nem is ért annyira ahhoz, amit az emberei végeznek, ő "csak" a főnök.

Ami még eléggé átszivárog a sorozatban, az a '60-as évek világa (bár ezt sem éltük meg ott). Benne számtalan, akkor aktuális dologgal (pl. futball vb, királynő látogatása, egy kis hidegháború, stb.). Na, ez valójában a "retro" (= korabeli környezetet idéző, ma készített alkotás). Off-topik, de hasonló például a legtöbb esetben a Derrick háttere is, csak az a valós korban ('70-es évek) is játszódik ("vintage").
K. Judit 2020 júl. 07. - 20:35:26 Előzmény vino-et-veritas
(87/296)
Egy kicsit talán megsajnáltam Bright-ot, ő is tudta, hogy a felesége halálos beteg, korábban az
ügyosztály emberei próbálták is megzsarolni, nem részletezem, szerintem mindannyian többször is láttuk az előző hat évadot. Szerette volna, de nyilván nem hitte, hogy még együtt élhetnek sokáig, pár évvel is kibékült volna – erre valami szélhámos tesz róla, hogy felgyorsuljanak az események.

Eleinte nem nagyon szerettem Bright-ot, persze, mert Indiából még a felsőbbrendűek gőgjével jött haza, a hierarchia betartása volt számára a legfontosabb szabály. Emlékezhetünk, milyen ideges volt, amikor Margit hercegnő fegyvergyárbeli látogatásakor is pont történt egy gyilkosság, mennyire be volt gyulladva, hogy nem fogja tudni azonnal tálcán nyújtani a koronának a bűnöst. Utasításba adta a beosztottainak, hogy mindig először az ismert bűnözőknél kutakodjanak, csak azután fantáziáljon Morse, a gyártulajdonos családját pedig hagyja békén.

Tényleg nagyon színes társaság jött össze a hatvanas években Oxfordban. Hippik, bűnszervezetek, náci szimpatizáns nemesi családok, a világháborút megjárt csalók, kábszeres zenészek, csoportos erőszakot elkövető oxfordi diákok, hogy ki ne hagyjam a gyilkos operaénekesnőt, vagy a gyerekét a húgától csak úgy elsajátítani akaró háziasszonyt, a pedofil városi elitet, akik az árvaházból válogatták áldozataikat, nem is folytatom. Még egy sorozatgyilkos is volt. Hogy a gyarmatokról odavándorolt színesekről és a helyi lakosság általi fogadtatásukról ne is beszéljek.

Az őrsön is sokféle ember jött össze, mégis volt egyfajta rend, a nem túl barátságos Morse is valahogy el tudta fogadtatni magát, talán a sok megoldott bűnügy miatt, amit a főnökével ketten produkáltak. Szerényen odébb állt, amikor mindig valaki mást léptettek elő helyette. Ők ketten pedig tisztelték egymást, sokszor meg is mentették egymás életét. És szerencsére Bright is rájött, hogy valami nagyon bűzlik odafent, így lassacskán el tudott jutni oda, hogy már ki is állt az embereiért. Egyetértettek abban is, hogy George halálát megbosszulják, együtt leplezték le az ócska laza betonra épített (összedőlt) toronyházak építőit, sőt az engedélyeztetőit is.

Szóval ez nekem így nagyon kerek volt, a kierőszakolt folytatásért nem akartam volna, hogy éppen a két legpozitívabb figura ejtsen egymáson ilyen mély sebeket.

A generációs különbségről annyit, hogy persze Morse nagyon művelt volt, irodalomból, zenéből nem volt ellenfele. Thursday az apja lehetett volna. Azt gondoltam, talán a háborúból, meg a szervezett bűnözésről szerzett tapasztalataival kiegészítik
egymást. (Végül ezekben az epizódokban is így sikerült, ezért nem volt szükség rá, hogy ilyen durván váljanak el.) Mindegy, mindenképpen kíváncsi vagyok bármilyen folytatásra, egy kocsmában egy nagy lelkizést még elviselnék, csak ne legyen nagyon nyálas....

vino-et-veritas 2020 júl. 07. - 17:43:23 Előzmény K. Judit
(86/296)
Igen, volt egy korábbi hozzászólásom, de ha elveszett, hát elveszett...

Talán még nem annyira"izzadtságszagú" a sorozat, de dolgozni kell, hogy továbbmenjen.

Amúgy ez legalább "kétszálas" történetvezetés és az, hogy egy évad egy végigfutó ügyszálat is visz, képes folyamatosan fenntartani a néző figyelmét ("Vajon mi lesz a vége?"). A 3-4 rész erre még alkalmas, de vélhetően ennél többet manapság már nem volna képes befogadni a legtöbb néző.

