leveltetu 2012 okt. 07. - 11:16:51 Előzmény FElepHánt
(2/2)
Tegnap néztem meg a darabot, azt nem mondom, hogy nem tetszett, de több észrevételem van, amivel MÉG JOBB lehetett volna. Én például, a rendezõ, vagy akárki, helyébe, betettem volna még pár verset, a megfelelõ helyre. Megvallom, nem tudtam addig, amíg a színházjegyeket megvettem, hogy SzL ilyen szerelmi háromszögben élte le az életét. Igen ám, csakhogy utána olvastam, az Interneten rengeteg információ van: http://dia.pool.pim.hu/html/muvek/SZABOL/szabol01664_kv.html
Most lehet, hogy emiatt nagyobbak voltak az elvárásaim. Hiányoltam Erzsikét (Böskét), aránytalanul keveset szerepelt… A bábunak a haja, jó lett volna, ha kicsit a szemébe hull, mozog, akkor kevésbé hasonlított volna H. Potterra és inkább SzL-re…
És, hát, ami még furcsa, 40 percet tartott az elõadás. Nem túl kevés ez? 1.900 Ft-ért?
10/10
FElepHánt 2012 máj. 20. - 11:18:22 10/10
(1/2)
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu

HULLÁM ÉS GUMIKÖTÉL Kiss Eszter Katona Sufni
Az egyszemélyes elõadó-estek Achilles-sarka a konfliktushiány. Élettörténet, novella, vers-kollázs: nehezen fenntartható feszültség, epika monodráma helyett. Szabó Lõrinc szerelmi háromszöge azonban önmagában sûríti a kiélezett szituációt, a barátság, a vágy, a gyûlölet villámai szikráznak a Klára- Bözsi - Lõrinc csúcsok között.
Kiss Eszter, akit oly hosszú éveken át hiányoltunk, csalhatatlan érzékkel válogat az írásos emlékek között, a naplók, egymáshoz írott levelek részletei és néhány csodálatos vers alkotja a textust, amely változatos eszközökkel, gazdag fantáziával realizálódik.
A két nõ személyiségét csupán cipõcserékkel választja el, Mikes Klára komorsága, Erzsébet heves életkedve azonban teljes átlényegüléssel válik hitelessé. Van parókaváltás, saját frizura is, de az igazi szuggesztivitást a hanghordozás és a mimika sokszínûsége biztosítja. Hason fekszik a kanapén, kalimpáló lábaival csábtáncot lejt, mint Kertész Imre modellje a híres fotón, csupasz tekintettel mérlegeli az öngyilkosság esélyeit, a két nõi lélek mintha
egyetlen szeretett lény skizoid kettõzése lenne.
A huszonöt éves kapcsolatrendszer eseményei az idõsíkok közti merész ugrásokkal tárulnak elénk, az elválasztó vizuális elemek és a színészi játék karizmatikus ereje révén mégis mindig tökéletesen követhetõ minden.
A költõt egy Harry Potterre emlékeztetõ kedves bábfigura jeleníti meg, fejét forgatja, bólogat, egyetérteni és felháborodni is képes, testét az aktrisse izgalmas pózokba animálja. Piéta-korpuszként fekszik az anyaölben, erotikus kötõdéseket jelez, táncol és mereng, inkább szeretni való, mint különc lényként.
Szabó Lõrinc hangját kongeniális átéléssel Máté Gábor artikulálja, vitatkozik, felesel, megerõsít vagy kontrasztál, a szerelmes verssorok pedig ábrándos fényben lebegnek a poézis suttogásában.
Hullám és gumikötél: a szenvedély óceánja és az örökké visszahúzó összetartozás? Érteni nem kell a címet, a percnyi momentumokból összeálló kép sûrûszövésû gobelinné teljesedik: ellentmondásos, kusza, érthetetlen és emberi. Mindannyiunkkal történik, csak mi nem hagyunk magunk után ilyen érzékletes nyomokat.
Kiss Eszter alkotómunkája, színpadi létezésének karizmatikus ereje a hazai monodrámák legjobbjai mellé helyezi a darabot, általános érvényû élménnyé emelve egy költõ primér életének érzelmi gubancait.