Téma: Hattyúdal

10/10
sixtin 2013 okt. 27. - 17:35:04 10/10
(40/60)
Zseniális film.
10/10
taki 2011 dec. 16. - 20:14:01 10/10
(39/60)
De jó volt újra látni!
agipetro 2011 dec. 14. - 22:00:43 Előzmény Ghanima
(38/60)
Én is emlékszem valamire, nem ez volt a címe?
A gyõztes ismeretlen
bár elég rég volt...
10/10
abradan 2011 aug. 08. - 17:40:01 10/10
(37/60)
Ilyen az, amikor a cím fõszereplõvé lép elõ. Ebben a filmben találkozik az új a régivel, és képtelenek megérteni egymást. Talán azért, mert ez éppenséggel lehetetlen. Ez a film nagy magyar klasszikus, az élen Págerrel, Várkonyival, Keletivel, Szirtes Ádámmal és az akkor még ifjakkal. 10/10, az egyetemes üzenet miatt.
Ghanima 2011 júl. 19. - 13:57:30
(36/60)
Mindannyiótoknak köszönöm az információkat! :-)
- Nahát... Garai sosem jutott volna eszembe, kiválóan csengõ rímek, komolyan, suttyomban Romhányira gondoltam.
- Akkor a József A., mint helyszín, rendben, de _azt hiszem_, nem az volt az elsõ - a szocialista korszakban épült - bp-i lakótelep, talán azért rögzült, így, mert valóban a szörnyû emlékû Mária Valéria helyén létesült. A film, ugye 63-as, akkora talán már megvolt a XIII. Béke út melletti - a Rákos pataktól kijjebb fekvõ, és a Lágymányosi - a Fehérvári úti piaccal szemben lévõ lakótelep is.
- Ránki zeneszerzése:
micsoda fantasztikusat alkotott például az Egy szerelem három éjszakája címû filmhez is!! Ha jól emlékszem, ott a versek Vas Istvánéi, szintén nagyszerûek.
És ott van kiskorom egyik kedvenc gyermek-rádiójátéka, a Gyõztes Kerestetik! Ott az író Hárs László volt, azt hiszem, a dalszövegeket is õ írta, de a zene, az Ránki... és sose fogom elfelejteni! Maga a történet, persze eléggé didaktikus a Csillebércen üdülõ két úttörõcsapat versengésérõl, de a kiváló színészek játéka, éneke... Kiss Manyi: Én vagyok a házfelügyelõné... c. dala például, ami annyira jól adta vissza a korszak jellegzetes figurájának "mûködését"... vagy egy másik kedvenc dal, az akkor minden reggel hallható Reggeli Torna hangulatát... "egy-kettõ-három-négy/mély lélegzetet végy/rajta pajtás, helyben járás, törzsfordítás, karlendítés..." No és persze a Magyar Rádió Gyermekkórusa énekelt. Hajaj... :-))
10/10
adamnagysweetmovie 2011 júl. 19. - 11:27:36 10/10
(35/60)
Szirtes zseni, hihetetlen figurákat képes elõadni (hol maga a szocialista embereszmény, egy megelevenedõ Sztálin-szobor, hol meg, mint Zolnay Hogy szaladnak a fákjában egy gyengeelméjû epizódszereplõ). Az õ bravúrja is, hogy ez a "családterapeuta türelmû rendõr" mégis valamennyire normális (bár sajnos atipikus) figurává válik.
Dehát hálistennek ki nem atipikus ebben a történetben?
ferike58 2011 júl. 19. - 11:00:01
(34/60)
Telitalálat amit Szirtesrõl írsz.
10/10
adamnagysweetmovie 2011 júl. 19. - 10:44:40 10/10
(33/60)
Igen, de Keleti a háború elõtti "megbízhatatlan generáció" tagja volt. Bár Dobozival készítettek kifejezetten propagandisztikus filmeket is, ez mintha egy kicsit fricskája, kritikája is lenne az egész modernista õrületnek. De lehet hogy csak beleérzem, nehéz ezeket az utalásokat, jelentésrétegeket kibogozni:) És Szirtes Ádám emberarcú rendõre már annyira jóságos, hogy egyszerûen komolyan vehetetlen, mintha szándékosan írták volna túl a szerepét(?)
ferike58 2011 júl. 19. - 10:12:39 Előzmény adamnagysweetmovie
(32/60)
Érdekes. Garai ünnepelt kommunista költõ volt. Nem különben a forgatókönyvíró Dobozi. Ez utóbbi meg is látszik pl. a rendõr szerepén. Tudtam róla, hogy a Tizedest is õ írta, a Hattyúdalról nem. Evvel együtt a két opusszal bekerült a magyar filmtörténetbe. Persze igazuk van azoknak, akik a színészi játékban látják e filmek erejét. Ehhez jön a Hattyúdalnál Ránki remek muzsikája.