A konfliktus valóban eléggé viharos lett. Eleve jelentős generáció-különbség ('60-as évek "lázadó ifjúsága"?) van közöttük és nem kis intellektuális eltérés (oxfordi diák vs. "vidéki" rendőr).
Hasonló, de nem ennyire markáns volt a Midsomer murders-ben a helyzet, amikor az "új" (John) Barnaby, aki pszichológus is, az első időben jócskán "csesztette" a közrendőrből felemelkedett Jones őrmestert...
K. Judit 2020 júl. 07. - 15:03:49
(85/296)
Reggel még volt itt egy másik hsz. is, ha jól emlékszem arról, hogy szinte teljesen felesleges volt Bright feleségét
megölni. Egyetértek, ekkor Morse már tudta, hogy biztosítási csalás-sorozatról van szó, csak azt nem, hogy a
"haverja" és a felesége (akivel Morse-nak viszonya volt) az értelmi szerzők. Nem szólt a főnökének, mert már nem is
dolgozhatott volna ezen az ügyön, plusz meg is volt bántódva.
Addigra már nagyon elmérgesedett a kapcsolatuk - sajnos. Nekem ez sem hiányzott. Olyasmit vágtak egymás fejéhez,
amit nem is biztos, hogy meg lehet bocsátani. Talán csak muszájból, egy darabig, de elfelejteni biztos, hogy nem lehet.
Nem tudom, miért volt erre szükség. Persze ezek után tudtam, hogy úgy fog végződni ez a rész, hogy mindkettőjüknek
igaza lesz. Egyszerűen nem volt más lehetőség.
Úgy látszik ennél a sorozatnál is igaz, hogy elfáradt, és még ez volt a legelfogadhatóbb forgatókönyv, amit folytatásképpen
- a nagy sikerre való tekintettel és a nézők kívánságára - vállaltak az alkotók. Legalább különleges volt. Gondolom azért
adták közvetlenül egymás után a három új részt, mert ebben az évadban nem is lesz több.
9/10
skeszthelyi 2020 júl. 07. - 14:19:52 9/10
(84/296)
Eddig viszonylag kevés dolog idegesített, de az új évadban csak kapkodom a fejem. Pl. nem beszélek ilyen hangon valakivel (Thursday), akit éveken át tiszteltem és sokat köszönhetek neki, de egyéb következetlenségek/durva hibák is voltak. Ezzel együtt persze ki nem hagynám :-)
kkanai 2020 júl. 07. - 12:06:29
(83/296)
https://www.hellomagazine.com/film/2020070692957/endeavour-shaun-evans-hints-hes-set-to-leave-the-show/

Pedzegetik, hogy a 8. évad egyben az utolsó is lehet.
A csúcson kell abbahagyni.
Mondjuk sokan néznénk még egy darabig ...
10/10
Zitandi 2020 jún. 28. - 14:01:21 10/10
(82/296)

Nagyon vártam a 7. évadot és végül is nem okozott csalódást, csak Morse szerelmi vonala nem tetszett.

--spolier---

A házaspár karaktere nekem túl patetikus volt, amit mondtak és ahogy mondták. A nő mint szegény kiszolgáltatott feleség akit kényszerít a férje hogy együttműködjön, a múltszázadban még hihető lett volna. Mesterkéltek voltak a párbeszédek, "hiszel a bűnben?", "és a kárhozatban?"stb. Nem beszélget így két modern ember a 70-es években Angliában. A boldogtalan nőt aki vergődik a házasságban nekem nem tudták beadni, nem sajnáltam, mert aki ennyire könnyen hazudik és éveken át kibírja az ugyanolyan jellemtelen mint a férje. Morse mellé egy talpraesett, józan gondolkodású, okos és érző ember illik, mint amilyen pl Joan.
A végkifejlet is a temetőben, oda nem illően patetikus és kiszámítható volt. Mint egy operában. :-)
10/10
Rojita 2020 jún. 27. - 22:20:27 10/10
(81/296)
Ideje volt a rasszista - témát is előhozni a filmben, hiszen a világbirodalmi múlttal rendelkező országban ennek mindig volt és van táptalaja. Ugyanakkor, rendkívül frappánsan és nem várt módon oldották meg a fajgyűlölő gyilkossági - ügyet.

Megint előjött az Oxfordi Egyetem, mint egy gyilkossági helyszín. Megint egy nagyon sokatmondó képet festettek le a nagymúltú intézményben oktató professzorok természetéről. (Az íróban, forgatókönyv-íróban vki(k) mély sebet ejthettek ebben az egyetemen.)

Tk nem értem, h Morse az évek során, miért nem kérte feleségül a lányt, akit szeret.?
10/10
cscs0827 2020 jún. 27. - 20:23:04 10/10
(80/296)
Nem fontos, hogy ki a sas. Az a fontos, hogy (f)elismered-e a sast.
anyma 2020 jún. 27. - 15:23:18 Előzmény cscs0827
(79/296)
Igen, erre szoktam mondani, a verebek nem bírják a sas röptét!
anyma 2020 jún. 27. - 15:21:50
(78/296)
Számomra a legjobb ez a sorozat, imádom! A Morse játéka lenyűgöző, okos, intelligens, zseni!
Kecskeméti Károly 2020 jún. 25. - 17:40:11 Előzmény cscs0827
(77/296)
Nagyszerű, kösz.!