vino-et-veritas 2018 nov. 01. - 08:34:12 Előzmény Lyanos1
(4/4)
Itt ez nem volt zavaró, mert - bár rég láttam - azért nagyjából ismerem a Tati-filmeket.
Meg, amiről írtunk mindketten, a történet szövegesen gyakorlatilag nem visszaadható...
Lyanos1 2018 okt. 31. - 18:22:20 Előzmény vino-et-veritas
(3/4)
Párszor már kioktattak itt a fórumon, hogy leírom a cselekmény lényeges részeit és ezáltal lelövöm a poént. Így előszeretettel használom a spoiler jelölést.
Amúgy a konkrét film poénja tényleg az, hogy a nagy dérrel-dúrral elkészített kempingautó _nem_ érkezik meg időre. Abban teljesen igazad van, hogy a filmnek nem is igazán van hagyományos értelemben vett cselekménye: az autó néha megy, néha meg elakad ezért vagy azért, közben a főszereplő csetlik-botlik az akkori modern világban. Annyira nincs cselekmény sem és párbeszéd sem, hogy tulajdonképp szinkronizálni is felesleges volt a filmet; a kevéske elmondott szöveg feliratozva is követhető lenne.
Ami viszont van, az a látvány és ezt nehéz is leírni, inkább csak körbeírni lehet. A kétbalkezes csetlés-botlás mellett az autók nyomasztóan nagy száma a domináns.
vino-et-veritas 2018 okt. 31. - 14:49:53 Előzmény Lyanos1
(2/4)
Érdekes, hogy a "spoiler" itt nem is igazán az, mert Tati filmjeinek a vizualitás és a hanghatások az alapjai, legtöbb esetben nincs semmilyen beszéd, dialógus.
Nem túl sok filmet készített, de ezeket egyedi hangvétellel, jól összerakta ebben a különös műfajban.
Ez és a Playtime jól kapja el a már a '60-as évektől "technizálódó", embertől egyre idegenebb, gépies világot, aminek persze a középpontjában a csetlő-botló Tati áll. Kicsit utópisztikus és egyben szürreális számos jelenet. És hol voltak még akkor a mai "vívmányok, kütyük"....
Lyanos1 2018 okt. 31. - 09:43:18
(1/4)
*** SPOILER ***
A film cselekménye annyiból áll, hogy az ismertetőben emlegetett szuper kempingautó elindul a kiállításra, de csak a zárásra ér oda.
Közben mindenféle dolgok történnek, amik során a főszereplő afféle modern Chaplinként csetlik-botlik az autók zajával és nyüzsgésével átszőtt modern világban.
Odafigyelve a film finom részleteire rengeteg hangsúlyos 'apróságot' lehet felfedezni. Az első pont az, hogy hangsúlyosan sok az autókat ábrázoló képsor: ha nem a tömegben araszoló autókat látjuk, akkor a kiállítottakat vagy a garázsban tömegesen javításra várókat, de éppenséggel látunk roncsokat is, nagyobb tételben. Az új kempingautót egy régi tragacs szállítja, amely tragacsot a film kezdetén kurblival indítják és folyton a baj van vele. Az autózó emberek egyformák: mindegyik turkálja az orrát vagy épp mindenki ásít. Bábujellegű szereplőkből akkor válnak igazi hús-vér emberré, amikor a kereszteződésben történt tömeges ütközés után nyugisan leülnek végtagjaikat nyújtóztatni majd után egymást segítve keresik az autóik szétszóródott darabjait.
A kempingautó ötletes megoldásait nem a kiállításon látjuk (hiszen azt lekéste), hanem amikor a rendőrségen alaposan megvizsgálják, hogy mi micsoda benne. Ezzel együtt a lökhárítóból+szellőzőrácsból kialakított grillsütő humorosan meredek ötlet.
*** SPOILER ***