10/10
adamnagysweetmovie 2011 júl. 19. - 09:41:28 10/10
(31/60)
Villa Negra dal(Páger, Sztankai, Bodrogi) Garai Gábor szerezte a külvárosi életet dicsõítõ ballada szövegét az újító kedvû Ránkinak az édeskés slágervilágot tagadó, fanyar, ám mégis fülbemászó muzsikájára. Mintha megint a szegénypárti Kurt Weil és Bertold Brecht szelleme lebegett volna a filmgyár fölött.
10/10
adamnagysweetmovie 2011 júl. 19. - 09:29:55 10/10
(30/60)
Igen, József Attila lakótelep széle, ami úgy tudom Budapest elsõ lakótelepe. A Mária Valéria nyomortelep viskói helyén épült, úgyhogy a couleur local teljesen hiteles.
A húsvéti körmenetet a Kós Károly téren vették fel, és piac is van a Wekerlén, bár ekkora nagy csarnokra nem emlékszem, de akkor lehet volt még.
Szerintem a film csak annyira pártolja a szocialista építkezést és a tisztességes emberré válást, amennyire ezt a hatóságok megkövetelték. Nem véletlen, hogy az Öreg feletti ítéletet egy hivatalnokszerû negatív figura mondatja ki a rendezõ, ezzel idézõjelbe is téve azt.
Valójában azt éreztem, hogy Keleti az öreg és az új renden kívüliek értékrendjével rokonszenvezik, mégha annak ellentmondásait (erõszakosság, zsarnokoskodás) is bemutatja és azt is, hogy a modernitás szükségszerûen kiöli ezt az életformát, ami a szabadság korlátok közé kényszerítését is jelenti. Szerintem ez egy igen merész, együttérzõ és végtelen szomorúsággal telített film.
Ahogy anno, most is azért kerülhetett mûsorra, mert a társadalmi feszültség levezetésére hivatott. Csak a rendszer más, de "dübörög" mindkettõ és ugyanannyi helyet hagy az alternatív létformáknak...
Ghanima 2011 júl. 18. - 21:33:43
(29/60)
Franc... vihar lehet valahol, teljesen elszállt az összes csatorna a t-home-os tányéromról... :-((
Én meg még csak vagy 6-7 alkalommal láttam a filmet...
Ghanima 2011 júl. 18. - 21:25:43
(28/60)
Több minden:
- vajon ki írta a Villa Negra, meg a többi betétdal szövegét?
- Bodrogi, Béres: egyrészt csodálatos színészek, de hogy mennyire szeretem emellett a hangjukat is...
- tkp. melyik lakótelep széle a helyszín? József Attila? :-o A piac mintha a Wekerle valamelyik szélén lenne? :-o
- tviszt!!!!! Pécsi!!!
- Páger szerintem is sokkal, de sokkal jobb, érettebb, kiforrottabb lett (persze, az életkor is számíthat, naná), számomra inkább a háború elõtti filmjei azok, amelyek csupán a korszak divatját követõ szerepformálást hagytak neki.
- auuuu!!! hétvégi telkek (talán) a ráckevei/soroksári Dunaág partjain...
- tény, hogy a didaktika, a "létezõ szocializmus" építésének szükségszerûsége (bahhhh!!) vastagon ül a filmen.
- óóóó, micsoda színészek... Kállai, Rajz, Szendrõ, Rátonyi, sorolni sem elég...
offtopic
Ford Mustang 2011 júl. 18. - 13:23:17 Előzmény perry
(27/60)
Már sikerült egy esszét írnia. :D
greghouse 2011 júl. 18. - 11:13:47 Előzmény Vinogradov
(26/60)
ja...
Namármost, már az ókori görögök is....
perry 2011 júl. 12. - 20:59:06
(25/60)
Remélem sikerül majd egy tanulmányt vagy esszét írnod errõl a témáról, magam szívesen olvasnám.
Vinogradov 2011 júl. 12. - 20:54:35
(24/60)
A téma hallatlanul komplex és még nagyon friss sebeket téphet fel. Talán ezért is olyan kevéssé feldolgozott, még annak ellenére is, hogy az elmúlt húsz évben rengeteg, a tárgyilagosság igényével fellépõ írás született a kérdéskörben, plusz hihetetlenül sokat beszélnek róla.

Pont ezért nem szabad felületesen eljárni - azt hiszem nagy felkészültséget és kellõ érzékenységet igényel a téma. Keletirõl is fontos árnyalt portrét rajzolni, tárgyilagos képet festeni. Mondok egy példát: önmagában nem tekinthetjük azért a Rákosi-érával 100%-ig kollaboráló, vállalhatatlan örökséget képviselõ alkotónak õt, mert a kérdéses idõszakban az egyik legjelentõsebb volt a közül a hat rendezõ közül, akik filmet rendezhettek Magyarországon, miközben mondjuk Szõts István, bár sok állást (többek között az említett kiemelt rendezõi státuszt) felajánlottak neki, a Filmgyár közelébe sem volt hajlandó kerülni az ominózus periódusban.

(Ugyanilyen kérdéses probléma az értelmiség szerepvállalása az 1939 és 1944 közti, vagy az 1945 és 1949 közti idõben)

Csak annyit: nem csoda, ha olyan indulatok dúlnak pro és kontra, hogy néha még engem is elragad a hév.

Most már nem mindenben értek egyet az elsõ "Hattyúdal-elemzésemmel" - a mai emberek 99%-val szemben én hajlandó vagyok elismerni, hogy fejlõdtem azóta, és nem hangoztatom a földhözragadt álláspontomat. Az emberiség egyik legnagyobb kollektív hibája, hogy képtelen az emberi életet folyamatában szemlélni. Én is sokáig beleestem ebbe a hibába. Szerencsére kezdek túllépni ezen.
perry 2011 júl. 12. - 20:16:14
(23/60)
"Különben nem hiszem, hogy a leleplezés gõgjével léptem volna elõ, de ha igen, akkor elnézést kérek vakmerõségemért. Az ember hajlamos elõrehozni kicsit a történet végét - vagyis hajlamos az ítész szerepében tetszelegni, annak ellenére, hogy tudja, hogy mielõtt ítélhetne, még ítélet vár rá is..."
Félre értettél, az utolsó mondatom nem rád vonatkozik, név nélkül rengeteg olyan fórumozóhoz volt "szerencsém" aki lila hagymázos önimádó énközpontú monomániás gondolatait nyilatkoztatta ki.

Keletire visszatérve összefüggõ elemzést nem is láttam róla, max. a régi Európának egy rendezõi sorozata darabjaként, ami csak a filmekre és némi elemzésre szorítkozik.
Apró munkák a neten is vannak:
http://reactionpol.postr.hu/muveszet-kultura-es-hatalom-a-20-szazad-masodik-feleben-magyarorszagon
de ezek sem átfogóak.
Vinogradov 2011 júl. 12. - 18:54:05
(22/60)
Nem hiszek sem a kicsi, sem a nagy leleplezésekben. Leleplezések nincsenek - semmi sem tökéletes (ezt éppen a haldokló Hamlet tudhassaja legjobban, mert ember nem hozhat helyre mindent a Földön, az nem az õ dolga, hiszen "több dolgok vannak a földön és égen, Horatio...". Bizony, Shakespeare tudta, hogy az antitézist nem lehet megítélni a tézis pozíciójából. Az antitézis csak a szintézis irányából nyerheti el igazi értelmét - de ebbe most ne menjünk bele).

Keleti pl. több kiváló film rendezõje volt már a háború elõtt is. Nem azt akarom tehát bebizonyítani róla, hogy egy zakkant pszichopata volt, aki nem tudott rendezni, csak pofánrúgni a stábját hetente háromszor.

Keleti sok fogást eltanult, sok mindenhez értett - másképp nem is jutott volna olyan pozícióba, amilyenben végül is ténykedett.

Itt arról van szó, hogy a szerzõi státusz nóvuma megilleti-e, ami automatikusan kijárt neki ennyi nagy film készítéséért. És nem, a legkevésbé sem. A filmjeit a stábjai és a színészei csinálták helyette. Persze karmester nélkül nincsen jó zenekar. De Keleti a saját korában nem szorult rá, hogy Ferencsik vagy Karayan legyen...

Sõt, hozzájuk képest kifejezetten botfülû volt, nulla zenei érzékkel... (ha még nem zavarodtam bele a hasonlatomba :)


Különben nem hiszem, hogy a leleplezés gõgjével léptem volna elõ, de ha igen, akkor elnézést kérek vakmerõségemért. Az ember hajlamos elõrehozni kicsit a történet végét - vagyis hajlamos az ítész szerepében tetszelegni, annak ellenére, hogy tudja, hogy mielõtt ítélhetne, még ítélet vár rá is...
perry 2011 júl. 12. - 17:24:15
(21/60)
Minden értelmes dolgot szívesen elolvasok, és nem zárkózom el a "nagy leleplezésektõl" sem.
Szerintem érdekes dolgokat írsz és van annak "veleje"
Az alábbi úrral akarom illusztrálni vélekedésemet e témakörben:
„Lenni vagy nem lenni, ez hát a kérdés
Nemesebb-e, ha eltûri elménk
A vaksors nyilát, parittyakövét,
vagy rontsunk karddal kínok tengerének,
És szembeszállva végezzünk velük?”
(Eörsi István fordítása)
Mert az értelmes párbeszédre mindig vevõ vagyok nem félve azt sem , ha más tudása pallosával csap le rám.
A bosszantó inkább az ha ez csak úri passzió lila hagymázos gõg és nem a másik megértése.